لبخند گرم «دیزین» به اسکی‌بازان

لبخند گرم «دیزین» به اسکی‌بازان

با بارش برف در ارتفاعات کشور ورزش‌های زمستانی رونق گرفت.

گرچه جای جای کشورمان نقاط دیدنی و جاذبه‌های طبیعی و غیرطبیعی بسیاری دارد، اما معمولا هر کدام از این مناطق به خاطر شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه، در فصلی از سال پذیرای مسافران و گردشگران است؛ به گونه‌ای که مناطق کویری در فصول سرد و نقاطی همچون ساحل و جنگل در ایام گرم و معتدل مناسب سفر و گشت و گذار است، اما در این میان مناطقی هم وجود دارد که در هر فصلی از سال با جلوه و زیبایی خاص و مناسب آن فصل به استقبال طبیعت‌دوستان می‌رود.

مثل منطقه کوهستانی دیزین در استان البرز که آب و هوای مناسب در فصول گرم و سرد، در کنار امکانات فراوان و دسترسی مناسب، آن را به یک دهکده توریستی کم‌نظیر زمستانی و تابستانی در ایران و خاورمیانه تبدیل کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جام جم ، آذرماه که از راه می‌رسد دامنه‌های جنوبی کوهستان‌های البرز چادر سفید از برف بر سر کرده و در مناطقی چون دیزین و شمشک به انتظار مهمانان ورزشکار و طبیعت‌گرد خود می‌نشیند. دیزین با 550 هکتار وسعت، مهم‌ترین پیست اسکی ایران و منطقه خاورمیانه است که در شهرستان کرج واقع شده و از سوی فدراسیون جهانی اسکی نیز برای برگزاری مسابقات رسمی تائید شده و عنوان بین‌المللی به خود گرفته است.

امکانات ویژه و خاص همچون بالابر، تله‌کابین، تله‌سیژ، تله‌اسکی، 23 پیست و مسیر اسکی، محل برگزاری مسابقات و امکانات رفاهی شامل رستوران، هتل و کلبه از جمله مواردی است که این پیست را متمایز کرده است. فصل اسکی در دیزین معمولا از اواخر آبان و اوایل آذرماه آغاز شده و تا نیمه فروردین ماه ادامه دارد که بیشترین زمان را برای اسکی‌بازان در ایران فراهم آورده است. امسال نیز پیست بین‌المللی اسکی دیزین از روز گذشته و طی آیینی رسمی افتتاح شد. پیشتر محور مواصلاتی شمشک به قله دیزین نیز برای تردد بهتر اسکی‌بازان بازگشایی شده بود.

رئیس هیات اسکی استان البرز در این باره به جام‌جم می‌گوید: پیست اسکی دیزین بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران و خاورمیانه و حتی بزرگ‌ترین پیست اسکی دنیا به لحاظ میزان برف و آفتابگیری است که همه ساله در نیمه دوم سال پذیرای خیل مشتاقان و علاقه‌مندان به ورزش و تفریح اسکی است.

علی عمران سولقانی با اشاره به این‌که به‌طور معمول روزانه حدود 2000 نفر و در طی چهارماه فعالیت پیست، حدود 250 هزار نفر از آن بازدید کرده و به بازی و ورزش و تفریح در آن مشغول می‌شوند، می‌افزاید: ورزش اسکی و حضور در پیست خاص ورزشکاران یا گروه خاصی نیست و معمولا از هر قشری به پیست می‌آیند، زیرا اسکی در کل یک نوع ورزش و تفریح همگانی است، از همین رو معمولا افراد خانوادگی به پیست آمده و یک روز کامل خود را در کنار خانواده مشغول اسکی و تفریح و استفاده از هوای خوب و تازه کوهستان می‌شوند، گرچه از میان مردم عادی نیز معمولا آنهایی که وضع مالی‌شان مناسب‌تر است، به پیست می‌آیند.

به گفته وی، گرچه پیست از سوی وزارت ورزش و جوانان به بخش خصوصی واگذار شده و منفعتش به این بخش می‌رسد، اما مردم مناطق اطراف نیز از قبل آن سودمند می‌شوند، زیرا برای آنان نیز در بخش‌های خدماتی و رفاهی مجموعه ایجاد اشتغالزایی می‌شود.

ضرورت بازماندن محور شمشک به دیزین

رئیس هیات اسکی استان البرز با اشاره به بازگشایی محور مواصلاتی شمشک به دیزین طی روزهای گذشته و پس از چند سال، از اداره راه و شهرسازی تقاضا می‌کند که این مسیر را همچنان تا پایان فصل سرما باز نگه دارند، زیرا به گفته وی برای رسیدن به پیست دیزین از تهران و از طریق این محور، فقط 45 دقیقه زمان لازم است، درحالی که رسیدن به پیست از طریق جاده کرج حدود 5/2 ساعت زمان می‌برد که این شرایط به هیچ وجه نه به نفع مردم و نه اقتصاد کشور است. ضمن این‌که دیپلمات‌ها هم به هیچ وجه نمی‌توانند از جاده کرج برای رسیدن به پیست دیزین استفاده کنند، زیرا آنها فقط می‌توانند 50 کیلومتر از محل استقرار خود فاصله بگیرند،درحالی که مسیر تهران تا پیست از جاده کرج حدود 150 کیلومتر است.

تفته، مدیرعامل مجموعه بین‌المللی دیزین نیز درخصوص هزینه ورودی پیست می‌گوید: با مصوبه‌ای که اداره کل ورزش و جوانان البرز برای ما ارسال کرده است، امسال نرخ بلیت ورودی به پیست 98 هزار تومان بدون ارزش افزوده اعلام شده است، اما برای رفاه ورزشکاران و گردشگران تصمیم بر این شد تا از روز شنبه تا سه‌شنبه 68 هزار تومان بدون ارزش افزوده و برای چهارشنبه تا جمعه نیز 88 هزار تومان از علاقه‌مندان به این رشته ورزشی دریافت شود.

بازگشایی پیست شمشک به‌زودی

پیست بین‌المللی اسکی شمشک نیز که در 57 کیلومتری شمال شرقی تهران در روستای شمشک واقع شده و از امکاناتی نظیر تله‌سیژ و تله اسکی بشقابی و چکشی و همچنین امکانات رفاهی همچون هتل و رستوران برخوردار است و در فصل زمستان پذیرای ورزشکاران و طبیعت دوستان است، به‌زودی به روی علاقه‌مندان باز می‌شود.

کدام استان‌ها پیست اسکی دارند؟

به زمستان که نزدیک می‌شویم، بتدریج کوهستان‌ها و دشت‌های مناطق سردسیر کشور را تن پوش سفیدی از برف می‌پوشاند؛ فرصتی که می‌توان از آن برای رونق دادن به گردشگری زمستانی و درآمدزایی از این راه استفاده کرد و وجود پیست‌های اسکی در برخی استان‌های برف‌خیز و کوهستانی به‌راحتی این فرصت را در اختیار مردم و مسئولان قرار داده است. پیست‌های اسکی دیزین، شمشک، توچال، آبعلی و دربندسر در استان تهران، پیست اسکی تاریک دره در همدان، پیست اسکی چلگرد در چهارمحال و بختیاری، پیست بیجار در کردستان، پیست سهند در آذربایجان شرقی، پیست خوشاکو در آذربایجان غربی، پیست کاکان در کهگیلویه و بویراحمد و پیست پولادکف یا سپیدان در استان فارس، پیست‌های مطرح کشور به شمار می‌رود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا