سود معادن کردستان، در جیب دیگران

سود معادن کردستان، در جیب دیگران

دنیای معدن -استان کردستان با داشتن بخش عظیمی از معادن کشور از جمله معادن طلا و سنگهای تزئینی از استانهای مطرح کشور است، اما خام فروشی مواد معدنی این استان موجب آن شده که کردستانی ها نفع آنچنانی از این ثروت خدادادی نبرند.

به گزارش دنیای معدن از سنندج، طلا ، مس، باریت، سنگ آهن وآهک، منگنز، آنتیموان، کوارتز، ،میکا، دولومیت،فلورین،بریل ،نمک آبی ،تراورتن،مرمر،مرمریت، چینی، کریستال، مرمریت قرمز وگرانیت ازجمله سنگهای معدنی استان کردستان است که بعضی از این سنگهای منحصر بفرد، شهرت جهانی دارند. 
برجای گذاشتن هزینه های سنگین راهسازی، استهلاک و فرسوده شدن راه های آسفالته و آلودگی ناشی از تردد بیش از اندازه خودروهای سنگین و نیمه سنگین بدلیل خام فروشی و نبود صنایع تبدیلی و فراوری تنها سهم این استان از این ثروت خدادای است. 
دره وزمی مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در ارتباط با وضعیت معادن این استان می گوید: ضعف زیرساخت ها و نبود سرمایه گذار، کمبود منابع مالی و تسهیلات بانکی، گران بودن زمین در استان برای ایجاد شهرک های صنعتی، عدم سرمایه گذاری در سال های گذشته،خام فروشی در معادن، نبود تکنولوژی جدید و یا عدم بکارگیری تکنولوژی جدید در معادن استان، ناتوانی تولید و ارزش افزوده در معدن و رکود فعالیت های عمرانی را از جمله مشکلات عمده بخش معدن استان ذکر کرد.
مجموع ذخایر معدنی استان 600 میلیون تن است که سالانه از این میزان 15میلیون تن برداشت می شود.
350 واحد معدنی در استان کردستان وجود دارد که دارای پروانه بهره برداری هستند، اما متاسفانه تنها ۵۰ درصد از این واحدها فعال هستند. علت غیرفعال بودن این واحدهای معدنی شرایط نامطلوبی است که بر تولید و اقتصاد حاکم است.
بخش معدن یکی از ظرفیت های بسیارخوب استان کردستان محسوب می شود که در صورت ایجاد صنایع فرآوری و صادرات محصولات آن می توان به افزایش میزان درآمد سرانه و ایجاد اشتغال پایدار کمک کرد.
سید احسن علوی نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با خام فروشی در معادن استان کردستان گفت: حمایت های دولت در اعطای تسهیلات ،ممانعت از خام فروشی مواد معدنی و امنیت سرمایه گذاری در بخش معدن کردستان مهم است و بایدسر مایه گذاران خارجی را به ان جذب کردتا از این طریق علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان بیکار به افزایش ارزش افزوده و رونق اقتصادی کردستان نیز کمک کرد. 
یکی از معدن داران در کردستان هم میگوید: نبود کارخانه های فرآوری سنگهای معدنی برای فرآوری این سنگها موجب آن شده ما ارزش افزوده نداشته باشیم و گاهی اوقات یک دهم ارزش همان سنگهای فرآوری شده را بیریم و از سوی دیگر کسانی سود اصلی معادن کردستان را می برند کهسنگ های معدنی این استان را فرآوری می کنند.
کریمی افزود: با پرداخت تسهیلات دولتی به سرمایه گذاران و استفاده ازتجربیات دانش آموختگان دانشگاهی رشته معدن می توان بخش معدنکردستان را رونق بخشید.
به گفته استاندار کردستان جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی باید در اولویت کاری مسئولان در این زمینه باشد وشرط اصلی واگذاری امتیاز معادن نیز باید ایجاد صنایع تبدیلی در حاشیه این معادن برای ایجاد اشتغال و نیز ارزش افزوده بیشتر برای مواد معدنی در استان باشد.
معدن یکی از ظرفیت های خوب کردستان برای درآمد زایی و اشتغال است که جا دارد شرکت های دولتی کار اکتشافات این معادن را بر عهده بگیرند و از این طریق راه را برای سرمایه گذارهای بعدی در استان هموار کنند. 

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا