رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان:

ظرفیت پذیرش کامیون توسط گمرک ترکمنستان محدود است

ظرفیت پذیرش کامیون توسط گمرک ترکمنستان محدود است

گرگان- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: ظرفیت پذیرش کامیون توسط گمرک ترکمنستان از طریق مرزهای مشترک در حال حاضر۶۰۰ کامیون است که ورود هزار کامیون به این کشور درخواست ایران است.  

حسینقلی قوانلو در همایش کشوری میز تجاری ترکمنستان که شامگاه چهارشنبه در هتل بوتانیک گرگان برگزار شد، اظهار کرد: ترکمنستان برای گلستان به دلیل مرز طولانی زمینی و قرابت فرهنگی از اولویت خاصی در بحث صادرات برخوردار است.

وی افزود: مشکلاتی که امسال برای صادرات با ترکمنستان داشتیم صادرات ما را به این کشور تا ۳۰ درصد کاهش داده است و صادرات کل کشور نیز به ترکمنستان در سال جاری منفی بوده است.

قوانلو با بیان این که صادرات عمده ما به این کشور اقلام صنعتی و میله گرد و سیمان است، گفت: اهم مشکلات و راهکارهای شاخص در بخش تجارت با ترکمستان توسط کمیته های چهار گانه و در سه بخش فراملی، ملی و استانی احصا شده است.

پروسه صدور ویزا برای تجار ایرانی در ترکمنستان طولانی است

وی افزود: سخت گیری بیش از حد و طولانی بودن پروسه ویزا برای مسافرین و فعالان تجاری و اقتصادی از سوی دولت ترکمنستان، انتقال ارز به روش سنتی و توسط صرافی ها در ترکمنستان که ضریب ریسک و هزینه های آن را افزایش داده است، فقدان قراردادهای تعرفه ای ترجیحی بین دو کشور و هجوم آفات به مزارع کشاورزی استان از طریق ترکمنستان از جمله مهم ترین این موانع است.

قوانلو تصریح کرد: نبود پابانه صادراتی ایران در عشق آباد، محدودیت ورود کاموین های حمل بار از طرف گمرک ترکمنستان و محدودیت تردد مرز نشینان بوسیله گذر مرزی مرزنشینان، نامناسب بودن جاده ارتباطی استان از اینچه برون به قزل اروات و عشق آباد و بهره برداری ناکامل از خط ریلی بین دوکشور از دیگر مشکلات و موانع مهم در تجارت با این کشور همسایه است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا