کارشناس بازار آتی مطرح کرد؛

قراردادهای آتی سکه از جذاب ترین معاملات بازار سرمایه

قراردادهای آتی سکه از جذاب ترین معاملات بازار سرمایه

موضوعی که این روزها ذهن برخی فعالان بازار طلا و سکه را به خود مشغول کرده این است که آیا با تک نرخی شدن ارز و ادامه روند نزولی بهای طلا در بازارهای جهانی به عنوان دو مولفه اصلی تاثیر گذار بر قیمت طلا و سکه، بازار آتی سکه همانند گذشته جذاب می ماند یا خیر؟

 

معاملات قراردادهای آتی سکه که از دی ماه سال 87 در بورس کالای ایران راه اندازی شد، طی این سال ها یکی از جذاب ترین بازارهای مالی بازار سرمایه به شمار می رود که توانسته سرمایه گذاران زیادی را به خود جلب کند. همچنین بورس کالای ایران از اواخر سال گذشته و در راستای توسعه ارائه خدمات به فعالان این بازار، سامانه آنلاین معاملات آتی را راه اندازی کرد که در حال حاضر بخشی از معامله گران آتی سکه به صورت آنلاین معاملات خود را انجام می دهند. در این بین موضوعی که این روزها ذهن برخی فعالان بازار طلا و سکه را به خود مشغول کرده این است که آیا با تک نرخی شدن ارز و ادامه روند نزولی بهای طلا در بازارهای جهانی به عنوان دو مولفه اصلی تاثیر گذار بر قیمت طلا و سکه، بازار آتی سکه همانند گذشته جذاب می ماند یا خیر؟

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، سیاوش سلیمانی، کارشناس بازار آتی سکه در این رابطه گفت: برخی عنوان می کنند که در صورت تک نرخی شدن ارز، بازار آتی سکه از رونق می افتد و دیگر جذابیتی برای سرمایه گذاران ندارد، اما این موضوع به چند دلیل اصلا منطقی نیست و معتقدم که هیچ گاه از جذابیت معاملات آتی سکه کاسته نخواهد شد.

کارشناس بازار آتی سکه افزود: برخی گمان می کنند، تک نرخی شدن ارز به معنای ثبات آن است، اما اصلا این طور نیست و امکان دارد دلار 3500 تومانی امروز - در زمان تک نرخی شدن ارز - هفته بعد به 3600 تومان برسد.

سلیمانی به روند نزولی بهای اونس طلا اشاره کرد و گفت: اگر روند حرکتی بهای اونس طلا در سال های اخیر را بررسی کنیم مشاهده می کنیم که اونس در هر ماه حداقل 5 درصد نوسان می کند که با توجه به وجه تضمین 10 درصدی قراردادهای آتی، امکان کسب سود قابل توجه از معاملات آتی آن هم فقط از نوسان اونس جهانی وجود دارد.

وی در این باره توضیح داد: در حال حاضر معاملات آتی سکه تنها بازار متشکل ایران است که اهرم مالی دارد به طوریکه معامله گر با یک سپرده اولیه ، می تواند معادل کل ارزش دارایی تعهد شده، کسب سود یا زیان کند.

معامله گر آتی سکه کارگزاری فارابی تاکید کرد: به این ترتیب یکی از جذابیت های بزرگ قراردادهای آتی، پرداخت بخشی از وجه برای انعقاد قرارداد است به طوری که هر فردی می تواند با پول یک سکه، ۱۰ سکه در قراردادهای آتی معامله کند که این موضوع نیز نمی گذارد از جذابیت معاملات آتی سکه کاسته شود.

این کارشناس بازار آتی سکه در ادامه به کاهش وجه تضمین اولیه معاملات آتی اشاره کرد و گفت:کاهش وجه تضمین قیمت می تواند جذابیت زیادی را برای هر سه دسته معاملگران بازار آتی اعم از آربیتراژها، نوسانگیرها و هجرها (پوشش دهندگان ریسک بازار آتی) ایجاد کند.

سلیمانی عنوان کرد: مبلغ وجه تضمین به هر میزانی کاهش یابد، ریسک معاملات نیز به همان میزان افزایش می یابد، بر این اساس بازیگران بازار آتی باید با دقت بیشتری و براساس مهمترین پارامترهای بازار که روند نرخ ارز و بهای اونس هستند معاملات را پیش ببرند؛ البته عمده فعالان بازار آتی قواعد بازی و اهرم های بازار را به خوبی می شناسند.

وی در پایان با بیان اینکه با راه اندازی سامانه آنلاین قراردادهای آتی سکه، سرعت، دقت و امنیت بازار افزایش یافته است، گفت: دسترسی بهتر مشتریان به سیستم معاملات، کاهش ضریب اشتباهات به دلیل مکانیزه شدن معاملات، اطمینان از سرمایه گذاری و ثبت سفارش های دقیق در زمان مورد نظر و مشاهده لحظه ای صورت حساب سرمایه گذاران از مزایای اصلی آنلاین شدن معاملات آتی سکه به شمار می رود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا