رحیم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی خبر داد:

با کاهش هزینه به جنگ سیاست استرالیا می‌رویم

با کاهش هزینه به جنگ سیاست استرالیا می‌رویم

گروه معادن >سنگ آهن - قائم مقام و جانشین اقتصادی مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با اشاره به اینکه هدف اصلی استرالیا از افزایش شدید تولید سنگ آهن در شرایط افت قیمت‌ها حذف رقبای کوچکتر از بازار است، گفت: همانطور که در دوران دفاع مقدس جنگیدیم و از میدان بیرون نرفتیم، تلاش می‌کنیم در این عرصه نیز با کاهش هزینه‌های تولید سرپا باقی مانده و به فعالیت خود ادامه دهیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی، سعید رحیم پور در حاشیه نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در هتل آتلانتیس پالم دبی با اشاره به اینکه پروژه گندله‌سازی گل گهر ظرف دو تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: اینکه همچنان بخش عمده‌ای از سنگ آهن کشور از طریق کامیون جابه‌جا می‌شود، موضوع مسخره‌ و خنده‌داری است و باید هرچه زودتر فکر اساسی برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در کشور به ویژه در حوزه ریل بشود.

وی همچنین با اشاره به حمایت دولت استرالیا از معادن این کشور در شرایط رکود به وجود آمده اظهار کرد: دولت ایران هم باید در این شرایط سیاست مشابهی را در پیش بگیرد و با حمایت از معادن زمینه‌ای را فراهم کند تا معادن به سلامت از رکود کنونی عبور کنند.

خبرنگار ماین نیوز با سعید رحیم پور، قائم مقام و جانشین اقتصادی مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه را چطور دیدید؟

کنفرانس نسبتا خوبی بود و البته عمدتا درباره ناامیدی در آن صحبت شد اما ما ناامید نیستیم و همچنان محکم هستیم.

درباره استراتژی توسعه گل گهر گهر در شرایط کنونی توضیح دهید.

پروژه‌های توسعه گل گهر امسال و سال آینده به به بهره‌برداری می‌رسند و فولادسازی هم به زودی شروع می‌شود. سیاست ما این است که در شرایط فعلی تولید را افزایش دهیم. همانطور که نفت ارزان می‌شود، عربستان تولید خود را افزایش می‌دهد، ما هم در شرایط کنونی باید افزایش تولید بدهیم. الویت اول ما تامین نیاز داخلی و الویت بعدی صادرات است تا بتوانیم بخشی از نقدینگی موردنیاز خود را از طریق صادرات تامین کنیم.

مذاکرات با شرکت KIOCL هند برای واردات گندله از این شرکت به کجا رسید؟

با توجه به اینکه قیمت گندله در دنیا کاهش یافت، انجام این کار با این هزینه تبدیل نمی‌صرفید. طی دو سه ماه آینده پروژه گندله‌سازی گل گهر وارد مدار می‌شود. شرکت‌های دیگری مانند میدکو هم هستند که گندله‌سازی آنها نیز وارد مدار تولید خواهد شد و احتمالا گندله برای سال آینده اضافه هم بیاوریم و تا پایان امسال تمام گندله موردنیاز فولادسازان را تامین می‌کنیم. بنابراین این کار زیاد برای ما جذابیت نداشت، مگر اینکه کنسانتره خود را بفروشیم و آنها تبدیل به گندله کرده و به مشتریان دیگر بفروشند. اوایل سال آینده گندله‌سازی راه می‌افتد و فکر می‌کنیم که اضافه ظرفیت گندله هم در آن زمان داشته باشیم که باید برای صادرات بخشی از این گندله نیز برنامه‌ریزی کنیم، چرا که ارزش افزوده صادرات گندله بیشتر از کنسانتره است.

ذخایر گل گهر براساس آخرین برآوردها چقدر است؟

ما در شش زون موجود حدود 1.3 میلیارد تن ذخیره برآوردی داریم که برای حداقل 20 تا 30 سال آینده سنگ موجود است. البته این موضوع نافی انجام اکتشافات بیشتر به منظور دستیابی به ذخایر بیشتر نیست.

در حال حاضر در زمینه اکتشافات مشکلات زیادی داریم.

اکتشافات وظایف حاکمیت است اما حاکمیت به دلایل مختلف از جمله هزینه بالا و سرعت عمل پایین نمی‌تواند به درستی وظایف خود را در این زمینه انجام دهد. به همین دلیل شرکت‌های مانند گل گهر و چادرملو مجبور شده‌اند بخشی از این کار را عهده‌دار شوند. هرچند محیط زیست و منابع طبیعی و برخی سازمان‌های دیگر یک سری اشکال را در این زمینه اعمال می‌کنند. اکتشاف ذخایر معدنی کشور اقدامی در راستای منافع ملی است و باید انجام شود.

چادرملو هم که به دنبال آنومالی D19 است.

بله چادرملو کارهایی را در این زمینه با سنگ آهن مرکزی شروع کرده است. باید بدانیم که ما 10 آنومالی در یزد داریم که الان فقط 4 آنومالی از این تعداد فعال است و در شش آنومالی دیگر اکتشاف صورت گرفته است اما خاک‌برداری انجام شود که اقدامی زمان‌بر است. مشکل اصلی ما در این منطقه که اکثر معادن تولید را تا فولادسازی تعریف کرده‌اند این است که 15 تا 20 سال آینده شرکت‌هایی مانند ذوب آهن، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان از نظر تامین سنگ دچار مشکل خواهند شد. البته فولاد خوزستان به دلیل نزدیکی به دریا و بندر مزیت واردات مواد اولیه را خواهد داشت اما مشکل برای دو فولادساز دیگر باقی خواهد بود اما برای گل گهر که هزینه تولید آن از سنگ تا فولاد به ویژه در زمینه حمل و نقل بسیار پایین است، قیمت محصو نهایی جذاب‌تر خواهد بود. ضمن اینکه به دلیل نزدیکی به بندر امکان صادرات نیز خواهیم داشت.

به عنوان یک کارشناس به نظر شما آیا هدف تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404 قابل تحقق است؟

به نظر من یک مقدار محقق شدن این هدف خوشبینانه است. با توجه به وضعیت فعلی فولاد در دنیا و هزینه‌های بالا، به راحتی نمی‌شود در این صنعت سرمایه‌گذاری کرد. در مکان‌یابی 55 میلیون تن فولاد نیز همه چیز براساس کارشناسی نبوده است و و بخشی از طرح‌ها نیز به دلیل مسائل سیاسی اجرا شده‌اند. در بسیاری از مناطق زیرساخت و آب نداریم اما فولادسازی در این مناطق صورت گرفته است.از سوی دیگر هنوز بخش زیادی از سنگ آهن کشور با کامیون جابه‌جا می‌شود که خیلی مسخره است. گل گهر سال آینده 10 میلیون تن بار را باید به بندرعباس منتقل کنیم که 6 تا 7 میلیون تن آن مربوط به فولاد کاوه جنوب و فولاد هرمزگان و مابقی برای صادرات است. از الان برای انجام این کار به مشکل برخورده‌ایم. کمبود واگن برگردان و کمبود خطوط ریلی دردسرساز شده است. راه آهن برای حمل چنین باری آمادگی ندارد. ما روزانه 400 تا 450 کامیون را از سیرجان به بندرعباس می‌فرستیم، یعنی 10 تا 11 هزار تن بار را با کامیون منتقل می‌کنیم و تنها حدود 3600 تن بار را با راه آهن حمل می‌کنیم در حالی که علاقه ما به راه آهن است. اما با این وجود هزینه حمل با کامیون از هزینه حمل با راه آهن برای ما ارزان‌تر در می‌آید و این بسیار عجیب است. کشور ما بسیار وسیع است و باید راه آهن در آن توسعه یافته باشد. همچنین بار سنگ آهن از خواف هم با کامیون منتقل می‌شود که این موضوع نیز خنده‌دار است. بعضا تا یک ماه طول می‌کشد که یک محموله 100 هزار تنی بار سنگ آهن از خواف به بندرعباس برسد و در این مدت بازار دچار تغییرات زیادی می‌شود. البته راه آهن به ما قول داده است اگر بالای یک میلیون تن بار را از طریق ریل منتقل کنیم، هزینه را برای ما ارزان‌تر حساب می‌کند اما واقعا چطور می‌خواهند این حجم از بار را جابه‌جا کنند.

در چنین شرایطی برنامه گل گهر به چه شکل پیش خواهد رفت؟

با توجه کارخانه راه‌اندازی شده و دومین کارخانه که شهریور ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، آهن اسفنجی نیز خیلی قابل حمل نیست. این حجم آهن اسفنجی قابل فروش در داخل نیست. برای حمل آهن اسفنجی هزینه‌های بیشتری وجود دارد. بهتر است این بار در خود سیرجان به فولاد تبدیل شود تا فولاد تولیدی به مصرف داخل برسد یا صادرات شود.

نظر شما درباره میزان بهره مالکانه‌ای که دولت از معادن می‌گیرد چیست؟

دولت به عنوان حاکمیت باید بهره خود را معادن ببرد اما در عین حال به نظر من حمایت از معادن نیز در چنین شرایط رکودی ضرورت دارد. دولت باید بداند در مواقع اضطراری که کل دنیا مشکل دارد، بهتر است میزان بهره مالکانه را به شکل منطقی تعیین کند. این کار به نوعی کمک به سرمایه‌گذاران حوزه معدن است. معدنکاران شاید مجبور شوند برای اداره خودشان وام بانکی 28 تا 34 درصدی بگیرند. در واقع این یک نوع خودکشی برای شرکت‌های معدنی است، ولی راه دیگری نیست. یا بید تن به وام‌های با کارمزد بالا بدهند یا اینکه این کار را انجام دهند تا خودشان را تا 2018 حفظ کنند. وضعیت بهتر هم اینکه یعنی قیمت‌ها 3 تا 5 دلار افزایش می‌یابد و این در حالیست که در ایران با توجه به تورم و مسائل دیگر افزایش هزینه‌ها در این حوزه بسیار بیشتر خواهد بوئد. در شرایط کنونی حتی دولت استرالیا هم از معادن این کشور حمایت می‌کند. ما زمانی ششمین صادرکننده بزرگ سنگ آهن در جهان بودیم اما استرالیا می‌خواهد با رشد شدید تولید رقبای کوچکتر را از بازار حذف کند. البته ما همانطور که در دفاع مقدس جنگیدیم و از میدان بیرون نرفتیم تلاش می‌کنیم در این عرصه نیز با کاهش هزینه‌های تولید سرپا باقی مانده و به فعالیت خود ادامه دهیم.

نظر شما درباره دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص قیمت گذاری گندله و آهن اسفنجی چیست؟ گویا قرار است خود سنگ آهنی‌ها و فولادسازان به توافقاتی برسند.

آقای نعمت زاده دستوری دادند که بعد خودشان به این نتیجه رسیدند که عجولانه بوده و دستور دادند تا خود سنگ آهنی‌ها و فولادسازان بین خودشان تفاهم کنند که این کار تقریبا در حال انجام است. گویا قرار است در آهن اسفنجی 3 درصد و روی بقیه بقیه محصولات یک تا 1.5 درصد کاهش قیمت صورت بگیرد. البته مبنای این تعیین قیمت هم فولاد خوزستان است که سال قبل یک میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شد و امسال تا الان یک میلیون و 150 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. احتمال ریزش هم وجود دارد، یعنی این وسط به دلیل کاهش قیمت معدنی‌ها خفه می‌شوند. از سوی دیگر فولادسازان مطالبات خود را پرداخت نمی‌کنند. اگر پرداخت می‌شد مشکلی از بابت کاهش درصد نداشتیم اما پرداخت بدهی خود را هم انجام نمی‌دهند و مشکل اصلی اینجاست. در واقع فولادسازان در حال اجرای طرح‌های توسعه خود با پول سنگ آهنی‌ها هستند.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا