بازار خودرو در انتظار خریداران

بازار خودرو در انتظار خریداران

بازار خودرو همچنان روزهای سرد خود را می‌گذراند و میزان خرید و فروش خودرو به کمترین حد آن رسیده است.اواخر سال گذشته بود که بازار خودرو ...

بازار خودرو همچنان روزهای سرد خود را می‌گذراند و میزان خرید و فروش خودرو به کمترین حد آن رسیده است.اواخر سال گذشته بود که بازار خودرو از رونق افتاد و در ماه‌های متوالی بر رکود افزوده شد.تا قبل از آنکه بازار با چنین شرایطی روبه‌رو شود تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه بین 2 تا 7میلیون تومان بود و حتی خرید خودرو از کارخانه به یکی از آپشن‌ها تبدیل شده بود.اما از زمانی‌که بازار وارد رکود شد قیمت بازار بشدت افت پیدا کرد و حتی در برخی از خودروها قیمت‌ها پایین تر آمد. اکنون نیز قیمت برخی از خودروهای داخلی از قیمت کارخانه تا یک میلیون تومان ارزان‌تر و در سایر خودروها قیمت‌ها برابر است. وقتی طرح اقساطی خودرو (پرداخت وام 25 میلیون تومانی) آغاز شد خیلی‌ها تصور می‌کردند که بازار با افزایش تقاضا روبه‌رو می‌شود و مردم برای خرید خودرو انگیزه پیدا می‌کنند.اما به رغم آنکه این طرح در مدت شش روز توانست بیش از 110 هزار نفر را به خود جذب کند اما نتوانست در بازار باعث تغییری شود.

آنها می‌گویند چند وقتی است که بانک‌ها وام خودرو پرداخت نمی‌کنند.اگر بانک‌ها مانند گذشته وام دهند قطعاً بازار وضعیت بهتری خواهد داشت. نعمت‌الله کاشانی نسب فعال بازار خودرو درباره وضعیت خرید و فروش خودرو به خبرنگار ایران گفت: بازار خودرو نسبت به ماه‌های گذشته هیچ تغییری نکرده است.البته در دو هفته اخیر به علت تعطیلی قیمت خودروهای داخلی 500 تا 800 هزارتومان افزایش یافت.ولی طی چند روز اخیر به علت نبود تقاضا مجدداً قیمت‌ها برگشته است.وی با بیان اینکه محدودیت در واردات خودرو و عدم ارائه مجوز به افراد از سوی نمایندگی‌ها خودروسازان خارجی میزان عرضه خودروهای وارداتی در بازار را کاهش داده است تصریح کرد:تنها یک شرکت با اخذ پول (دریافت پول برای گارانتی کردن خودرو)مجوز واردات خودرو را می‌دهد لذا کاهش واردات سبب شده که قیمت خودروهای خارجی روند کاهشی نداشته باشد.

البته این بدان معنا نیست که کمبود عرضه خودروهای وارداتی وجود دارد.  در این بخش همچنان میزان واردات با توجه به نیاز متقاضیان است.کاشانی نسب اظهار داشت: مردم بیشترقیمت خودروهای صفر داخلی را پرس و جو می‌کنند و این امر نشان می‌دهد که دیگر بازار خودروهای کارکرده رونقی ندارد.حسن زمانی افشار فعال بازار خودرو هم به خبرنگار ما گفت:بازار خودرو انتظار مشتریان خود را می‌کشد.از اینرو به نظر می‌رسد در ماه‌های پایانی سال نمایشگاه داران شاهد افزایش تقاضا باشند.با توجه به چنین پیش‌بینی خیلی بهتر است که تولید کنندگان خودرو بر کیفیت محصولات خود بیفزایند تا رغبت مردم بیشتر شود.

وی با بیان اینکه تولید کنندگان خودرو باید خودروهای جدید با شرایط ویژه را به  فروش برسانند اذعان داشت:بازار نیازمند شرایط جدید فروش است. نمایشگاه داران نمی‌توانند به تنهایی باعث رونق بازار شوند.بدین جهت اگر دولت تسهیلات لازم را پرداخت کند بازار با شرایط بهتری روبه‌رو خواهد شد. روز گذشته نیز فرهاد احتشام‌زاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از رفع ممنوعیت ترخیص خودروهای موجود در گمرک با استاندارد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خبر داد و گفت: خودروهایی که قبض انبار آنها تا 15 آذرماه صادر شده باشد، امکان ترخیص دارند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا