تدوین برنامه راهبردی 5 سال آینده با محوریت 80 درصدی بخش خصوصی

تدوین برنامه راهبردی 5 سال آینده با محوریت 80 درصدی بخش خصوصی

بندرعباس- ایرنا- مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت : برنامه کاربردی و راهبردی پنج سال آینده با محوریت 80 درصدی بخش خصوصی تدوین شده است.

به گزارش ایرنا کاظم سلیمی چهارشنبه در نشست با مدیران بخش خصوصی هرمزگان با اشاره به برنامه های دولت و تدوین برنامه ششم توسعه اظهارکرد: در یک دهه گذشته به جای عمل به قوانین خصوصی سازی، بیشتر خودمانی سازی کردیم و به بخش خصوصی جفا شده و دغدغه دولت یازدهم به ویژه شخص رئیس جمهوری، تدوین این برنامه با دید غیردولتی است.
رئیس کارگروه بازرگانی و تجاری کشور افزود : در این راستا برحضور مستقیم و همه جانبه تشکل های خصوصی و استفاده از نظرات کارشناسی آنان برای تدوین برنامه ششم توسعه تاکید شده است.
وی ابراز داشت: در ترسیم فضای برنامه ششم توسعه، ضعف زیرساخت های بازرگانی و تجاری درحال بررسی است و به احکام مربوط به اینگونه مباحث توجه جدی شده است.
سلیمی در ادامه به سهم 63 درصدی GDP کشورهای توسعه یافته از بخش 'خدمات در فرایند تولید تا مصرف' اشاره کرد و گفت: متاسفانه درآمدهای ما از این بخش بسیار کم است و برای رسیدن به درآمد سرشار از 'حوزه تولید تا مصرف' به ایجاد زیرساخت های مناسب بستگی دارد.
این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان ساخت: در حوزه زیرساخت های تجاری یازده محور را در برنامه ششم مد نظر قرار می دهیم طوریکه فرایند راهبردی پنج سال آینده کشوربراین اساس تدوین و یک لایه نظام جامع کالا و خدمات نیز ایجاد می گردد.
مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه نشست خود با بخش خصوصی هرمزگان با اشاره به انجام 54درصد صادرات و واردات کشور از طریق این استان گفت: مسئولان و برنامه ریزان بایستی توجه بیشتری به زیرساخت های این منطقه در زمینه ساخت راههای مواصلاتی با تکیه بر بزرگراه جهت روان سازی حمل و نقل داخلی و ترانزیت و تجارت ارزان ترداشته باشند.
وی حمایت و توجه به منافع بخش خصوصی را با هدف استفاده بهینه، از اولویت های وزارت صنعت ، معدن و تجارت عنوان کرد و از تشکل های اقتصادی هرمزگان خواست بیش از پیش پیگیر مسائل و مشکلات این بخش باشند.
سلیمی از نبود زیرساخت های اقتصادی بعنوان حلقه مفقوده 'تولید و بخش بازرگانی' نام برد و گفت: این زیرساخت ها در پروسه 'تولید تا مصرف' نه تنها رشدی نداشته بلکه برای کنترل آن؛ سازمان های مدیریتی ناکارآمدی نیز در سطح ملی ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: این مدیریت در راستای خدمات بازرگانی و ایجاد زیرساخت ها، راهکارهایی با محوریت 80 درصدی بخش خصوصی تدوین کرده تا بخشی از نیازها و دغدغه های این بخش کامل شود.
مدیر کل امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت علت اصلی وضعیت کنونی را همگرا نبودن برخی از فعالیت ها دانست و افزود : قرار نیست این برنامه راهبردی تمام مشکلات 36ساله گذشته را حل کند، خصوصا که در کشور هر سازمانی برای خود استقلال عمل قائل است.
در ادامه این نشست نیزاعضای تشکل های اقتصادی هرمزگان نیز طی سخنانی مهم ترین مسائل و مشکلات بخش خصوصی این استان را در زمینه تجارت، حمل و نقل و گمرکات بیان کردند.
وجود قوانین دست و پاگیر اداری، هماهنگ نبودن ناجا با فعالیت های دولت الکترونیک، کمرنگ بودن جایگاه شرکتهای بزرگ حمل و نقل خصوصی، رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی، امنتی شدن قوانین ترانزیت، سخت گیری های ناجا و بنادر و دریانوردی، سود بالای وامهای بانکی، نبود کنترل کیفیت برای کالاهای صادراتی و وارداتی، نبود اطلاعات به روز و لازم در خصوص بازارهای های بین المللی و همچنین نبود اراده ملی برای حل مشکلات بخش خصوصی با محوریت بخش تجاری از جمله مشکلات مطرح شده توسط مدیران بخش خصوصی فعال هرمزگان در این نشست بود.ک/3
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا