رییس گمرک کشور تاکید کرد

ملاقاتهای مرزی ایران و ترکمنستان برای افزایش مبادلات مرزی

ملاقاتهای مرزی ایران و ترکمنستان برای افزایش مبادلات مرزی

رییس گمرک کشور، ملاقاتهای مرزی بین ایران و ترکمنستان برای افزایش مبادلات مرزی را ضروری دانست و خواستار تشکیل کمیته مشترک برای امور ریلی بین دو کشور شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مسعود کرباسیان در همایش میز تجاری ترکمنستان اظهار کرد: در حال حاضر دو روز به دلیل تعطیلات ترکمنستان و دو روز به دلیل تعطیلات ایران مبادلات با ترکمنستان تعطیل است و این در حالی است که در هیچ یک از مرزهای ما وضع اینگونه نیست و به همین دلیل مبادلات دو کشور کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: ما با کشور ترکمنستان شش گمرک داریم که مهم ترین و فعال ترین آنها اینچه برون، سرخس و لطف آباد است و بندرترکمن نیز باید با فعال شدن منطقه آزاد فعال شود.

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان این که واردات کل کشور در هشت ماه امسال ۲۷ میلیارد دلار بوده است، گفت: این در حالی است که سهم واردات ما از ترکمنستان ۱۵ میلیون دلار بوده است. در صادرات نیز امسال کل صادرات کشور ۲۹ میلیارد دلار و سهم صادرات ما به ترکمنستان تنها ۵۷۳ میلیون دلار بوده است که مطلوب نیست.

وی بیان کرد: با توجه به سابقه طولانی فرهنگی بین استان گلستان و ترکمنستان و به لحاظ قرابت بین دو کشور ما امیدوار هستیم برگزاری این میز تجاری به رفع شدن موانع پیش رو کمک کند.

رییس کل گمرک کشور در ادامه با بیان این که ریل می تواند جایگاه ویژه ای به لحاظ افزایش مبادلات و تخلیه بار داشته باشد، گفت: ما با کشور ترکمنستان می توانیم تا یک یا دو میلیون تن افزایش مبادلات تجاری داشته باشیم و این به شرطی است که موانع این افزایش مبادلات به زودی رفع شود.

وی تصریح کرد: باید اعتماد متقابل بین دو کشور شکل بگیرد، به عنوان مثال کالایی که آنها ارزیابی می کنند ما کنترل می کنیم و یا برعکس هم می تواند باشد. در این صورت است که کار تسهیل می شود و مبادلات بیشتری صورت می گیرد.

کرباسیان بیان کرد: طبق توافقات، قرار شده بود روزی 1000 کامیون بین دو کشور تبادل صورت گیرد ولی در حال حاضر این آمار به ۶۰۰ کامیون می رسد که باید این ظرفیت طبق توافقات افزایش یابد.

به گزارش ایسنا در این همایش رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: تاکنون ۱۴ اجلاس و چندین تفاهم نامه با کشور ترکمنستان انجام شده است ولی تعدادی از بندهای این تفاهم نامه‌ها اجرایی نشده است.

محمد خزاعی با بیان این که استراتژی کلی ما توسعه تجارت و گسترش روابط با ترکمنستان است، اظهار کرد: پیروزی ما در مذاکرات هسته‌ای و برداشته شدن قطعنامه‌های علیه ایران یکی از مهم ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است ولی این موفقیت به تنهایی برای توسعه روابط ما کافی نیست.

او بیان کرد: ما برخی از بازارهایی که داشتیم را به دلیل کیفیت پایین کالاهای صادراتی از دست دادیم و البته در حوزه تجارت خارجی و حضور در بازرهای بین المللی معارضین جدی داریم.

استاندار گلستان نیز در همایش میز تجاری ترکمنستان اظهار کرد: باید دبیرخانه مشترک حوزه تجارت استان های شمالی تشکیل شود و در این راستا استان‌هایی همچون خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان نیز می توانند حضور داشته باشند.

حسن صادقلو با بیان اینکه روح واحد استان های شمالی در اقدامات می تواند در دولت نیز تاثیر گذار باشد، تصریح کرد: همراهی در اقدامات

می‌تواند در مسائل داخلی استانها و تجارت خارجی و صادرات این استانها نیز موثر باشد.

وی با تاکید بر نیاز استان به نقشه جامع صادراتی در شرایط پساتحریم، یادآور شد: باید مباحث صادراتی کشورهایی نظیر ترکمنستان، روسیه، قزاقستان و سایر کشورهای حوزه cis مورد بررسی قرار گیرد و نسخه عملیاتی هر کدام از آنها جهت صادرات تهیه شود.

وی با بیان اینکه باید جایگاه‌ها در دبیرخانه تجارت استانهای شمالی مشخص شود، خاطر نشان کرد: بازگانان و تجار باید قاعده معامله اسلامی را در تجارت رعایت کنند و با نفوذ در روح مشتری سعی در توسعه تجارت در بازارهای جهانی داشته باشند.

استاندار گلستان ادامه داد: اگر کیفیت لازم در اقلام صادراتی وجود داشته شد یقیناً مطالبه در بین مردم ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه وجود دارد.

وی با اشاره به نمایشگاه بزرگ صنعتی، بازرگانی ایران در ترکمنستان که در اسفند ماه و در عشق آباد برگزار خواهد شد، گفت: این نمایشگاه نباید صرفاً در یک حضور خلاصه گردد بلکه باید بازرگانان ایرانی و گلستانی با نمایش بهترین‌های خود، باور تجارت با ایرانیان را در طرف مقابل ایجاد کنند.

در همایش میز تجاری ترکمنستان مهمترین مشکلات تجاری بین دو کشور مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و میهمانانی از اتاق های بازرگانی خراسان شمالی، رضوی و سمنان، مازندران و همچنین بازرگانان و تجار طرف مبادله با ترکمنستان حضور داشتند که به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دوازدهمین نمایشگاه بزرگ صنعتی بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان 4 تا 6 اسفند ماه در عشق آباد پایتخت این کشور با همکاری اتاق بازرگانی گرگان برپا خواهد شد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا