اما و اگرهای نفت 20 دلاری

اما و اگرهای نفت 20 دلاری

کمی بعد از برگزاری نشست 168 اوپک، قیمت نفت سقوط دوباره‌ای را آغاز کرد. بسیاری از تحلیل‌گران این مساله را به صورت مستقیم با نشست اخیر اوپک مرتبط می‌دانند؛ نشستی که در آخرین دور خود بدون نتیجه مشخص به پایان رسید اما یک تفاوت اساسی با دیگر نشست‌ها داشت.

برخی گزارش‌ها نشان از آن دارد که نفت تا کانال 20 دلار هم سقوط خواهد کرد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، نشست اخیر اوپک، بدون مشخص کردن سقف معینی برای تولید به پایان رسید. اما نکته مهم این بود که اوپک در بیانیه پایانی اجلاس تاکید کرده بود که به دنبال بازارهای کوتاه‌مدت نیست و اهداف بلندمدتی دارد.

همین مساله سبب شد تا بسیاری از این مساله با عنوان تغییر استراتژیک اوپک یاد کنند. به اعتقاد این کارشناسان، اوپک در حال تغییر ماهیت است و به همین خاطر از یک سازمانی که بازارهای کوتاه و بلندمدت را رصد می‌کرد به سازمانی منفعل تبدیل شده است.

فرای صحبت‌هایی که در خصوص اوپک مطرح می‌شود، مساله نبود سقف برای تولید و تغییر استراتژی اوپک درست همان چیزی است که سبب سقوط قیمت نفت در بازه‌ای نزدیک به برگزاری نشست شده بود.

نفت بر این اساس به کانال‌های 35 و 34 دلار هم رسید؛ تا جایی که در یک مقطع، قیمت نفت WTI به 34 دلار رسید و کمی بعد اندکی تقویت شد. در این میان، صحبت‌های تازه نشان از فاجعه دیگری برای اوپک دارد.

آن‌گونه که برخی اعضای اوپک بیان کرده‌اند، در شرایط فعلی هم برخی اعضای اوپک با نفت 20 دلاری سر می‌کنند. این مساله‌ای است که بلومبرگ در آخرین گزارش خود بیان کرده است.

بر اساس این گزارش، در شرایطی که قیمت نفت سبک آمریکا به 35 دلار در هر بشکه رسیده است، برخی تولید‌کنندگان نفت در واقع با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از 35 دلار سر می‌کنند.

در این میان، نماینده سابق ایران در اوپک نیز این مساله را تایید و عنوان کرده است که احتمال سقوط نفت به بشکه‌ای 20 دلار هم وجود دارد. آن‌گونه که محمدعلی خطیبی گفته است، به دلیل بی‌تدبیری اوپک و در نظر نگرفتن سقفی برای تولید، باید انتظار نفت 20 دلاری را هم داشت.

خطیبی پیش از این نیز گفته بود که اوپک در حال تغییر سیاست‌هایی است که می‌تواند به ضرر اعضا باشد؛ سیاست‌هایی که به نظر می‌رسد حالا خود را در بازار نشان داده است و آن‌طور که برخی منابع می‌گویند، باید منتظر سقوط بیشتر قیمت نفت بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا