خرید شب یلدا از 3 میلیون تا 10 هزار تومان

خرید شب یلدا از 3 میلیون تا 10 هزار تومان

فروشنده آجیل فرشی معروفی در واکنش به خرید یک میلیون و ۷۰ هزار تومانی آجیل و شیرینی فردی می‌گوید: خرید بالای یک میلیون برای ما غیرعادی نیست، چند مرتبه شده که کل مبلغ خرید آجیل، خشکبار و شیرینی افراد به بیش از ۳ میلیون تومان در یک مرتبه نیز رسیده است.

باوجود اینکه رئیس اتاق اصناف ایران خبر از تشدید برخورد با اصناف متخلف شب یلدا با جریمه های 200 هزار تا 2 میلیون تومانی برای جلوگیری از گران فروشی داد که گویا شرایط بازار مطالبه دیگری دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، مغازه داری در مناطق مرکزی شهر با به کار بردن یک ضرب المثل می‌گوید: " رکود بر بازار ما حاکم شده است و تنها همین شب یلدا و عید است که می توانیم فروش خوبی داشته باشیم و بخشی از زیان سالانه خود را جبران کنیم."

آجیل فروش دیگری نیز می‌گوید:  تمام محصولات ما اتیکت دارد، من نمی‌دانم که ما را به چه دلیل می‌خواهند جریمه کنند؟

وی افزود: بخش زیادی از آجیل‌هایی که می فروشیم وارداتی بوده و طبیعی است که قیمت بالایی داشته باشند به طوری که حتی این مویزی نیز که در مغازه می‌بینید، هم خارجی است.

میوه‌های شب یلدا را نمی‌خریم

خانم میان سالی نیز که در حال خرید آجیل است  با دیدن ما گویا سفره دلش بازش شده است، آه آهسته‌ای می‌کشد و می‌گوید: قدیم ما برای شب یلدا سعی می‌کردیم که به خانه پدر بزرگمان برویم، اما الان که خودمان بزرگ شده ایم، نمی توانیم بچه‌های خود و خانواده آنها را برای این شب دعوت کنیم.

وی می‌افزاید:در این شب که نمی‌توانیم فقط آجیل و میوه برای مهمان‌ها مهیا کنیم، با احتساب هزینه شام و پذیرایی یلدا نیم میلیون تومانی باید کنار بگذاریم که از توان من و همسرم خارج است.

خانم میانسال ادامه می‌دهد که این شرایط، تنها باعث شرمندگی ما می‌شود و ترجیح می دهیم که شب یلدا را تنها باشیم.

مرد جوانی نیز که در حال خرید میوه است می‌گوید: "ما در این شرایط، میوه‌های یلدا را نمی‌خریم و همان میوه‌های معمول را می‌گیرم."

وی می افزاید: برای اینکه بچه‌ام بهانه گیری نکند، ترجیج می‌دهم به جای صرف این هزینه برای یلدا، خانواده را به سینما یا محیط مشابه‌ای ببرم.

خرید 3 میلیون تومانی شیرینی و آجیل برای یلدا تا طی کردن با 10 هزار تومان


بنا بر این گزارش در یکی از آجیل فروشی‌های معروف تهران نیز فردی که آجیل و شیرینی زیادی خریده است زمان حساب کردن اجناس خود در صندوق با شنیدن قیمت یک میلیون و 70 هزار تومانی برای مجموع  خرید، به راحتی کارت بانکی را از جیب بیرون آورده و هزینه را پرداخت می‌کند.

این امر باعث تعجب و پرسش ما از فروشنده درباره دلیل این پرداخت می‌شود و وی‌ می‌گوید: «خوب به هر حال مصرف می‌کنند و حتما  مهمان دارند، خرید بالای یک میلیون برای ما غیر عادی نیست.»

وی می افزاید: «چند مرتبه شده که کل مبلغ خرید آجیل، خشکبار و شیرینی برخی افراد به بیش از 3 میلیون تومان در یک مرتبه نیز رسیده است.»

کارگر این مغازه نیز با خنده می‌گوید که هزینه ما برای شب یلدا زیاد نمی‌شود، با تخمه و خرید یک هندوانه از وانتی محله، این شب را با کمتر از 10 هزار تومان هزینه اضافی به پایان می‌رسانیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا