بیات ماکو در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی خبر داد:

عدم همکاری در صدور ویزای مدیران فولاد مبارکه

عدم همکاری در صدور ویزای مدیران فولاد مبارکه

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت فولاد متیل با ابراز تاسف نسبت به عدم همکاری در خصوص صدور ویزا برای مدیران شرکت فولاد مبارکه جهت حضور در نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه گفت: این موضوع باعث شد تا نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه با یک خلاء بزرگ به نام عدم حضور فولاد مبارکه و مسئولان آن مواجه شود که جای تاسف دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی، علی بیات ماکو در حاشیه نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در هتل آتلانتیس پالم دبی با اشاره به اینکه کیفیت محصولات تولیدی فولاد مبارکه در همه جای دنیا شناخته شده است، گفت: امیدواریم با اجرای برجام و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور، زمینه برای تزریق این پول‌ها در پروژه‌های عمرانی فراهم شود و از این طریق بخشی از فشار رکود بر صنعت فولاد کاسته شود.

وی همچنین از صادرات 30 هزار تن اسلب فولاد هرمزگان به بازار ترکیه در سال جاری خبر داد.

خبرنگار ماین نیوز با علی بیات ماکو، مدیرعامل شرکت فولاد متیل گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

آقای بیات ماکو نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه را چطور دیدید؟

متاسفانه نقطه ضعف کنفرانس مشکلی بود که برای همکاران ما در فولاد مبارکه به دلیل عدم همکاری در صدور ویزا به وجود آمد و این موضوع آزاردهنده‌ترین بخش کنفرانس امسال بود. تا آخرین لحظه در جریان بودم و ویزای هیچ‌کدام از مدیران فولاد را ندادند که این موضوع جای تاسف عمیق دارد. به هیچ‌وجه مساله دیگری در این زمینه نبوده است و حتی فولاد مبارکه با قدرت در نمایشگاه جانبی کنفرانس نیز شرکت کرد. ممکن است به هر دلیلی برای مدیریت ارشد سازمان کاری پیش آمده باشد اما قطعا یکی از معاونان فولاد مبارکه به نمایندگی از آقای سبحانی در این کنفرانس شرکت می‌کردند اما شاهد بودیم که هیچ‌کدام از همکاران ما نتوانستند بیایند و این باعث تاسف است. به‌هرحال جای دوستان فولاد مبارکه در کنفرانس خالی بود و بنده و آقای فخر تلاش کردیم تا جای ممکن به سوالات شرکت کنندگان در کنفرانس در خصوص فولاد مبارکه پاسخ دهیم.

درباره آخرین وضعیت فولاد متیل بفرمایید.

شما قطعا از وضعیت بازار اطلاع دارید. وضعیت همچنان نگران‌کننده است و تقریبا تمام سرویس سنترهای ما به دلیل شرایط داخلی در زیان هستند. شرایط رکود و بازار جهانی فولاد و از طرفی عدم اتخاذ سیاست‌های درست که متاسفانه واردات بی رویه را بسیار افزایش داده، بر مشکلات ما افزوده است. حتی برخی تصمیمات گرفته شده هم نتوانست خیلی اوضاع را کنترل کند و شاهد شرایط دشواری برای صنعت فولاد کشور هستیم. در این دوره سعی کردیم با رویکرد توجه بیشتر به صادرات بتوانیم به لحاظ اقتصادی شرکت‌هایمان را مورد حمایت قرار دهیم. در همین راستا نیز 30 هزار تن از محصولات اسلب فولاد هرمزگان را به ترکیه صادر کردیم. بازار ترکیه بازار بسیار خوبی است. البته مشکلات خاص خودش را هم دارد. اگر تحریم‌ها برداشته شود و مشکل گشایش ال‌سی و انتقال پول حل شود، اوضاع صادرات قطعا بهتر خواهد شد. انتقال پول هزینه‌هایی را تحمیل می‌کند که برخی اوقات فعالیت را از حالت اقتصادی خارج می‌کند. روی بازار آفریقا نیز به شدت در حال کار هستیم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

در حاشیه کنفرانس بیشتر با کدام شرکت‌ها مذاکره و دیدار داشتید؟

عموما با مشتریانی که می‌توانستند از محصولات فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان استفاده کنند، ملاقات‌های خیلی جدی داشتیم و تبادل نظر جدی انجام شد و نتایج این مذاکرات تا چند ماه آینده خودش را نشان می‌دهد.

نظر شما درباره اجرای برجام و تاثیر آن بر صنعت فولاد کشور چیست؟

من فکر می‌کنم بحث برجام از نظر جنبه‌های روانی و مسائل سیاسی موفقیت بسیار بزرگی است و می‌تواند راهگشا باشد اما در بازار فولاد متاسفانه نمی‌توانیم آثار آن‌را ببینیم. در بازار جهانی فولاد قیمت انرژی، نفت و سنگ آهن به شدت کاهش یافته است اما در داخل این اتفاقات نیفتاده است و هم قیمت گاز و هم مواد اولیه بالا رفته است. بنابراین اینکه از ما انتظار داشته باشند قیمت فولاد خود را کاهش دهیم، تقریبا غیرممکن است. الان یا فولادسازان نمی‌توانند محصولات خود را بفروشند و یا اینکه کاهش تولید داده اند. بحث برجام به این شکل می‌تواند به صنعت فولاد کمک کند که پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور آزاد شوند و دولت بتواند این پول‌ها را در پروژه‌های عمرانی تزریق کند و حرکتی صورت بگیرد. در چنین شرایطی می‌توانیم شاهد خروج از رکود حداقل در بخش فولاد باشیم. این کار حتی اگر مسکن باشد بهتر از این است که هیچ کاری انجام نشود. دولت باید از تولید داخلی با بستن تعرفه‌های درست در راستای حفط منافع ملی با سرعت عمل بیشتری حمایت کند.

ورق خاصی وجود داشته که برای آن مشتری باشد و به فولاد مبارکه برای تولید آن سفارش بدهید.

در مسائل فنی و بازرگانی کاملا تنگانگ با فولاد مبارکه در ارتباط هستیم. فولاد مبارکه مشکلی در تولید ورق نداریم. اخیرا فولاد مبارکه تائیدیه شرکت ملی حفاری را هم برای ورق گرفت. یک سری تائیدیه‌های جهانی هم نیاز است که فولاد مبارکه به دنبال اخذ آنها است تا بتواند از این طریق صادرات خود را تقویت کند. کیفیت فولاد مبارکه بسیار خوب است و مورد قبول همه دنیا است و برنامه داریم که در داخل کشور بتوانیم با ارتباط خوب با وزارت نفت و شرکت ملی گاز، پیمانکاران شرکت گاز را به استفاده از ورق‌های فولاد مبارکه سوق بدهیم. شاید بتوانیم خودمان هم با آنها مشارکت کنیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا