به طول ۳۸ کیلومتر

ساخت طولانی‌ترین تونل آبی منطقه در ایران آغاز شد

ساخت طولانی‌ترین تونل آبی منطقه در ایران آغاز شد

عملیات حفاری طولانی‌ترین تونل انتقال آب کشور برای تأمین آب میان‌مدت شهر کرمان با ۳۸ کیلومتر طول از سد شهیدان امیرتیموری (صفارود) ظهر امروز (سه‌شنبه) با حضور استاندار کرمان، در محل خروجی تونل واقع در قریت العرب آغاز شد.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، با توجه به وضعیت کم آبی در استان کرمان سه طرح انتقال آب به این استان در دستور کار قرار گرفته است و برنامه‌های پیش رو برای تأمین آب استان به سه بخش برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود که برنامه میان مدت شامل پروژه انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری (صفارود) به کرمان است.

پروژه ساخت تونل انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری (صفارود) به کرمان به مناقصه گذاشته شد که 30 پیمانکار با توجه به حجم عملیات و برند آن در این مناقصه شرکت کردند و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) با توجه به پیشینه و توان‌مندی که در احداث تونل دارد به عنوان پیمانکار این پروژه انتخاب شد و کار انتقال تجهیزات در خردادماه سال جاری آغاز شد.
این پروژه با دارا بودن تونل نسبت به انتقال از طریق خط لوله که در گذشته در حال انجام بود نزدیک به دوهزار میلیارد ریال ارزان‌تر تمام خواهد شد؛ ضمن آنکه این تونل به عنوان کریدور جنوب به شمال استان عمل خواهد کرد، زیرا از ارتفاعات رد می‌شود.
با احداث این تونل نزدیک به 700 میلیون مترمکعب آب به شمال استان کرمان منتقل خواهد شد و مشکل آب شرب شهرهای کرمان و بافت و رابر برطرف می‌شود و می‌تواند یک برند برای کشور و استان محسوب شود.
تونل مذکور با 38 کیلومتر طول، بزرگ‌ترین تونل خاورمیانه و سومین تونل بزرگ دنیا خواهد بود و در کریدور انتقال آب دریای عمان از شمال استان و فلات مرکزی کشور قرار می‌گیرد و آب دو سد شهیدان امیرتیموری (صفارود) و سرمشک را به کرمان انتقال می‌دهد ورودی و خروجی این تونل به ترتیب از بخش گنجان از توابع شهرستان بافت و بخش گلزار از توابع شهرستان بردسیر است و به منظور انتقال آب به میزان 23 مترمکعب در ثانیه طراحی شده است.
همچنین به منظور کاهش زمان اجرا که حدود 60 ماه خواهد بود و بنا به الزامات زمین شناسی منطقه، عملیات حفاری باید به صورت مکانیزه و توسط دو دستگاه TBM سپردار سگمنت گذار انجام شود پیمانکار این طرح موسسه حرا از پیمانکاران قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) است.
شایان ذکر است انتقال آب به کرمان طرح بزرگ و ملی است که با حمایت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان و استاندار آغاز شده و در این راستا با تلاش‌های استانداری، آب منطقه ای و وزارت نیرو دستگاه TBM به استان منتقل و عملیات اجرایی حفر انجام می‌شود و همزمان با حفاری، سگمنت گذاری و تزریق بتن توسط دستگاه انجام خواهد شد.
سامانه انتقال آب کرمان متشکل از سد سرمشک، سد شهیدان امیرتیموری (صفارود) ایستگاه پمپاژ و خط لوله، تونل انتقال آب، خط لوله با جریان ثقلی، تصفیه خانه و مخازن ذخیره آب است. تونل اصلی توسط یک رشته تونل دسترسی به طول 2540 در منطقه شیرینک - سرزه به دو قطعه جنوبی و شمالی هر یک به طول 19 کیلومتر تقسیم می‌شود.
در این مراسم نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم بردسیر و سیرجان، فرمانداران کرمان و بردسیر و رابر، اعضای شورای تأمین و اداری استان همچنین سردار درگاهی فرمانده قرارگاه قرب نوح حضور داشتند.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا