20 نگاه از صنعت بدون تحریم

20 نگاه از صنعت بدون تحریم
سال‌های تحریم موجب شد تا بخش صنعت، معدن و تجارت با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کند. مشکلاتی که اکنون زمان عبور از آن فرا رسیده و حال باید دید که در دوران پسابرجام چه گشایشی در بخش صنعت به وجود خواهد آمد.

به گفته برخی از فعالان صنعتی، فضای کسب‌و‌کار به صورت عام در عرصه اقتصادی کشور در مقایسه با برخی کشورها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست که این وضعیت در مورد بخش صنعت کشور نیز صادق است. با این شرایط می‌توان گفت بخش صنعت در اقتصاد ایران برای فعالیت با مشکلات متعددی در حوزه داخلی و خارجی مواجه است. در بخش داخلی تولید با بی‌ثباتی و روند نامناسب در برخی از متغیرهای کلان اقتصادی نظیر رشد اقتصادی ناپایدار و نوسانی، نقدینگی بسیار بالا در کشور، نرخ تورم بالا و نرخ سود بالامواجه بوده است. مشکلاتی که موجب شده تا بخش صنعت کشور نتواند آن‌گونه که باید، رشد کند. به‌طور کلی صنعت کشور در بخش داخلی و در حوزه‌های مختلف با مشکل تداوم نقش دولت در عرصه قیمت‌گذاری، بی‌ثباتی در قوانین وضع شده، نبود سرمایه در گردش مناسب، اجرا نشدن دقیق قوانین در کشور، افزایش مطالبات بخش خصوصی از دولت و ناکامی در استفاده از ظرفیت‌ها مواجه است. مشکلاتی که موجب شد تا برخی فعالان صنعتی از آنها با تحریم‌های داخلی یاد کنند، مشکلاتی که رفع تحریم‌ها در عبور از آنها اثرگذار نخواهد بود و این امر موجب شده تا برخی از فعالان اقتصادی اعلام کنند که باید در ابتدا راهکاری برای عبور از مشکلات داخلی یافت و پس از آن به اثر رفع تحریم‌های بین‌المللی پرداخت. اما تحریم‌های بین‌المللی نیز در این سال‌ها موجب شده تا تولید در گشایش اعتبارات اسنادی با مشکلاتی مواجه شود. تاخیر در انجام مبادلات بین‌المللی از مشکلات دوران تحریم است که تولیدکنندگان از آن یاد می‌کنند. افزایش هزینه‌های تولید، افزایش ریسک خریدهای خارجی، تامین مواد اولیه، لزوم ایجاد خریدهای نقدی، عدم ثبات قیمت‌های مواد اولیه و... از دیگر دلایلی است که فعالان اقتصادی معتقدند که تحریم‌ها تولید را با چالش مواجه کرده است. با توجه به موارد مطرح شده می‌توان گفت فرآیند فعالیت اقتصادی در تولید، توزیع و مبادله تسهیل و باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که منافع کشور به‌طور حداکثری تامین شود.


با توجه به موارد مطرح شده حال این سوال مطرح می‌شود که با لغو تحریم‌های بین‌المللی در بخش صنعت شاهد گشایش در کدام بخش‌ها خواهیم بود؟ و از سوی دیگر با برداشته شدن تحریم‌ها کدام بخش رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد؟ دو سوالی که با برخی از فعالان اقتصادی مطرح کردیم. دسترسی آسان به مبادلات بانکی یکی از عمده مواردی است که فعالان اقتصادی معتقدند با لغو تحریم‌ها شاهد آن خواهیم بود و از سوی دیگر به گفته این فعالان صنایعی رشد خواهند کرد که از تکنولوژی روز بهره‌مند هستند که در این خصوص می‌توان به صنایعی که به نفت و گاز گره خورده‌اند اشاره کرد. در خصوص دو سوال مذکور نظر 20فعال صنعتی و اقتصادی را پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.




منبع:دنیای اقتصاد

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا