یک درصد از بهای سکه افتاد

یک درصد از بهای سکه افتاد

سه‌شنبه دلار و سکه هم‌جهت با یکدیگر در مسیر کاهشی حرکت کردند و هر دو به محدوده قیمتی ابتدای آذر نزدیک شدند. در چهارمین روز هفته ...

سه‌شنبه دلار و سکه هم‌جهت با یکدیگر در مسیر کاهشی حرکت کردند و هر دو به محدوده قیمتی ابتدای آذر نزدیک شدند. در چهارمین روز هفته، دلار با 10 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 625 تومان و سکه با افت حدود یک درصدی و 8 هزار تومان کاهش به قیمت 910 هزار تومان رسید. به گفته فعالان،‌ افت دلار بیشتر وابسته به احتیاط و محافظه‌کاری بازیگران غیر‌رسمی بود؛ حال آنکه کاهش اونس در کنار دلار در نزول سکه موثر بود. کاهش سه‌شنبه سکه بیشترین افت آن از 17 آبان سال‌جاری بود و این فلز گرانبها را به کمترین قیمت خود از تاریخ 9 آذر رساند. دلار نیز با افت روز گذشته به کمترین قیمت خود از تاریخ 5 آذر رسید.
 

تغییر تاکتیک بازارساز

در ماه‌های گذشته بازارساز ارزی از طریق بازیگران خود در میدان رو‌به‌روی پاساژ افشار اقدام به عرضه ارز کرده بود تا اینکه در هفته جاری این تاکتیک تغییر پیدا کرد. در روزهای اخیر،‌ دیگر خبری از عاملان بازارساز نبود و عرضه رسمی ارز تنها از کانال یکی از صرافی‌های مجاز بازار صورت می‌گرفت. به‌نظر می‌رسد این تصمیم بیشتر در تکمیل برخورد انتظامی با بازیگران غیر‌رسمی اتخاذ شده تا به خلوت‌تر شدن بازار ارز از حضور دلالان غیررسمی کمک کند. چهارشنبه گذشته نیروی انتظامی با برخی دلالان ارزی برخورد کرد؛ رفتاری که موجب افزایش احتیاط این عده در انجام معاملات و کنار کشیدن آنها از بازار شد. به این ترتیب، در دو روز گذشته عرضه ارز در زمین رسمی صورت گرفته و زمین غیر‌رسمی تحت‌تاثیر این تصمیم و برخورد نیروهای انتظامی خلوت‌تر شده بود. در این فضا، تقاضا در بازار ارز نیز به میزان زیادی کاهش یافته است. پدیده‌ای که در تحلیل آن به کنار کشیدن معامله‌گران غیر‌رسمی اشاره می‌شود.

با این وجود برخی دلالان در همین فضای خلوت نیز اخبار مربوط به قطعنامه شورای حکام را با جدیت دنبال می‌کنند و در پی موقعیت یابی خود پس از آشکار شدن اخبار مربوط به قطعنامه هستند. روز گذشته علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: «پرونده هسته‌ای ایران «امروز» برای ابد از دستور کار شورای حکام خارج و این پرونده بسته می‌شود.» دلالان منتظر هستند تا واکنش بازار به این اخبار را بسنجند. بنابراین، این اخبار و نزدیک شدن به آغاز اجرایی شدن برجام ‌دلیل دیگری بوده که احتیاط در بازار ارز را بالا برده و موجب حاکمیت رفتارهای محافظه‌کارانه شده است. در واقع از آنجاکه ذهنیت بازار و معامله‌گران با شوک بیرونی اجرایی شدن توافق هسته‌ای مواجه است، بازیگران غیر‌رسمی منتظرند متناسب با این شوک بیرونی واکنش نشان دهند. برخی از آنها اعتقاد دارند در روزهای آینده دلار از کف قیمت برخواهد گشت،‌ حال آنکه گروهی دیگری اعتقاد دارند که این ارز به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد و جریان سفته‌بازی به یک کمای موقت خواهد رفت.


شروع کاهشی دلار

روز سه‌شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 630 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته شده دوشنبه داشت. در ادامه روز، شاخص بازار ارز به کاهش خود ادامه داد و حتی به زیر مرز 3 هزار و 620 تومان نیز رسید. اما نهایتا با بالا آمدن جزیی از کف قیمت با نرخ 3 هزار و 625 تومان به کار خود پایان داد. این کمترین قیمت دلار از تاریخ 5 آذر سال‌جاری بود. به گفته فعالان،‌ ‌تمایل نداشتن معامله‌گران به خرید ارز عامل اصلی افت قیمت بوده است. این روزها در میدان روبه‌روی پاساژ افشار دیگر خبری از دلالان و هیجانات خرید و فروش ارز توسط آنها نیست. این در حالی است که در گذشته این عده در تعیین قیمت نقش مهمی داشتند و با تحرکات خود بعضا زمینه نوسانی شدن بازار را فراهم می‌کردند. با این حال، در روزهای جاری آنها بیشتر در حاشیه بازار قرار دارند و سعی می‌کنند با معاملات کوچک و محدود کسب سود کنند.

متوقف شدن روند افزایشی دلار نیز موجب شده که برخی از آنها فروش ارز خود را شروع کنند. این در حالی است که کمتر کسی تمایل به خرید دلار دارد. شاخص بازار ارز از 16 آذر افزایش قیمتی را تجربه نکرده و همین موضوع خرید و فروش‌های بازار را تا حدی تحت‌تاثیر قرار داده است. در شرایطی که برخی فعالان‌اعتقاد دارند که وضعیت موجود موقتی است، برخی دیگر از ادامه کاهش قیمت سخن گفته‌اند. به گفته برخی حاضران در بازار، دلار در وضعیت فعلی بیشتر به دلیل احتیاط معامله‌گران رشد خود را متوقف کرده و با بازگشت آنها، بار دیگر روند افزایشی را از سر خواهد گرفت،‌ حال آنکه برخی دیگر باور دارند که تقاضای بنیادی خاصی در بازار وجود ندارد و حتی با کاهش احتیاط معامله‌گران نیز این ارز توانایی رشد بیشتر را نخواهد داشت. در این شرایط بخش اعظم معامله‌گران در حالت انتظاری قرار دارند و منتظر آشکار شدن جهت قیمت هستند.

 

سکه در کف 2 هفته‌ای

سه‌شنبه سکه بیشترین افت خود در 40 روز اخیر را تجربه کرد تا به کمترین قیمت خود در 2 هفته گذشته برسد. در چهارمین روز هفته، سکه 8 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 910 هزار تومان رسید. فشار اونس و دلار به این فلز گرانبها دو عامل اصلی کاهش قیمت بودند. روز گذشته تا ساعت 3 بعدازظهر، طلای جهانی به مرز هزار و 60 دلار نزدیک شد. امید سکه بازان به دلار نیز به‌واسطه افت روزهای اخیر این ارز بیش از پیش کاهش یافته است. در آن اوضاع امکان افت بیشتر سکه نیز وجود دارد؛‌ هر چند که سطح 900 هزار تومانی ماه‌ها است که در برابر شکسته شدن مقاومت کرده است.

اونس جهانی این روزها به نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو چشم دارد. با افزایش احتمال رشد نرخ بهره وجوه فدرال در پایان این نشست در روز چهارشنبه، اونس بار دیگر به میانه‌های کانال 1000 دلار آمده است. هر اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت 1074 دلار ایستاده بود، روز دوشنبه با 15 دلار سقوط به قیمت 1060 دلار رسید. روز گذشته تا ساعت 8 شب به وقت تهران قیمت 1061 دلار برای اونس ثبت شد؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری بازارهای جهانی در هفته رقم خورده باشد. روند جالب‌تر، روند بهای اونس در آخر وقت چهارشنبه و روزهای بعد از آن خواهد بود که بر بازار داخلی نیز اثرگذار خواهد شد.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا