چالش كمبود گندله در افزايش بهاي تمام شده

چالش كمبود گندله در افزايش بهاي تمام شده ماین نیوز: بدون شک مهم ترين هدف از تاسيس يک بنگاه صنعتي و اقتصادي کسب سود حداکثري است. از طرفي محصول توليد شده بايد شرايط لازم سفارش از سوي مشتري را داشته باشد تا محصول توليد شده بلافاصله و بدون خواب سرمايه به دست مشتري برسد.

مشتري نيز دو اصل کيفيت حداکثري و پايين ترين قيمت را براي خريد محصول در نظر دارد. در شرايط کنوني اقتصاد، شرکت ها براي حفظ سهم خود چاره اي جز کاهش هزينه هاي توليد يا همان بهاي تمام شده محصول ندارند؛ به عبارت ديگر افزايش توان رقابت پذيري با کاهش هزينه بايد انجام شود.

البته افزايش يا کاهش بهاي تمام شده فولاد متاثر از عوامل مختلفي از جمله داخل سازماني، داخل کشور و جهاني است. البته در مجموع عوامل داخل کشور در برخي موارد خلاف جهت حرکت عوامل جهاني است. در شرايطي که رقباي ما با کاهش قيمت مواد اوليه و انرژي مواجهند، اما توليدکنندگان داخلي با افزايش اين دو مولفه دست و پنجه نرم مي کنند و از اين جهت شرايط رقابت بسيار براي آنها دشوار خواهد بود.يکي از راهکارهاي کاهش قيمت تمام شده، توليد انبوه براي کاستن از هزينه هاي سرانه و استفاده از ظرفيت کارخانه ها است.

در شرايطي که واحدهاي صنعتي نگهداري و تعميرات را از فعاليت هاي لازم بر روي دستگاه ها و به منظور نگهداري و حفاظت فني از آنها براساس سياست ها و روش هاي تدوين شده دانسته اند، بنابراين نگهداري و تعميرات صحيح علمي و برنامه ريزي شده با روش هاي نوين جهاني را مي توان از فرآيند کاهش هزينه هاي مستقيم و غيرمستقيم توليد دانست که مستقيما بر روي بهره وري کيفيت، قابليت اطمينان، به کارگيري و سودآوري تاثير بسزايي خواهند داشت.

از سويي بهره گيري بيشتر از ماشين آلات صنعتي، نياز به سرمايه گذاري اوليه براي خريد ماشين آلات و خطوط توليد را افزايش خواهد داد که اين امر را مي توان نقطه آغاز بروز مشکل اصلي کنوني توليد، يعني کمبود نقدينگي برشمرد، چراکه سرمايه در کشور ما هيچ گاه ارزان نبوده و قيمتي بس گران دارد. از يکسو مراحل اداري گرفتن وام و وثايق مختلفي که بانک ها طلب مي کنند بسيار سخت و هزينه بر است و از سوي ديگر بهره اي که بانک ها براي تسهيلات مطالبه مي کنند به هيچ عنوان با ميزان بهره در کشورهاي صنعتي قابل قياس نيست. بنابراين حفظ سود مرهون کاهش هزينه هاي قطعات و مواد مصرفي ذوب، کاهش حداکثري هزينه هاي تامين مواد اوليه، مدل بهينه سازي بهره وري توليد، توليد انبوه براي کاستن از هزينه هاي سرانه و استفاده از ظرفيت هاي مختلف داخلي و بيروني کارخانه ها است، از اين رو بهره گيري بيشتر از ماشين آلات صنعتي نياز به سرمايه گذاري اوليه براي خريد ماشين آلات و خطوط توليد را افزايش خواهد داد، بنابراين بايد اذعان کرد که تامين مالي و خدمات بانکي در توسعه صنعت و همچنين صادرات، کاهش هزينه هايي که ارزش افزوده به بار نمي آورند، نوآوري و مشارکت حداکثري کارکنان در اجراي برنامه هاي کاهش هزينه ها نقش بسزايي دارند.

در حال حاضريکي از مهم ترين عوامل بالابودن بهاي تمام شده فولاد کمبود گندله و درنتيجه تهيه آن از منابع خارجي است چراکه گندله هاي نامرغوب باعث ايجاد مشکلات فراواني در فرآيند توليد مي شوند که در اين راستا شايسته است معادن به دنبال اجراي سياست هاي به روزکردن تکنولوژي و فناوري خطوط توليد خود براي توسعه کمي و کيفي محصول باشند.

در فولاد هرمزگان نيز با توجه به شرايط موجود؛ تاکيد بر کاهش هزينه ها از سوي کارگروهي در اولويت کاري است و مجهز شدن هرچه بيشتر به نظام ها و ساز و کارهاي مديريت هزينه هاي توليد و پاسخگويي سريع به فرصت ها و تهديدها از جمله سياست هاي اين شرکت در جهت توليد اقتصادي و خروج از وضعيت موجود و بقا در شرايط رکود است. از اين رو هدف گذاري و برنامه ريزي در اجراي پروژه هاي مشترک و متنوع در زمينه هاي مختلف در راستاي افزايش بهره وري و کاهش هزينه هاي توليد از سياست هاي مهم اين شرکت است .

به همين منظور عوامل موثر بر کاهش هزينه ها مورد بررسي قرار گرفت و با تشکيل تيم هاي کاري شامل کميته هاي تحول، گروه هاي کيفيت فراگير، کنترل کيفي و نظام پيشنهادها، پروژه هاي بهبود جهت کاهش هزينه ها تعريف و عملياتي شد و پيگيري هاي لازم براي حصول نتيجه انجام شده و در حال پيگيري است. همچنين فولاد هرمزگان براي نيل به اهداف ياد شده آمادگي دارد تا در راستاي خريد بهينه مواد اوليه، انرژي و قطعات يدکي موردنياز شرکت به منظور کاهش هزينه هاي توليد و افزايش بهره وري و سودآوري شرکت گام هاي مدوني را بردارد. ازاين رو واحد فروش اين واحد توليدي در جهت توليد گريدهاي خاص با ابعاد ويژه و منحصر به فرد جهت جذب حداکثري سفارشات را نيز از جمله برنامه هاي اين شرکت براي کاهش هزينه ها قرار داده است. تدوين دستور العمل هاي عملياتي و تعميراتي و به روز کردن آنها، آموزش دستور العمل ها، استفاده از افراد مجرب به عنوان مشاور و آموزش در محل کار نيز از جمله اقدامات انجام شده در راستاي کاهش هزينه ها است.

مديرعامل شرکت فولادهرمزگان
اميرمسعود هراتيان
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا