اطلاعات نقد درباره طرح مسکن قسطی

اطلاعات نقد درباره طرح مسکن قسطی

خریدارانی که قصد خرید مسکن اقساطی پیشنهادی انبوه‌سازان را دارند باید حدود 25 درصد از قیمت نهایی مسکن را فراهم کنند.

به گزارش ایسنا، با فرض قیمت 240 میلیون تومانی یک واحد مسکونی 60 متری نوساز در شهر تهران، خریداران با تهیه پیش‌پرداخت حدود 60 میلیون تومان به همراه 180 میلیون تومان وام صاحب خانه می‌شوند.

وام مسکن قسطی چقدر است؟

در طرح مسکن اقساطی تا سقف 100 میلیون تومان توسط سازندگان تقبل می‌شود و در صورت استفاده خریداران از وام 80 میلیون تومانی «مسکن یکم»، مبلغ تسهیلات به 180 میلیون تومان می‌رسد.

چقدر باید قسط بدهیم؟

خریداران باید حداکثر تا 5 سال ماهیانه حدود 5 میلیون تومان قسط وام 100 میلیون تومانی را بدهند که پس از این مدت تنها هزینه پیش روی آنها وام 80 میلیون تومانی است که اقساط آن در روش پلکانی سالانه از حدود 937 هزار تومان در سال اول شروع می‌شود و در سال دوازدهم به یک میلیون و 600 هزار تومان می‌رسد.

بازپرداخت اقساط چه مدت طول می‌کشد؟

مدت بازپرداخت وام 100 میلیون تومانی انبوه‌سازان بین 3 تا 5 سال و مدت بازپرداخت وام 80 میلیون تومانی «مسکن یکم» بانک مسکن حداکثر 12 سال خواهد بود.

سود تسهیلات چقدر است؟

سود وام 100 میلیون تومانی مطابق نرخ عمومی تورم به علاوه حدود 5 درصد کارمزد بانک مسکن در زمان عقد قرارداد و سود وام 80 میلیون تومانی مسکن یکم بانک مسکن نیز 14 درصد خواهد بود.

طرح از چه زمانی عملیاتی می‌شود؟

به گفته رییس کمیسیون حقوقی کانون انبوه‌سازان، طرح فروش اقساطی مسکن در مراحل نهایی تعیین نرخ کارمزد توسط بانک مرکزی و بانک مسکن قرار دارد که احتمالا به زودی با اعلام بانک مرکزی وارد فاز اجرایی خواهد شد.

مجید نیک‌نژاد هم‌چنین به ایسنا گفت: یکی از مشکلات جزئی اجرای این طرح به ایراد قانون ثبت برای حراج مسکن در صورت عدم پرداخت اقساط برمی‌گردد که انتظار می‌رود این مساله حل شود. در حال حاضر این موضوع به ثبت ارجاع شده و در آخرین جلسه‌ی چند ماه قبل قرار شد این ایراد رفع شود. با این حال تا حل این مشکل فعلا بانک مسکن قصد دارد در شرایط محدود تا سقف اقساط 100 میلیون تومانی با کارمزد 5 درصد اعلام کند که البته صحبت ما این است که این رقم کمتر از 5 درصد باشد.

نیک‌نژاد اظهار کرد: با این پیشنهاد، اقتصاد کشور از قفل خارج می‌شود. این طرح آن‌قدر دامنه تغییرات دارد که دیگر پول‌های سمی وارد این بخش نمی‌شوند. انتظار ما این است که پول‌های ضدتورمی به کمک این طرح بیایند تا مشکلات بخش مسکن با همکاری مالکین و دولت حل شود که خوشبختانه با کاهش نرخ تورم طی ماه‌های اخیر دغدغه‌ها در حال رفع شدن است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا