تورم تک رقمی در آذرماه

تورم تک رقمی در آذرماه
رئیس‌کل بانک مرکزی اصلاح نظام بانکی، تحقق تورم تک‌رقمی پایدار، تامین مالی غیرتورمی تولید، اصلاح نظام ارزی، اصلاح سازوکار تعیین نرخ‌های سود بانکی و تدوین نقشه راه بانک مرکزی را به‌عنوان 6 اولویت اصلی پژوهشی بانک مرکزی عنوان کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سیف در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر بانک‌ها دستاورد تحقیقات پژوهشکده پولی و بانکی را برای نهادهای مسوول، در تصمیم‌سازی و حل مشکلات نظام بانکی مفید خواند و خواستار بهره‌برداری از فرصت‌های دوره پساتحریم برای نظام بانکی با استفاده از برنامه‌ریزی در پژوهش‌ها شد. سیف با بیان اینکه متاسفانه اقتصاد کشور و نظام بانکی ما طی سال‌های اخیر تحت‌تحریم‌های ظالمانه قرار گرفت، افزود: تحریم، بخش بانکی کشور را از مراودات آزادانه و معمول خود با شبکه‌های بانکی دیگر کشورها محروم کرد.


هر چند عدم ارتباطات بین‌المللی مزیت درامان ‌ماندن از سرایت بحران‌های مالی بین‌المللی را برای نظام بانکی کشور به همراه داشت، ولی مشکلات و عدم‌مزیت‌هایی را نیز برای اقتصاد ملی به‌همراه آورده است. سیف بانک مرکزی را در امر سیاست‌گذاری، متعهد به کار کارشناسی دانست و گفت: تصمیم‌گیری در حوزه ماموریت‌های بانک مرکزی و نظام بانکی بر اساس پژوهش‌های کاربردی یک ضرورت اساسی است. در این زمینه پژوهشکده پولی و بانکی برای تامین نیازهای پژوهشی بانک مرکزی و نظام بانکی و در حوزه پژوهش‌های پولی و بانکی جایگاه ویژه‌ای دارد. وی مهم‌ترین محورهای پژوهشی که نیازهای جاری بانک مرکزی و نظام بانکی را پوشش می‌دهد برشمرد و گفت: یکی از محورها اصلاح نظام بانکی است، نظام بانکی کشور در شرایط کنونی با مشکلات بزرگی هم در زمینه ساختاری و هم در زمینه عملکردی روبه‌رو است. یکی از مهم‌ترین مشکلات جاری نظام بانکی کشور مطالبات غیرجاری است. افزایش مطالبات غیرجاری موجب قفل شدن منابع مالی نظام بانکی و در نتیجه کاهش قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها به بخش‌های مولد شده است. رئیس کل بانک مرکزی بخش تولید را در شرایط کنونی در تنگنای مالی سختی هم در راستای تامین سرمایه در گردش در کوتاه مدت و هم تامین مالی سرمایه‌گذاری در میان مدت و بلندمدت عنوان کرد و گفت: بنابراین ارتقای تامین مالی بخش‌تولید مشروط به اینکه اهداف تورمی را مخدوش نکند، یک ضرورت اساسی برای رونق تولید و رشد اقتصادی است. بر این اساس در حال حاضر تدوین راهبردها، سیاست‌ها و الزامات تامین مالی غیرتورمی تولید، یکی دیگر از اولویت‌های پژوهشی اقتصادی کشور است.


به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی مسائل دیگری مانند بحث بنگاهداری بانک‌ها، اصلاح ساختار مدیریت ریسک و استقرار اصول حاکمیت شرکتی در بانک‌ها، ارتقای کیفیت و کمیت ارائه خدمات بانکی را نیز از مسائل روز نظام بانکی خواند. این مقام مسوول با بیان اینکه بانک مرکزی با پیگیری سیاست کنترل نقدینگی و حفظ ثبات در بازار ارز از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ موفق شد تورم را در مدار نزولی قرار دهد افزود: نرخ تورم نقطه به‌نقطه از سطوح فراتر از ۴۰ درصد در نیمه اول سال ۱۳۹۲ به 1/ 10 درصد در آبان سال جاری رسیده و پیش‌بینی می‌شود در آذرماه نیز تورم نقطه به‌نقطه به سطوح تک‌رقمی برسد. او حصول تورم تک‌رقمی پایدار را یکی دیگر از محورهای پژوهشی عنوان کرد. رئیس شورای پول و اعتبار موضوع نرخ سود بانکی را همواره یکی از مسائل چالش‌برانگیز در نظام بانکی کشور خواند و گفت: اصلاح سازوکار تعیین نرخ سود علاوه بر آنکه نیازمند یک چارچوب نظری مناسب است، مستلزم یک برنامه عملیاتی نیز می‌باشد؛ بنابراین رسیدن به سازوکار و پیشنهاد ابزارهای مناسب برای مدیریت نرخ‌های سود نیز یکی دیگر از نیازهای پژوهشی بانک مرکزی است که تحقیقات همه‌جانبه‌ای را می‌طلبد. سیف با اشاره به اینکه خوشبختانه بانک مرکزی طی دو سال اخیر موفق به ایجاد آرامش در بازار ارز پس از تلاطم ارزی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ شده است، اضافه کرد: در حال حاضر مدیریت نظام ارزی کشور با دو مساله مهم روبه‌رو است که عبارتند از: یکسان‌سازی نرخ ارز و مدیریت نرخ ارز در راستای حفظ ثبات بلندمدت بازار به نحوی که از بروز تلاطم ارزی در آینده اجتناب شود؛ بنابراین موضوع مدیریت نظام ارزی نیز نیازمند پژوهش‌های کاربردی است تا بر اساس آن بتوان به تصمیم‌سازی صحیح در حوزه ارزی دست یافت. این مقام مسوول در حاشیه این همایش درخصوص نرخ ارز بودجه گفت: هنوز نرخ ارز در بودجه نهایی نشده و آقای نوبخت تصمیم نهایی را اعلام می‌کند. او درخصوص انتشار آمار رشد اقتصادی گفت:‌ اگر گزارش رشد اقتصادی 6 ماهه اول آماده شود، ان‌شاءالله منتشر می‌کنیم.




بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا