رییس گمرکات کشور:

ملاقات های مرزی برای افزایش مبادلات با ترکمنستان ضروری است

ملاقات های مرزی برای افزایش مبادلات با ترکمنستان ضروری است

رییس گمرکات کشور گفت: ملاقات های مرزی بین ایران و ترکمنستان برای افزایش مبادلات مرزی ضروری است و کمیته مشترک برای امور ریلی باید بین دو کشور تشکیل شود.

مسعود کرباسیان در همایش کشوری میز تجاری ترکمنستان که شامگاه چهارشنبه در هتل بوتانیک گرگان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر دو روز به دلیل تعطیلات ترکمنستان و دو روز به دلیل تعطیلات ایران مبادلات با ترکمنستان تعطیل است و این در حالی است که در هیچ یک از مرزهای ما وضع اینگونه نیست وبه همین دلیل مبادلات دو کشور کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: ما با کشور ترکمنستان شش گمرک داریم که مهم ترین و فعال ترین آن ها اینچه برون، سرخس و لطف آباد است و بندرترکمن نیز باید با فعال شدن منطقه آزاد فعال شود.

کرباسیان با بیان این که واردات کل کشور در هشت ماه امسال ۲۷ میلیارد دلار بوده است، گفت: این در حالی است که سهم واردات ما از ترکمنستان ۱۵ میلیون دلار بوده است. در صادرات نیز امسال کل صادرات کشور ۲۹ میلیارد دلار و سهم صادرات ما به ترکمنستان تنها ۵۷۳ میلیون دلار بوده است که مطلوب نیست.

وی بیان کرد: با توجه به سابقه طولانی فرهنگی بین استان گلستان و ترکمنستان و به لحاظ قرابت بین دو کشور ما امیدوار هستیم برگزاری این میز تجاری به رفع شدن موانع پیش رو کمک کند.

مدیر کل گمرکات کشور در ادامه با بیان این که ریل می تواند جایگاه ویژه ای به لحاظ افزایش مبادلات و تخلیه بار داشته باشد، گفت: ما با کشور ترکمنستان می توانیم تا یک یا دو میلیون تن افزایش مبادلات تجاری داشته باشیم و این به شرطی است که موانع این افزایش مبادلات به زودی رفع شود.

وی تصریح کرد: باید اعتماد متقابل بین دو کشور شکل بگیرد، به عنوان مثال کالایی که آن ها ارزیابی می کنند ما کنترل می کنیم و یا بالعکس هم می تواند باشد. در این صورت است که کار تسهیل می شود و مبادلات بیشتری صورت می گیرد.

کرباسیان بیان کرد: طبق توافقات، قرار شده بود روزی هزار کامیون بین دو کشور تبادل صورت گیرد ولی در حال حاضر این آمار به ۶۰۰ کامیون می رسد که باید این ظرفیت طبق توافقات افزایش یابد.

وی تصریح کرد: ما در گمرک آمادگی کامل برای حل مشکلات جهت افزایش تبادلات را داریم و عزم دو رییس جمهور ایران و ترکمنستان نیز برای افزایش روابط دو کشور جزم است که باید با تدبیر به راه حل ها برسیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا