مدیرکل دفتر حدنگاری اراضی کشاورزی:

اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی 800 میلیارد تومان نیاز دارد

اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی 800 میلیارد تومان نیاز دارد

مدیرکل دفتر حدنگاری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور گفت: اجرای طرح کاداستر در کل اراضی کشاورزی کشور نیازمند 800 میلیارد تومان اعتبار است و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان برنامه ششم این طرح به اتمام می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در منطقه مرکزی، صفدر نیازی شهرکی در کارگروه استانی ستاد راهبردی نظام فنی و اجرایی طرح کاداستر اراضی کشاورزی که در سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: قانون جامع حد نگاری اراضی کشاورزی(کاداستر) به منظور سند دار کردن کل اراضی کشور در بهمن ماه سال گذشته در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و وزارت جهاد کشاورزی این قانون را به امور اراضی کشور ابلاغ کرد.

وی با اشاره به اقدامات اجرایی صورت گرفته در کشور افزود: کتابچه سند کاداستر تهیه و به سازمان‌ها ابلاغ شده است. عملیات اجرایی این طرح در بسیاری از استان‌ها شروع شده و استان مرکزی نوزدهمین استان است که طرح یا شده در آن اجرا می‌شود.

نیازی گفت: مبلغی بالغ بر 500 میلیون تومان از اعتبارات ملی برای اجرای این طرح به استان مرکزی ابلاغ شده است.

مدیرکل دفتر حدنگاری اراضی کشاورزی اظهار کرد: اعتبار ردیف حدنگاری اراضی کشاورزی 41 و نیم میلیارد تومان است که حدود 20 درصد از این مبلغ تخصیص یافته و 30 میلیارد تومان آن توزیع شده است.

وی ادامه داد: سازمان امور اراضی یک سری منابع داخلی هم دارد که قرار است از این بخش هم 20 میلیارد تومان به طرح کاداستر اختصاص پیدا کند.

نیازی بیان کرد: برای اجرای طرح کاداستر در سال جهاری 60 میلیارد تومان هزینه اعتبار برآورد شده است.

وی یادآور شد: تصاویری توسط سازمان نقشه‌برداری در سطح 15 هزار هکتار تهیه شده است که در اختیار استان قرار خواهد گرفت.

نیازی گفت: پیش‌بینی می‌شود ظرف پنج سال آینده عملیات اجرایی طرح کاداستر اراضی کشاورزی در کشور و استان اجرا و تکمیل شود.

مدیرکل دفتر حدنگاری اراضی کشاورزی با بیان اینکه بخش اعظمی از اراضی کشاورزی در کشور سند دار نیست و اختلافات بسیاری میان اراضی منابع ملی و اراضی مستثنیات وجود دارد، ضمن اشاره به برخی رویکردهای اساسی این طرح مبنی بر تثبیت مالکیت‌های شرعی و قانونی افراد و حفظ حقوق دولت در انواع اراضی؛ ایجاد بستر مناسب جهت ارائه خدمات به مالکین و بهره‌برداران، تعیین حدود اراضی کشاورزی به منظور تهیه اطلاعات توصیفی، تعیین حدود اراضی به منظور سند دار کردن اراضی کشاورزی و برنامه‌ریزی و پایش اراضی را اهداف کلان کاداستر عنوان کرد.

وی تهیه نقشه کاداستر از اراضی کشاورزی و ایجاد پایگاه جامع و یکپارچه داده اطلاعات مکانی و توصیفی به منظور تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی، برنامه‌ریزی جهت مدیریت یکپارچه اراضی، مدیریت بهینه اراضی کشاورزی و اراضی منابع ملی را از دیگر اهداف این طرح برشمرد.

مدیرکل دفتر حد نگاری اراضی کشاورزی گفت: عملیات کاداستر کمک می‌کند در مدیریت بر مزرعه، بهره‌وری، افزایش ارتقای راندمان آب و تمامی مسائلی که در کشاورزی مطرح است داده‌های پایه‌ای منطقی و درستی داشته باشیم و بر آن اساس راندمان تولید را ارتقا دهیم.

نیازی یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی مکلفند تمامی اطلاعات مورد نیاز سازمان ثبت را در نقشه بزرگ مقیاس تحویل این سازمان دهند و سازمان ثبت هم مکلف شده کل کشور را ظرف پنج سال کاداستر کند.

وی ضمن تشریح وظایف کارگروه هماهنگی استانی اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی، برنامه‌ریزی در جهت استفاده از ظرفیت و امکانات دستگاه‌های همکار و ذیربط، سیاستگذاری در جهت تامین منابع مالی و انسانی مورد نیاز در سطح استان و شهرستان، بررسی و اولویت‌بندی مناطق اجرای طرح، ایجاد هماهنگی لازم با سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط، رفع موانع و مشکلات احتمالی و برنامه‌ریزی جهت عملیاتی کردن مصوبات شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی اجرای طرح کاداستر را از وظایف این کارگروه برشمرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا