پرونده پدیده شاندیز با تطبیق قانون بسته‌شد

پرونده پدیده شاندیز با تطبیق قانون بسته‌شد

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: از ۴۵ هکتار پروژه پدیده شاندیز ۳۰ هکتار به زیر ساخت و ساز رفته است که با اصلاحاتی امکان تطبیق آن با قانون وجود دارد اما ۱۵ هکتار فضای اجرا نشده به عنوان فضای سبز می‌ماند.

 قباد افشار درحاشیه گردهمایی مدیران امور اراضی استانهای کشور درباره آخرین وضعیت منطقه گردنه حیران اظهار کرد: در این منطقه مشکلی به نام هماهنگی در طرح هادی بین جهاد کشاورزی و بنیاد مستضعفان وجود داشت که نمونه آن در منطقه زیاران استان گلستان نیز نمایان است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی افزود: در منطقه حیران 350 واحد ساخته شده بود که براساس ارزیابی‌های انجام شده 100 واحد آن غیرمجاز و خارج از طرح هادی بود که برای بیش از 50 واحد پرونده تشکیل شد و تاکنون 24 مورد آن تخریب شده است.

* ساخت هزار واحد غیرمجاز در روستای زیاران گیلان

رئیس سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: میزان تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی کشاورزی در روستای زیاران گیلان بیشتر از گردنه حیران است و هزار واحد غیرمجاز در این منطقه ساخته شده است.

* وضعیت اجرای طرح هادی در 30 هزار روستای کشور بررسی می‌شود

افشار تصریح کرد: اکثر روستای کشور بویژه در شمال آن و استانهای تهران و کرج با مشکل تغییر کاربری غیرمجاز اراضی مواجه هستیند به همین منظور وضعیت اجرای طرح هادی در 30 هزار از روستاهای کشو رمورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: برخی روستاهای مناطق شمالی و حاشیه کلانشهرها نگاه ویلاسازی در آنها وجود دارد به همین دلیل توافق شده که زمین‌های کشاورزی در طرح‌ها قرار نگیرند.

وی با اشاره به اینکه ضوابط جدیدی برای اجرای طرح هادی با رویکرد توسعه روستاها در دستور کار قرار دارد گفت: براین اساس رویکرد توسعه روستاها دیده شده است و زندگی کشاورزان و روستایی‌ها تسهیل می‌شود در عین حال از سوءاستفاده احتمالی و ویلاسازی‌ها جلوگیری می‌شود.

* مشخصه‌های ساخت و ساز روستایی از ویلاسازی مشخص شد

این مقام مسئول گفت: ایجاد تفاوت بین ساخت و ساز روستایی و ویلاسازی‌ها کار دشواری بود که در گذشته تمایزی برای آن وجود نداشت اما اکنون این تفکیک مشخص شده است.

رئیس سازمان امور اراضی گفت: از گذشته ویلاسازی‌ها گسترش یافته‌اند و عرصه زندگی را برای روستاییان سخت کرده‌اند اما در تغییرات جدید طرح هادی مواردی که قصد تغییر کاربری اراضی کشاورزی را دارند اصلاح می شود.

وی یادآور شد حجم زیادی ازساخت و سازها خارج از محیط شهر و روستا صورت می‌گیرد که حتی برای برخی از آنها نیز پرونده تشکیل نشده است.

* لیست‌برداری از تخلفات تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در سالهای گذشته

وی یادآور شد: شناسایی تخلفات اراضی در دو سال گذشته 40 تا 50 درصد افزایش پیدا کرده است و تخلفاتی که در گذشته انجام شده  اما گزارشی در این خصوص ارائه نشده بود ما در حال لیست‌برداری از آنها هستیم.

* دریافت 5 هزار گزارش مردمی در خصوص زمین‌خواری

این مقام مسئول تاکید کرد: تا به امروز 250 گشت مستقر کرده‌ایم و یگانهای حفاظتی باعث شده‌اند که در مدت اجرای طرح گشت سازمان  اراضی و راه‌اندازی سامانه ارتباط مردمی تنها بیش از 5 هزار گزارش مردمی برای پیگیری، اطلاع‌رسانی، درخواست مشورت، ارائه نظرات و خبرهای خاص به ما داده شود.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید داشته‌اند که مردم در برخورد با زمین‌خواری‌ها باید بتوانند نظر دهند به همین منظور نیز ما اقدام به راه‌اندازی سامانه ارتباط مردمی 131 کرده‌ایم که استقبال خوبی نیز از آن به عمل آمده است.

افشار گفت: مجموعه اطلاعات کاداس ما را به پایش دقیق می‌رساند که تا به امروز 5 میلیون هکتار از آن انجام شده و 13 میلیون هکتار دیگر در حال انجام است.

وی یادآور شد: حرکت بعد از کاداس سنددار کردن اراضی کشاورزی است به طوری که اکنون بیش از 70 درصد اراضی کشاورزی فاقد سند هستند.

وی افزود: سعی می‌کنیم که تا پایان سال جاری هزار هکتار از اراضی کشاورزی سند دریافت می‌کنند.

* تعارض مالکیت 2.5 میلیون هکتار زمین میان دولت و مردم

افشار با اشاره به اینکه در مالکیت حدود 2.5 میلیون هکتار زمین میان دولت و مردم تعارض وجود دارد، گفت:  بسیاری از این موارد اراضی کشاورزی مردم هستند که به اشتباه در اراضی دولتی آورده شده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر کمیسیون‌هایی تشکیل شده است که وضعیت مالکیت این 2.5 میلیون هکتار زمین را تعیین تکلیف کند و سند مالکیت به آنها داده شود.

افشار یادآور شد: رشد برخورد با تخلفات کاربری غیرمجاز 40 درصد افزایش یافته است ب هطوری که در سال 93 به 15 هزار پرونده رسیدگی شده است و در سالجاری تاکنون بیش از 10 هزار پرونده ارسال شده است که این امر نشان دهنده افزایش میزان حضور ما در برخورد با تخلفات است.

وی اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال 95 بتوانیم صددرصد اراضی کشاورزی کشور را تحت پوشش و حفاظت خود قرار دهیم که این رقم در حال حاضر کمتر از 70 درصد است.

افشار گفت: رشد 30 درصدی حفاظت از اراضی کشاورزی افتخار بزرگی برای دولت یازدهم به حساب می‌آید که با تدبیرهای خاص امیدواریم که بحث زمین‌خواری به طور کامل برچیده شود.

* دولت بزودی آئین‌نامه جلوگیری از خرد شدن اراضی را تصویب می‌کند


رئیس سازمان امور اراضی کشور  با اعلام "آئین‌نامه جلوگیری از خرد شدن اراضی بزودی در دولت به تصویب می‌رسد" گفت: به دنبال این هستیم که از خرد شدن اراضی کشاورزی جلوگیری کنیم اما افراد می‌توانند به صورت مشاء شامل سهم باشند.

افشار افزود: رویکرد جدید دولت همزمانبا جلوگیری از خرد شدن اراضی ارائه مشوق‌هایی برای یکپارچه‌سازی اراضی است که این مشوق‌ها شامل بیمه‌، تسهیلات و مشوق‌های حقوقی می‌شود.

وی تاکید کرد: مردم می‌توانند زمین‌های خود را در قالب شرکتهای تعاونی، خانوادگی استفاده کنند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور درباره وضعیت پرونده پدیده شاندیز که در شورای امنیت ملی نیز مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: در پدیده شاندیز زمین‌ها به صورت غیرمجاز تغییر کاربری داده شده‌اند اما براساس اینکه مصوبه‌ای از شورای عالی شهرسازی برای اجرا داشته‌اند امکان تطبیق آن با قوانین و مقررات وجود دارد اما باید مسیر قانونی آن طی شود.

وی در توضیح بیشتر یادآور شد: بخش‌های اجرا نشده از این پروژه دیگر نباید اجرا شود و باید کشاورزی باقی بماند.

افشار خاطرنشان کرد: برای حفظ سرمایه‌های عمومی اگر افراد بیایند و قانون را تطبیق دهند می‌توانند که بخش‌های ساخته شده را به اتمام برسانند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور یادآور شد: 30 هکتار از 45 هکتار اراضی پدیده شاندیز با انجام اصلاحات و تطابق با قوانین تکمیل می‌شود اما 15 هکتار باقیمانده باید فضای سبز شود.

افشار همچنین در پاسخ به سوال دیگر تسنیم درباره پروژه پردیس‌بان یادآور شد: در پروژه پردیس‌بان با توجه به اینکه از ابتدا ورود کردیم قبل از اجرای طرح توانستیم جلوی ساخت و ساز را بگیریم اما با توجه به اینکه سهام فروخته شده است کسانی که سرمایه مردم را گرفته‌اند باید پاسخگو باشند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا