تحلیل سی‌ان‌ان مانی از افزایش نرخ بهره در امریکا

چرا وال‌استریت به دنبال افزایش نرخ بهره است؟

چرا وال‌استریت به دنبال افزایش نرخ بهره است؟

مت اگان/تحلیل‌گر

افزایش نرخ بهره در شرایط فعلی مثل این است که بساط شام را پیش از آنکه مهمانی در بازار بورس به پایان رسیده باشد، جمع کنید.

این کار باعث افزایش هزینه کسب‌وکارها می‌شود؛ چیزی که اصلاً برای بازار بورس و اقتصاد خوب نیست.

پس بازار باید روز چهارشنبه پس از تصمیم فدرال رزرو امریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره دچار تزلزل و نوسان بشود. درست است؟ نه الزاماً!

اقتصاد ایالات متحده امریکا نسبت به دوران بحران بزرگ اقتصادی، بهبود قابل توجهی داشته‌است. فدرال نیز در این مدت مراقب بوده‌است که نرخ بهره را پیش از آمادگی اقتصاد این کشور افزایش ندهد.

اما تردیدهای فدرال اخیراً باعث از بین رفتن اعتماد به نفس تاجران و سرمایه‌گذاران شده‌است؛ آن‌ها اقتصاد امریکا را شکننده و ظریف می‌بینند

اما تردیدهای فدرال اخیراً باعث از بین رفتن اعتماد به نفس تاجران و سرمایه‌گذاران شده‌است.

کیت مور کارشناس امور سرمایه‌گذاری امریکایی در بانک خصوصی جی‌پی مورگان می‌گوید: «نگه داشتن نرخ بهره در نزدیکی صفر این احساس را منتقل می‌کند که اقتصاد ایالات متحده امریکا ظریف و شکننده است.»

جای تعجب ندارد که بورس در ایالات متحده امریکا در ماه سپتامبر پس از تعلل بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره، سقوط کرد. بخشی از آن به دلیل نگرانی از کاهش رشد اقتصادی چین بود.

این مسئله باعث شد سرمایه‌گذاران نگران شوند و به این فکر کنند که شاید بانک مرکز چیزی در مورد وضعیت نگران‌کننده سلامت اقتصاد می‌داند که آن‌ها نمی‌دانند. برخی نیز از این مسئله ترس داشتند که شاید فدرال هیچ‌گاه نتواند وضعیت تسهیل پولی را تغییر دهد.

مور گفت: «آن‌ها (فدرال) باید ثابت کنند که ما در محدوده نرخ بهره صفر گرفتار نشده‌ایم.»

وال‌استریت در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری در یک دهه گذشته برای افزایش نرخ بهره آماده است.

چهارم دسامبری که گذشت را به خاطر بیاورید؛ به محض اینکه دولت از رشد بی‌سابقه استخدامی‌ها خبر دارد شاخص دو حدود 400 واحد افزایش یافت. این گزارش قوی، احتمال افزایش نرخ بهره را بیشتر کرد.

لوک بارتولومو مدیر سرمایه‌گذاری در آبردین همین هفته در گزارشی نوشته‌است: «اگر فدرال نرخ بهره را این هفته افزایش ندهد همه چیز را به هم می‌ریزد.»

شاید اخیراً سرمایه‌گذاران متوجه شده باشند که افزایش نرخ بهره خرس بازار خرسی را نمی‌کشد. واقعیت امر این است که کاهش شدید بهای نفت علائم نگران‌کننده‌ای را برای اقتصاد جهانی به ویژه در بخش انرژی می‌فرستد.

کلیدی‌ترین نکته در مورد برنامه روز چهارشنبه آن چیزی است که جنت یلن رئیس فدرال رزرو امریکا درباره افزایش نرخ بهره در آینده خواهد گفت.

اما در نهایت اگر فدرال بالاخره نرخ بهره را افزایش داد باید به دنبال جشن و مهمانی در بانک‌ها باشید. افزایش نرخ بهره وضعیت آن ها را دگرگون خواهد کرد.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا