مدیرعامل شرکت ملی نفت:

ایران در آستانه برگزاری مناقصات نفتی است/ نیاز به واردات نیروی انسانی متخصص نداریم

ایران در آستانه برگزاری مناقصات نفتی است/ نیاز به واردات نیروی انسانی متخصص نداریم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تشریح مزیت های صنعت نفت ایران برای جذب سرمایه گذاران در دوران پسا تحریم، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از نظر امنیت سیاسی، مالی و اجتماعی در منطقه نفت خیز خاورمیانه، با ثبات ترین کشور است.

به گزارش ایسنا، رکن الدین جوادی در آستانه لغو تحریم ها درباره جزئیات نسل جدید قراردادهای صنعت نفت (IPC)، گفت: پس از ارائه سه نسل قراردادهای بیع متقابل، شرکت ملی نفت ایران متناسب با تغییر و تحولات در صنعت نفت و بازار جهانی انرژی، تصمیم به ارائه نسل جدید قراردادهای نفتی گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام این که قراردادهای بیع متقابل در سه دوران براساس تجربیات به دست آمده ارتقا پیدا کرد و تکمیل شد، تصریح کرد: طبعا قراردادهای جدید هم می شود این فرصت را برایش متصور بود که با تجربه در دور اول اجرا، راه های تکاملش را در مرحله بعد طی کند.

معاون وزیر نفت با بیان این که جذب سرمایه، انتقال دانش و فنآوری، افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز و افزایش ضریب بازیافت و در نهایت تولید صیانتی نفت و گاز از مهم ترین اهداف تدوین قراردادهای جدید توسعه ای در صنعت نفت کشور است، اظهار کرد: بر این اساس 50 پروژه جدید نفت و گاز در حوزه های توسعه و اکتشاف در دو بخش خشکی و دریایی به سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی داخلی ارائه شد.

رئیس شورای سیاست گذاری کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با یادآوری این که هم اکنون ایران یکی از بزرگ ترین دارندگان ذخایر نفت خام و گاز طبیعی جهان است، در خصوص مهم ترین مزیت‌های سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز به ویژه در دوران پسا تحریم، توضیح داد: امیدواریم که قراردادهای IPC بخشی از این ماموریت را عهده دار شود و این فرصت را ایجاد کند که این توسعه با استفاده از دانش روز، تکنولوژی‌های پیشرفته سرمایه گذاری خارجی و همین طور با مدیریت پیشرفته تحقق پیدا کند.

وی با یادآوری این که شرکت ملی نفت ایران به دنبال آن است که یک قرارداد کامل، شفاف و تفصیلی برای توسعه صیانتی مخازن و حفظ حداکثر منافع ملی را فراهم کند، تبیین کرد: از سوی دیگر شرکت‌هایی که قصد سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران دارند، از مزیت‌های متعددی در کشور برخوردار هستند.

جوادی با تاکید بر این که نخست، در ایران بازار بزرگی برای عرضه محصولات وجود دارد و ضرورتی مبنی بر صدور محصولات خام به صورت یک جا وجود ندارد، گفت: همین طور بازار رشد انرژی در احوالات بدبینانه، واقع بینانه و خوش بینانه این نوید را می دهد که بازار انرژی نیازمند یک تولید و عرضه فراتری در دراز مدت است.

معاون وزیر نفت با بیان این که به عنوان دومین مزیت، سرمایه گذار در صنعت نفت ایران از بازیافت سرمایه ها با ضریب اطمینان زیادی آسوده خاطر خواهد بود، تصریح کرد: از سوی دیگر به دلیل واقعیت های زمین شناسی و ویژگی‌های مخازن در کشور که جز مخازن کم هزینه در سرمایه گذاری و کم هزینه در بهره برداری است سرمایه گذاران برای تولید نفت و گاز، سرمایه گذاری که در کشور ما نیاز دارد و هزینه‌های تبعه بهره برداری آن کاملا قابل رقابت و به مراتب بهتر از کشورهای زیادی در جهان که در حال سرمایه گذاری برای توسعه هستند، است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: این مزیت این انگیزه را ایجاد خواهد کرد که کشورها و شرکت ها با سرمایه گذاری حداقل هزینه‌های کم تر به اهداف تولیدی بهتر دست یابند.

وی از امنیت سیاسی، مالی و اجتماعی به عنوان یکی از ویژگی های بارز کشور، برای سرمایه گذاران نام برد و یادآور شد: در منطقه نفت خیز خاورمیانه، ایران در ردیف با ثبات ترین کشور است و بنابراین این فرصت را ایجاد می کند تا بدون دغدغه و کم ترین نگرانی تجهیز و سرمایه گذاری و در توسعه همراهی کرد.

به گفته معاون وزیر نفت تنوع و گستردگی مخازن هیدروکربوری در کشور از خشکی تا دریا، از پروژه های در حال تولید تا پروژه های جدید، از آب های کم عمق تا آب های عمیق و دسترسی پذیری به بازارهای جهانی قدرت انتخاب زیادی برای سرمایه گذاران و شرکت های صاحب دانش و سرمایه فراهم است که پروژه های مورد نظر خود را با انعطاف بیشتر متناسب با تجربیات و صلاحیت خود به راحتی انتخاب کنند.

نیازی به واردات نیروی انسانی متخصص نداریم

این مقام مسئول با اعلام این که ایران در زمره کشورهای جوان قرار دارد و به همین دلیل در طول سالیان بعد از انقلاب با افزایش فرصت‌های تحصیلی نیروی انسانی تحصیل کرده و توانمند در کشور به وفور فراوان است و ضرورت ندارد نیروی کار متخصص از کشورهای دیگر به ایران بیاید، یادآور شد: این قابلیت برای به کارگیری این نیروی توانمند و تحصیل کرده یکی از مزیت هایی است که برای شرکت های خارجی امکان برنامه ریزی مناسب را فراهم می کند.

جوادی با اشاره به اقدامات و دستاوردهای حاصل شده در حوزه‌های تحقیقاتی، مهندسی، تولید، و اجرایی در صنعت نفت و گاز ایران در دوران پسا تحریم، به پایگاه خبری شرکت نفت گفت: در دوران تحریم ظالمانه بین‌المللی علیه ایران، این فرصت و این باور ایجاد شد که امروزه با شرکت هایی مواجه هستیم که هم از نظر تعداد قابل توجه هستند و هم از نظر قابلیت ها، قابلیت های خوب را موفق شدند کسب کنند و این ها شرکا و همکاران بسیار برجسته و قابل اعتماد و اعتلا برای شرکت های خارجی می توانند باشند.

وی ادامه داد: از طرفی، با این قراردادهای پیشنهادی مصوبه هیات دولت، نگاه به همکاری از توسعه کوتاه مدت به یک همکاری بلندمدت تغییر پیدا کرده است و امیدواریم این نگاه بلندمدت، شرایط و جذابیت مضاعفی را برای جلب شرکت های توانمند و علاقه مند فراهم کند.

ایران آماده امضای قراردادهای برد-برد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پایبندی به تعهدات، علاقه مندی و حضور در بازارهای جهانی را جزء سیاست های اساسی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران در صنایع نفت و گاز عنوان کرد و افزود: در دوران جنگ تحمیلی علی رغم خسارت های سنگین و مزاحمت های فراوان، شرکت ملی نفت ایران در دنباله سیاست ها هرگز اجازه نداد صدور نفت خام، پرداخت تعهدات و تحویل فرآورده‌های نفتی به مشتریان لحظه ای دچار وقفه شود.

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران با بیان این که این انگیزه کماکان در مجموعه صنعت در کشور وجود دارد که بتواند حضورش را و قابل اعتماد بودن یک تولید کننده را مجددا در بازارهای جهانی در سطح وسیع به نمایش بگذارد، خاطرنشان کرد: سیاست دولت بر توسعه همکاری های اقتصادی سیاسی با کشورهای جهان است که این قراردادها یکی از گام های اساسی برای این نوع سیاست‌ها و فرصت‌ها است.

جوادی در پایان با بیان این که به زودی مناقصات طرح های جدید نفت و گازی ایران تهیه و عرضه می شود، خاطرنشان کرد: شرکت ملی نفت ایران به دنبال امضای قراردادهای برد-برد با سرمایه گذاران بخش خصوصی و خارجی در دوران پسا تحریم است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا