گزارش اقتصاد آنلاین از نیم قرن تورم در ایران

تورم تک رقمی می‌شود؟

تورم تک رقمی می‌شود؟

بررسی نیم قرن تورم در ایران نشان می‌دهد که آخرین نرخ تورم تک رقمی سالانه مربوط به سال 25 سال گذشته، در سال 1369 و معادل 9 درصد بوده است اما اکنون دولت یازدهم از آغاز کار خود به دنبال کاهش نرخ تورم و تک رقمی کردن آن است و وعده داده که تورم نقطه به نقطه در آذر ماه تک رقمی می‌شود.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌شاد ؛ بررسی آمار مربوط به نرخ تورم که از سوی بانک مرکزی اعلام شده نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در سه دوره زمانی شرایط تشدید تورم را تجربه کرده به گونه ای که ایران در  سال‌های 1356، 1367 و 1374 با بالاترین نرخ تورم روبه رو بوده است.  بررسی آمار نشان می‌دهد که در سال‌های منتهی به این سال ها نرخ تورم شدت گرفته و پس از آن کاهش یافته است. اما بالاترین نرخ تورم در نیم قرن اخیر مربوط به سال 1374 بود که تورم در یک قدمی 50 درصد ایستاد.
بنا به اعلام دکتر تیمور رحمانی، کارشناس اقتصادی، تورم منتهی به سال 1374 عمدتا ناشی از فشار تقاضا بود که از سیاست‌های مالی به شدت انبساطی مربوط به بازسازی و همچنین سیاست‌های پولی به شدت انبساطی برای تحریک فعالیت‌های بخش خصوصی حاصل شده بود و ترکیب آن با سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز یا کاهش ارزش پول ملی به حرارت بخشیدن به این فشار تورمی انجامید. تثبیت نرخ ارز از یک طرف و توقف سیاست‌های پولی و مالی انبساطی بدون آنکه عامل کاهش انتظارات تورمی وجود داشته باشد سبب کاهش بسیار شدید نرخ تورم در سال 1375 شد.
پس از آن به ترتیب در سال 73 با نرخ تورم 35.2 درصد، 92 با تورم 34.7 درصد و 91 با نرخ تورم 30.5 درصد شاهد بالاترین نرخ تورم بوده‌ایم. 
اما دولت یازدهم که از مرداد ماه سال 92 روی کار آمد، با وعده کاهش نرخ تورم و بهبود وضعیت معیشتی مردم اعلام کرد که آنچه که در مرحله‌ی اول هدفمندی یارانه‌ها شدت تورم را افزایش داد کسری منابع برای توزیع نقدی و استقراض از بانک مرکزی بود، به علاوه ناسازگاری سیاست‌های پولی و مالی و همزمانی اتخاذ سیاست پولی کاملا انبساطی همچنین نحوه تامین مالی مسکن مهر نقدینگی را افزایش داد و تورم را تشدید کرد.
بر اساس این گزارش نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به شهریور 92 به عدد استثنایی 40.1 و پس از آن در مهرماه به 40.4 درصد رسید اما پس از آن شروع به کاهش کرد و در آبان ماه به 40 و در آذرماه 1392 به 39.3 درصد رسید، این روند در سال 92 و 93 ادامه یافت به طوری که نرخ تورم در سال 93 به 15.6 درصد ثبت شد.
در سال 94 نیز روند کاهشی نرخ تورم ادامه داشت به طوری که بنا به اعلام بانک مرکزی در 12 ماه منتهی به آبان‌ماه 1394 نسبت به 12 ماه منتهی به آبان‌ماه 1393 معادل 14.3 درصد محاسبه و اعلام شد.
اما حالا با گذشت یک سال از وعده حسن روحانی مبنی بر تک رقمی شدن تورم پس از 40 سال، ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی وعده داده که تورم نقطه به نقطه در آذر ماه تک رقمی شود.
وی با اشاره به تحقق تورم تک‌رقمی و البته پایدار به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف بانک مرکزی گفته که در حالی توانسته‌ایم با اجرای سیاست‌های مناسب پولی تورم فزاینده را کنترل و کاهش دهیم که تورم نقطه به نقطه از بالغ بر 40 درصد در نیمه اول سال 1392 به حدود 10 درصد در زمان فعلی کاهش یافته است.
رییس کل بانک مرکزی همچنین تاکید کرده که با توجه به روند کاهشی تورم پیش‌بینی می‌شود تورم نقطه به نقطه (تغییر شاخص بهای کالا و خدمات در ماه مورد نظر نسبت به ماه مشابه سال قبل) از 10.1 درصد در آبان‌ماه به کمتر از 10 درصد کاهش یافته و تک‌رقمی شود.
در صورت تحقق این وعده، دولت یازدهم باز هم راه درازی تا تحقق تورم تک رقمی سالانه در پیش خواهد داشت ودر صورتی که موفق شود طی کمتر دو سال آینده به وعده خود عمل کند رکورد مهمی را از عملکرد اقتصادی خود در تاریخ اقتصاد ایران به جای خواهد گذاشت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا