عضو هیات نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد

افزایش کیفیت راه ورود به بازارهای بزرگ جهانی

افزایش کیفیت راه ورود به بازارهای بزرگ جهانی

احمد کیمیایی بر این باور است که بسیاری از صادرکنندگان خود را معطوف به بازارهای عراق، افغانستان و بازارهای آسیای میانه کردند که البته بازارهای خوبی هستند. اما برای ورورد به بازارهای جهانی، تولیدکنندگان باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهند. لازمه ورود به بازارهای بزرگتر به طور قطع کیفیت محصولات خواهد بود.

به گزارش صدای اقتصاد عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، در خصوص تاثیرکاهش قیمت نفت بر فعالیت های صنایع پتروشیمی پایین دستی گفت: به دلیل اینکه قیمت محصولات پتروشیمی تحت تاثیر کاهش قیمت نفت پایین آمده، میزان نقدینگی کمتر شده است و تولیدکنندگان با دغدغه کمتر به کار خود می پردازند.

احمد کیمیایی در گفت وگو با «صدای اقتصاد» با اشاره به وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی، اظهار کرد: اگر بعد صادراتی محصولات پتروشیمی را مورد بررسی قرار دهیم، کشورهای که محصولات پایین دست پتروشیمی محصولاتی مانند پلاستیک و پلیمیری را از ما خریداری می کنند به دلیل اینکه قیمت ها کاهش داشته است تمایل بیشتری برای خرید از محصولات تولیدی کشور را دارند و با یک مقدار واحد پول ثابت می توانند خرید بیشتری داشته باشند.

او ادامه داد: کاهش قیمت نفت برای صادرات و تولید محصولات پایین دستی پتروشیمی مناسب بوده است و تولید کنندگان نیز از این شرایط رضایت دارند.

کیمیایی درمورد تاثیر تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها بر صنایع پلاستیک گفت: پیش از این و تا انتهای بهار امسال قیمت محصولات پتروشیمی براساس قیمت جهانی و ارز مبادله ای که از طرف دولت تعیین می شد، مشخص می شد، این کار مزیت خوبی برای افرادی که محصولات را دریافت و بر روی آن فرآوری انجام می دادند و سپس آن را صادر می کردند، داشت، زیرا در بازارهای صادراتی با قیمت مناسب تری محصولاتشان را عرضه و بازارهای بیشتری در دنیا را جذب خود می کردند.

او خاطر نشان کرد: به هر حال یک تفاوت قیمتی بین ارز مبادله ای و آزاد وجود دارد، زمانی که تولیدکنندگان مواد اولیه خود را با ارز مبادله ای دریافت می کردند و با قیمت ارز آزاد به فروش می رسانند بسیار شرایط خوب و در بازارهای صادراتی اوضاع به مراتب بهتری داشتند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کیسه های پلی پروپیلن در ادامه گفت: بعد از اینکه در تیر ماه قیمت ارز مبادله ای و آزاد و شرایط واگذاری آن تغییر کرد این مزیت از صنایع پایین دستی پتروشیمی ها به خود پتروشیمی ها منتقل شد و در واقع پتروشیمی ها در شرایط فعلی می توانند صادرات بهتری انجام دهند. تمام این مسایل به تصمیم گیری ها باز می گردد و چه پتروشیمی ها و چه صنایع پایین دستی از این مزیت برای صادرات استفاده کنند تفاوتی ندارد، اما اگر صنایع پایین دستی از این مزیت استفاده می کردند از دیدگاه من بهتر بود. زیرا هم اشتغال زایی بیشتر، هم ارزش افزوده و ارزبری بیشتر برای صادرات کشور در پی داشت.

کیمیایی درخصوص توسعه بازارهای صادراتی گفت: بسیاری از صادرکنندگان کشور خود را معطوف به بازارهای عراق، افغانستان و بازارهای آسیای میانه کردند که البته بازارهای خوبی هستند. اما اگر بخواهیم به صورت جامع تر به این موضوع نگاه کنیم باید این مسئله را در نظر داشته باشیم که باید تولیدکنندگان کیفیت محصولات خود را افزایش دهند. این در حالی است که لازمه ورود به بازارهای بزرگتر به طور قطع کیفیت محصولات خواهد بود.

او افزود: این در حالی است که برخی از تولیدکنندگان نباید سودهای آنی و زودگذر خود را فدای برنامه های بلندمدت وکارآمدتر کنند و اگر محصولی را ارائه داده اند که از لحاظ کیفیت مورد استقبال مشتری است به دلیل سودهای آنی کیفیت را پایین نیاورند و منافع بلندمدت خود را در نظر داشته باشند تا بتوانند در بازار دوام بیاورند.

کیمیایی یادآور شد: از دیدگاه من فضا برای کار در بخش صنایع پتروشیمی پایین دستی بسیار زیاد است، زیرا تمام محصولات مورد نیاز در این صنعت داخلی هستند. تحریم شرایط بسیاری از صنایع کشور را محدود کرده اما خوشبختانه در بخش صنایع پایین

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا