خیز قیمتی خودرو در بحران تقاضا

خیز قیمتی خودرو در بحران تقاضا

در شرایطی که تولید‌کنندگان سعی دارند تعهدات خود به خریداران در طرح خرید خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی را پوشش دهند، بازار خودرو با کمبود عرضه برخی از خودروهای داخلی مواجه شده است، موضوعی که رشد قیمت در بازار را به‌دنبال داشته است.

در این شرایط فعالان بازار خودرو تاکید دارند که در صورت ادامه روند کاهشی عرضه خودرو در بازار، شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها طی هفته‌های آتی خواهیم بود؛ اما طی هفته جاری نیز به واسطه تحویل خودروهای ثبت‌نامی و عدم عرضه مناسب خودرو به بازار، قیمت‌ برخی محصولات خودروسازان بین 100 تا 600 هزار تومان افزایش یافت. با این وجود، فعالان بازار معتقدند ایجاد شرایط جدید (کمبود عرضه) موقتی است؛ به‌طوری‌که با اتمام تحویل خودروهای یاد شده عرضه بار دیگر به مسیر خود بازخواهد گشت. در این شرایط برخی کارشناسان هم نبود تقاضا را عمده‌ترین مشکل خودروسازان و نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت تا پایان سال‌جاری می‌دانند و معتقدند به‌دلیل این مشکل، همچنان شاهد تداوم رکود در بازار خودرو هستیم. براین اساس آنها پیش‌بینی می‌کنند رکود تا اواخر سال جاری ادامه دار باشد و با نزدیک شدن به شب عید کمی برطرف شود. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان حل مساله بازار خودرو را در ابعاد کلان اقتصادی می‌بینند و معتقدند مادامی که قدرت خرید مردم افزایش نیابد، مساله رکود در اقتصاد کشور باقی است؛ بنابراین بازار خودرو نیز که متاثر از وضعیت کنونی است با تغییر جدی مواجه نخواهد شد.

 

افزایش قیمت داخلی‌ها

سری اما به بازار خودرو بزنیم و ببینیم قیمت‌ها به چه شکل است. آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش قیمت 400 هزار تومانی این خودرو در هفته‌جاری حکایت می‌کند.

از سوی دیگر پژو 206 صندوقدار در مدل V8 که آن هم با افزایش قیمت مواجه شده، در حال حاضر 37 میلیون و 700 هزار تومان قیمت دارد. این خودرو طی هفته جاری 200 هزار تومان افزایش قیمت را به خود دیده است. فعالان بازار اما در مورد پژو 206 تیپ 2 نیز تاکید می‌کنند که این خودرو در حال حاضر 32 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد که قیمت این خودرو نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است. از سوی دیگر پژو 405 نیز در این هفته 200 هزار تومان افزایش قیمت داشته، بنابراین این خودرو هم‌اکنون 29 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد، اما در این میان سمند ثبات قیمتی خود را در بازار حفظ کرده است براین اساس این خودرو 30 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد. فعالان بازار اما در مورد دنا نیز تاکید می‌کنند که این خودرو با افزایش قیمت مواجه شده و در حال حاضر 42 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این قیمت از جهش 500 هزار تومانی دنا طی هفته اخیر حکایت دارد.

با توجه به اینکه دنا در هفته‌های گذشته زیر نرخ کارخانه به فروش می‌رسید، اما در حال حاضر قیمت بازار و کارخانه آن یکسان شده است. از دنا که بگذریم، رانا نیز با افزایش قیمت مواجه بوده است بنابراین قیمت این خودرو به 32 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. اما به بازار محصولات سایپا برویم و ببینیم آنجا چه خبر است. به گفته فعالان بازار، این هفته در بین محصولات این شرکت، تغییر قیمتی خاصی رخ نداد تا تیبا و پراید روزهای با ثباتی را تجربه کنند. بر این اساس، تیبا در مدل صندوقدار قیمتی برابر با 23 میلیون و 900 هزار تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت می‌کند. از بازار مدل هاچ بک تیبا نیز خبر می‌رسد که این محصول 26 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر اما برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 19 میلیون و 900 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر در یکی دو هفته جاری حکایت می‌کند. برای خرید مدل 111 پراید نیز باید 20 میلیون و 400 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از افزایش 100 هزار تومانی این خودرو طی هفته جاری حکایت دارد. پراید مدل 132 نیز هم‌اکنون 20 میلیون و 500 هزارتومان قیمت دارد که این خودرو ثبات خود را در بازار حفظ کرده است. اما بازار سراتوهای مونتاژی سایپا که طی هفته‌های گذشته با رشد قیمت مواجه بودند طی هفته جاری ثبات قیمتی خود را حفظ کرده‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات در حال حاضر 90 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و مدل دنده‌ای آن نیز قیمتی برابر با 75 میلیون و 600 هزار تومان دارد.

 

افت‌وخیز تندر

سری هم اما به خانواده تندر-90 بزنیم که برخی از اعضای آن طی این هفته با تغییراتی در قیمت مواجه و برخی نیز تثبیت را تجربه کردند. به گفته فعالان بازار، قیمت تندر-90 در مدل اتومات که طی ماه‌های اخیر همواره روزهای باثباتی را دنبال می‌کرد طی هفته جاری با تغییر رویه، 500 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد؛ بنابراین این محصول با قیمت 46 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌ر‌سد. این در حالی است که پارس‌تندر در حال حاضر قیمتی برابر با 38 میلیون و 700 هزار تومان دارد و این موضوع از ثبات قیمت این خودرو طی یکی دو هفته جاری حکایت می‌کند. دیگر مدل تندر E2 است که این خودرو با افزایش قیمت 800 هزار تومانی طی هفته اخیر مواجه شده است. بر این اساس، مدل E2 تندر هم‌اکنون 37 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

 

ثبات قیمت وارداتی‌ها

به گزارش دنیای اقتصاد ، هرچند بازار خودروهای داخلی با افت‌وخیز قیمتی مواجه بود، اما بازار خودروهای وارداتی به‌دلیل رکود موجود در بازار ثبات قیمتی خود را حفظ کرده است. هرچه هست، هم‌اکنون در بازار، هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با 165 میلیون تومان دارد که این به معنی ثبات قیمتی این خودرو در بازار است. هیوندایی توسان نیز بدون تغییر قیمتی در هفته‌ جاری با قیمت 147 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد، اما از بازار محصولات کیا خبر می‌رسد که محصولات این شرکت نیز روزهای باثباتی را دنبال می‌کنند. بنابراین برای خرید کیا اپتیما باید 151 میلیون و 100 هزار تومان هزینه کرد. سراتو نیز هم‌اکنون با قیمت 115 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. محصولات تویوتا نیز در هفته جاری افت‌و‌خیز قیمتی نداشته‌اند؛ به‌طوری‌که تویوتا کمری هیبریدی به قیمت 173 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. قیمت قبلی کمری در مدل بنزینی 180 میلیون تومان بود که مدل بنزینی این خودرو دیگر وارد کشور نمی‌شود. یاریس‌هاچ بک نیز 105 میلیون تومان قیمت دارد. در این میان اما لکسوس نیز در حال حاضر 587 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا