چه بخشی از ‌اقتصاد بیشترین آسیب را از کاهش بهای نفت می بیند؟/ بدشانسی بزرگ اقتصاد ایران

چه بخشی از ‌اقتصاد بیشترین آسیب را از کاهش بهای نفت می بیند؟/ بدشانسی بزرگ اقتصاد ایران

اقتصاد > اقتصاد کلان - اولین صدمه کاهش بهای نفت به ‌اقتصاد کشورهایی وارد می شود که بودجه هایشان وابسته به درآمد نفت است.اگرچه به غیر از بودجه بخش های دیگری نیز از ‌اقتصاد آسیب می بیند اما بیش از همه،این درآمد کلان یک کشور نفت خیز است که به چشم می آید.

 برای کشورهایی مثل ایران که کشورهای در حال توسعه نامیده می شوند،به جز درآمد ناشی از فروش نفت که بخش حیاتی این اتفاق است،پروژه های نیمه تمام هم قربانی کاهش بهای نفت می شوند.

به گزارش خبرآنلاین،دولت یازدهم در شرایطی روی کار آمد که نزدیک به 3 هزار پروژه نیمه تمام ملی و استانی در کشور وجود داشت که نیازمند بودجه برای تکمیل بودند.طی دو سال گذشته برخی از این پروژه ها تعیین تکلیف و یا تکمیل شده اند.با این حال هنوز انبوهی از پروژه های نیمه تمام وجود دارد که تکمیل آنها نه در توان بخش خصوصی است  و نه منابع بودجه ای دولت  کفاف تکمیل آنها را می دهد.

حالا با کاهش بهای نفت این خطر بیش از پیش  احساس می شود که با کاهش بهای نفت،چه سرنوشتی در انتظار پروژه های نیمه تمام خواهد بود.

 اگرچه این مشکل تنها مختص به ایران نیست و اغلب کشورهای نفت خیز که بودجه هایشان متکی به درآمد نفت است  این مشکل وجود دارد،اما برای ایران که از شرایط ویژه تحریم ها خلاص شده و حالا می خواهد نفسی تازه کند این اتفاق بدشانسی بزرگی است.

کدام پروژه ها آسیب پذیرترند؟

چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش مربوط به بررسی طرح های تملک دارایی های سرمایه ای اعلام کرده بود:« در حال حاضر 2906 طرح نیمه تمام عمرانی در کشور وجود داردکه برای تکمیل آنها لازم دولت نیاز به 2000تریلیون  معادل2000 هزار میلیارد ریال  بودجه دارد. اما با توجه به اینکه این میزان بودجه در حال حاضر در اختیار دولت نیست و اجرای طرح های عمرانی معمولا بیش از یک سال زمان نیاز دارد برای پایان یافتن این طرح ها در یک دوره 8 تا 10 ساله با در نظر گرفتن رشد هزینه ها و ضریب تعدیل، این عدد به 4000 تریلیون ریال می رسد. یعنی دو برابر زمان فعلی. بنابراین دولت باید 4000 هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار داشته باشد تا بتواند این 2906 پروژه را به اتمام برساند.»

بیشترین آسیب در بین پروژه های نیمه تمام قسمت پروژه های نفتی می شود.چه آنکه این پروژه ها به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری که نیاز دارد یا باید با بودجه دولت تامین مالی شوند،یا سرمایه گذاری خارجی.

بعداز رونمایی از قراردادهای جدید نفتی که ابتدای آذرماه در تهران انجام شد و مرحله بعد آن قرار است در اسفند ماه در لندن رونمایی شود،حالا همه امید دولت و وزارت نفت برای تکمیل پروژه های نیمه تمام در آشفته بازار جهانی سقوط قیمت نفت به حضور سرمایه گذاران خارجی است تا باری از این پروزه های نیمه تمام از دوش دولت بردارند.

هرچند که این خطر حالا بیش از گذشته وجود دارد که همان خارجی ها هم به دلیل کاهش  سود ناشی از کاهش بهای نفت رغبتی به سرمایه گذاری در بخش نفت نداشته باشند.این روزها گزارش هایی که خبرگزاری های بزرگ دنیا منتشر می کنند حکایت از کاهش سرمایه گذاری در پروزه های نفتی دنیا دارد.این موضوع به خصوص در تجهیزات نفت به نصف کاهش یافته است. 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا