خواهرخوانده بندر ایرانی از الجزایر می‌آید

خواهرخوانده بندر ایرانی از الجزایر می‌آید

پس از پیگیری چند ماهه مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی در تهران، حالا نوبت به کشورهای منطقه رسیده که شانس خود را برای حضور در فضای پسا تحریم ایران امتحان کنند و در این میان شانس کشورهایی که سران آنها به ایران آمده و مقدمات را طی کرده‌اند بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پس از انجام مذاکرات تهران بین اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ایران و عبدالمالک سلال نخست وزیر الجزایر، وزیر راه و شهرسازی به الجزایر سفر کرده تا مقدمات ابتدایی نهایی شدن برخی قراردادهای مشترک اقتصادی را بر دارد.

هرچند جلسه‌های آخوندی در پایتخت الجزایر جنبه مقدماتی داشته و بناست قراردادهای نهایی در جریان سفر جهانگیری به این کشور و در قالب جلسه کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های ایران و الجزایر منعقد شود، اما شاید حضور آخوندی بتواند بخش حمل و نقل ایران به عنوان یکی از محورهای اصلی توافقات آینده مطرح کند.

هرچند با توجه به نزدیکی نسبی جایگاه اقتصادی دو کشور می‌توان به گسترش همکاری‌ها در سطح‌های مختلف امید داشت اما موقعیت مناسب دریایی الجزایر باعث شده دو طرف روی بالا بردن همکاری‌های دریایی و بندری حساب ویژه باز کنند.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده در جریان مذاکرات آخوندی با طرف مقابل بحث‌های مختلفی مطرح شده اما عدم وجود خط مستقیم کشتیرانی و عدم ارائه خدمات و تسهیلات بندری به کشتی‌های با پرچم ایران همانند کشتی‌های الجزایری جزئی از مشکلات و موانع همکاری ایران با کشور الجزایر که تلاش درباره آن تصمیم گیری‌هایی صورت گیرد.

نگاه مثبت دو طرف به بهبود شرایط و افزایش همکاری‌ها کار خواهرخواندگی دو بندر از ایران و الجزایر را نیز پیش انداخته تا جایی که اعلام شده "برنامه اجرایی یادداشت تفاهم خواهرخواندگی بنادر امام خمینی (ره) و بجایا" نیز در طول این سفر نهایی خواهد شد.

هرچند قرارداد خواهرخواندگی جنبه الزام اور اقتصادی ندارد اما بسته شدن قرارداد آن نشان از اعلام رسمی دو طرف به نزدیکی منافع و البته اهداف آینده‌شان دارد و این یعنی الجزایر در آینده می‌تواند به عنوان کشوری مهم در عرصه حمل و نقل دریایی ایران شناخته شود.

هرچند تا نهایی نشدن قراردادها و حجم اقتصادی همکاری‌ها نمی‌توان اظهار نظر دقیقی درباره چگونگی نقشه راه مشترک ایران و این کشور آفریقایی داشت اما شاید سخن گفت وزیر راه وشهرسازی از احتمال انعقاد چند قرارداد همکاری در دل این سفر بتواند به معنی این باشد که در کنار کشورهای بزرگ جهان از نظر جایگاه اقتصادی، دیگر کشورها نیز شانس این را دارند که در برخی حوزه‌ها در اقتصاد پسا تحریم ایران فعال شوند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا