باباحیدری در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی خبر داد:

فاصله زیاد ظرفیت با تولید واقعی در صنعت فولاد ایران

فاصله زیاد ظرفیت با تولید واقعی در صنعت فولاد ایران

گروه صنایع معدنی >فولاد - کارشناس و متخصص گروه مطالعات اقتصادی شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک گفت: با شرایط فعلی و رکود جهانی و رشد صنعت فولاد که آهسته شده و و قیمت‌ها در کف قرار گرفته است، اگر ایران در همین رکود باقی بماند و دیگر نتوانیم رشد مثبت داشته باشیم، جدیدترین پیش‌بینی ما این است که تا سال 1404 حدود 30 تا 35 میلیون تن مصرف فولاد داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی، ساغر باباحیدری در حاشیه نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در هتل آتلانتیس پالم دبی توضیح داد: در حال حاضر تولید فولاد خام و محصولات فولادی بسیار کمتر از ظرفیت نصب شده در این دو حوزه است و اگر نتوانیم طی سال‌های آینده به رشد مناسبی دست پیدا کنیم، مصرف فولاد کشور تا 1404 حداکثر بین 30 تا 35 میلیون تن خواهد بود و اگر تا آن زمان بتوانیم به تولید 55 میلیون تن برسیم نیز با یک مازاد تولید زیاد مواجه خواهیم بود.

وی در عین حال افزود: شفافیت قوانین و ثبات در قوانین دو خواسته اصلی سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت آهن و فولاد ایران است.

خبرنگار ماین نیوز با ساغر خانم باباحیدری، کارشناس و متخصص گروه مطالعات اقتصادی شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه را چطور دیدید؟

بیشتر مباحث کنفرانس حول و حوش چالش‌های فولاد به ویژه در سال جاری بود. ظرفیت مازاد بزرگترین چالش است و هم‌اکنون در دنیا ظرفیت تولید بیشتر از نیاز و مصرف است. کاهش قیمت سنگ آهن و کاهش قیمت نفت و ارتباط نفت با فولاد هم در کنفرانس مورد بحث قرار گرفت. چین هم به یک چالش تبدیل شده است که این موضوع نیز در کنفرانس مورد توجه قرار گرفت.

پنل‌ها چطور برگزار شدند؟

پنل‌ها خوب بودند. یک تفاوت جالب این کنفرانس و کنفرانس‌های نظیر آن با کنفرانس‌هایی که در ایران برگزار می‌شود این است که در کنفرانس‌های خارجی معمولا بحث و گفت‌وگو بسیار بیشتر از کنفرانس‌های ایران است و به جای ارائه یک سری پاورپوینت بیشتر بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد.

در حاشیه کنفرانس آیا مذاکراتی هم داشتید؟

بیشتر شرکت‌هایی که در کنفرانس حضور داشتند، علاوه بر تولیدکنندگان، تریدرهای بزرگ دنیا بودند با تریدرهای ترکیه نیز صحبت‌هایی داشتیم.

درباره فولاد تکنیک توضیح بفرمایید که در حال حاضر روی چه حوزه‌هایی بیشتر فعالیت می‌کند؟

بخش عمده کار فولاد تکنیک اجرای پروژه به صورت EPC است. چه بازار رکود داشته باشد و چه رونق همیشه کار ساخت داریم البته باید بگویم که گردش پول و نقدینگی در این حوزه کاهش یافته است. پروژه‌های مختلفی را هم اجرا کرده‌ایم که از آن جمله می‌توان به بردسیر سیرجان، گندله سازی سیرجان، زرند ایرانیان، ازنا و فولاد نی ریز اشاره کنم که بخش احیای فولاد نی‌ریز در حال حاضر حدود 70 درصد پیشرفت دارد.

به نظر شما با اجرای برجام تغییری در پیشرفت صنعت فولاد ایران رخ می‌دهد؟

من سعی می‌کنم خوشبین باشیم ولی اگر اتفاقات ریشه‌ای در ایران رخ ندهد و سرمایه‌گذار خارجی اعتماد و اطمینان پیدا نکند، مشکلات ما حل نمی‌شود، مشکلاتی که ربطی هم به تحریم و برجام ندارد و مشکلات ریشه‌ای و نهادی هستند و تا حل نشوند خیلی نمی‌توانیم تغییر زیادی را انتظار داشته باشیم.

البته زیرساخت‌هایمان هم ضعیف است.

ایران بازار بکری برای خارجی‌ها است، به شرط اینکه سرمایه‌گذار اعتماد به شفافیت قوانین ایران پیدا کند و ثبات در قوانین نیز بسیار مهم است.

نقش فولاد تکنیک تدوین طرح جامع فولاد چه بوده است؟

یکی از مشکلاتی که صنعت فولاد دست به گریبان آن بوده است، نداشتن استراتژی و نقشه راهبردی بوده است. زنجیره فولاد در ایران نامتوازن بود. در همین راستا طرح جامع فولاد با همکاری فولاد تکنیک تدوین شد تا این زنجیره متعادل و متوازن شود.

به نظر شما آیا به تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404 می‌رسیم یا خیر؟

تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404 یک هدف است و باید برای آن برنامه‌ریزی شود تا به آن برسیم. تحقق این هدف بستگی به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان دارد که چقدر با کار کارشناسی برنامه‌ریزی کنند. آیا کسانی که برنامه‌ریزی می‌کنند این طرح را می‌بینند و مطابق آن سیاست‌گذاری می‌کنند؟ اگر قرار است به تولید 55 میلیون تن فولاد برسیم، زیرساخت‌ها باید هماهنگ رشد کنند.

درباره آخرین آمار و ارقام تولید و مصرف فولاد کشور نیز توضیح بفرمایید که می‌دانیم فولاد تکنیک در این زمینه مطالعات قوی داشته است.

هم‌اکنون حدود 24 میلیون تن ظرفیت اسمی تولید فولاد خام کشور است. 34 میلیون تن هم ظرفیت اسمی تولید محصولات فولادی داریم. این در حالیست که تولید فولاد خام و محصولات فولادی کشور سال قبل به ترتیب 17.5 و 17.2 میلیون تن بود که بسیار زیر ظرفیت تولید کردیم، چرا که تولید محصولات نهایی با کمبود شمش مواجه هستند. آنچه در افق 1404 هدف‌گذاری کردیم این است که در زنجیره تولید فولاد بتوانیم حدود 70 تا 75 میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره، 81 میلیون ظرفیت تولید گندله‌سازی و حدود 58 میلیون تن ظرفیت تولید آهن اسفنجی داشته باشیم تا بتوانیم به تولید 55 میلیون تن فولاد برسیم. همچنین نیاز به سنگ آهن نیز در افق 159 میلیون تن پیش‌بینی شده است. منتها الان این ظرفیت‌ها را نداریم. ظرفیت تولید فعلی در کنسانتره 43 میلیون تن، گندله 22 میلیون تن و آهن اسفنجی 22 میلیون تن است. همین الان زنجیره تولید فولاد کاملا غیرمتوازن است. در افق 1404 اگر شرایط خوب باشد و رشد اقتصادی 4 درصدی هم داشته باشیم، آن وقت پیش‌بینی می‌کنیم مصرف فولاد به حدود 41 میلیون تن خواهد رسید اما با شرایط فعلی و رکود جهانی و اینکه رشدها آهسته شده است و قیمت‌ها در کف قرار دارد، اگر شرایط ایران در رکود ادامه یابد و دیگر نتوانیم رشد مثبت داشته باشیم، جدیدترین پیش‌بینی ما این است حدود 30 تا 35 میلیون تن مصرف فولاد در افق 1404 خواهیم داشت که این یک چالش بزرگ است. با تولید 55 میلیون تن فولاد و مصرف 35 میلیون تنی نیاز شدیدی به صادرات حجم زیادی فولاد خواهیم داشت که باید زیرساخت‌های آن نیز تا آن زمان فراهم شده باشد. البته اگر مصرف رشد آهسته داشته باشد، هیچ وقت تولید نمی‌تواند به شدت بالاتر از مصرف رشد کند. به نظر می‌رسد در افق 1404 باید زیرساخت‌ها برای صادرات حدود 14 میلیون تن آماده شده باشند.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا