رییس نظام مهندسی معدن ایران:

مانع‌تراشی‌های منابع طبیعی را در معادن کم کنید

مانع‌تراشی‌های منابع طبیعی را در معادن کم کنید

رییس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: باید مانع تراشی های سازمان منابع طبیعی در بخش معدن به خاطر منافع ملی کم شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا در آذربایجان غربی، نادعلی اسماعیلی در دیدار با معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: در صورتی که ذخیره معدنی اکتشاف شده ارزش اقتصادی بالایی برای کشور دارد و باعث تولید و اشتغال می‌شود باید کارشناسان منابع طبیعی از مانع تراشی خود دست بردارند.

وی با اشاره به اینکه پویایی کشور در بخش معدن است، تصریح کرد: با وجود تحریم ها و رکود کشور، معدن در بین بخش های تاثیر گذار کشور زنده تر و پویاتر عمل می کند.

اسماعیلی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر بخش معدن در اقتصاد مقاومتی افزود: بخش معدن در تحقق اقتصاد مقاومتی مزیت دارد لذا باید در این زمینه برای توسعه معادن تلاش کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن اظهار کرد: این سازمان بیش از 35 هزار عضو و استان آذربایجان غربی بیش از 1900 عضو دارد که بازوی فنی و مهندسی کشور محسوب می شوند لذا باید از نظام مهندسی معدن حمایت کرد.

وی تصریح کرد: بخش معدن تحرک موتور اقتصادی کشور است و می تواند در ایجاد اشتغال مولد برای جوانان و نیز بهبود فضای کسب و کار مؤثر باشد.

اسماعیلی با بیان اینکه معدن در اقتصاد کشور نقش اساسی دارد، گفت: اگر دولت به جای هزینه روی پروژه های سد، تونل و پل سازی از طرح های معدنی حمایت کند و بستر های لازم برای بخش معدن آماده شود قطعا این بخش تاثیر زیادی در اقتصاد پایدار کشور خواهد گذاشت.

رییس نظام مهندس معدن ایران گفت: باید توجه ویژه ای به امر آموزش اعضای نظام مهندسی معدن داشت.

وی بر ضرورت ارتقای علمی اعضای نظام مهندسی تاکید کرد و گفت: در صورتی که مسئول فنی آموزش دیده و متخصص باشد قطعا بهره بردار بدون اینکه قانون و مقررات ملزم کند سراغ مسئول فنی می رود لذا باید نسبت به ارتقای علمی اعضای نظام مهندسی معدن تلاش کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ادامه داد: مقرر شده درآینده برای کیفی بخشی در امور معدنی مسئول فنی های معدن از طریق برگزاری آزمون و کسب نمره قبولی تعیین صلاحیت شوند.

وی گفت: نباید نظام مهندسی معدن باید نظامند وقانونمند در راستای پیشبرد اهداف حرکت کند و نباید هیچگاه کوچکترین بی قانونی و بی انظباطی از این سازمان دیده شود.

اسماعیلی گفت: در سطح کشور بالغ بر 85 هزار نفر متخصص تعیین صلاحیت شده در رسته های مختلف، به عنوان یک خادم در خدمت وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش معدن کشوردر راستای اهداف دولت تدبیر و امید هستیم.

وی اظهار کرد: 82 درصد از اعضای نظام مهندسی معدن کشور کارشناسی، 16 درصد کارشناس ارشد و 2 درصد دکترا دارند.

او با تاکید براینکه باید کارهای غیر حاکمیتی در بخش معدن را باید به نظام مهندسی معدن محول کرد، اظهار کرد: کارهای متعددی به سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها در بخش معدن محول می شود در این راستا برای پیشبرد کارها و بهتر شدن نظارت بر امور باید نسبت به برون سپاری کارهای غیر حاکمیتی اقدام کرد.

اسماعیلی گفت: مشکلات بخش معدن از جمله مشکلات مسئولان فنی معادن، بیمه و تمام وقت بودن ساعات کاری مسئولان فنی با توجه به نیاز نبودن حضور افراد در معادن را از وزاتخانه دنبال خواهیم کرد.

اسماعیلی بر ضرورت همکاری و تعامل میان تشکل ها برای استفاده مناسب از ظرفیت های معدن برای توسعه اقتصادی تاکید کرد و گفت: باید نظام مهندسی معدن خیمه گاه تشکل های معدنی باشد و امید است ارتباط و همکاری مؤثر با تشکل‌های معدنی از جمله خانه صنعت، معدن و تجارت ایجاد شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر نظارت بر معادن باید بر امورات مربوط به متالوژی و صنایع معدنی نظارت جدی نیز صورت گیرد،گفت: بهتر است برای بهبود امور برای نظارت بر متالوژی و صنایع معدنی یک فرد صاحب صلاحیت از سوی نظام مهندسی تعیین و نسبت به اجرای کارها اقدام کند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا