شمارش معکوس برای نشست فدرال رزرو

امروز چه‌بلایی سر نرخ‌بهره آمریکا خواهد آمد؟

امروز چه‌بلایی سر نرخ‌بهره آمریکا خواهد آمد؟

امروز نشست عمومی فدرال رزرو برگزار می‌شود و بانک مرکزی آمریکا درباره افزایش نرخ بهره در حسابهای کوتاه مدت آمریکا تصمیم می‌گیرد. ماه‌هاست که این مسئله در بازارهای جهان مطرح شده و بورسها و بازارهای سرمایه تحلیلهای فراوانی از پیامدهای این اتفاق ارایه کرده‌اند.

با این حال، فدرال رزرو نه می‌خواهد خود را در مخمصه‌ای قرار دهد که از آن پیام محکمی به سوی بازار صادر شود و نه می‌خواهد درها را باز بگذارد و اوضاعی پیش بیاید که در دوران آلن گرینسپن در میانه دهه 1990 میلادی رخ داد. فدرال رزرو می‌خواهد پیامش این باشد که تغییرات در بازار به صورت تدریجی انجام شود، نه این که به صورت امری در بازار دخالت کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدای اقتصاد، خود فدرال رزرو در نشست اکتبر خود این انتظار را برای همه به وجود آورد که در دسامبر احتمالا نرخ بهره را افزایش می‌دهد. از آن موقع تا کنون، داده‌های بازار کار سلامت خود را به دست آورده و آمریکا به اشباع بازار کار نزدیک‌تر شده است.

نرخ بهره بیکاری کم باعث می‌شود که اعتماد به نفس ژانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا،‌ برای افزایش نرخ بهره بیشتر شود و این وضعیت برای او مثل آزمایش اولین افزایش نرخ بهره خواهد بود.

بازار در روزهای اخیر آرام نبوده،‌ مبادا که یلن آتش افزایش نرخ بهره را روشن کند اما به نظر می‌رسد که وضعیت بازار برای افزایش این نرخ مطلوب و آماده باشد.

اولین افزایش نرخ بهره از سال 2006 تا کنون در حسابهای کوتاه مدت آمریکا می‌تواند یک لحظه تاریخی باشد؛‌ چرا که یلن به خودش گفته است که این کار سمبل عملی شدن احیای اقتصادی آمریکا از دوران رکود بزرگ تا کنون خواهد بود. افزایش نرخ بهره می‌تواند نشان‌دهنده میزان قدرتمند بودن اقتصاد آمریکا در دوران پس از بحران مالی سال 2008 باشد. به نظر می‌رسد که شمارش معکوس برای این کار شروع شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا