رئیس کل سازمان توسعه تجارت:

ایران با برنامه و هدف همکاری های اقتصادی با بلاروس را افزایش می دهد

ایران با برنامه و هدف همکاری های اقتصادی با بلاروس را افزایش می دهد

تهران -ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جمهوری اسلامی به دنبال گسترش روابط با کشورهای مختلف است و با برنامه و هدف، همکاری های اقتصادی با بلاروس را افزایش خواهد داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت ایران، ولی الله افخمی راد در دیدار «ویکتور ریباک واسیلی یویچ» سفیر بلاروس در تهران افزود: سازمان توسعه تجارت چشم اندازهای جداگانه ای برای گسترش همکاری تهران با سایر کشورهای جهان را تبیین کرده است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ادامه داد: ایران از گسترش روابط خود با کشورهای مختلف استقبال می کند و چشم اندازهای جداگانه ای را برای هر کشور تبیین کرده است.
وی، دیدار رئیسان جمهوری اسلامی ایران و بلاروس و تمایل دو طرف بر گسترش همکاری های روزافزون را یادآور شد و افزود: برای نخستین گام لازم است پروژه های نیمه تمام دو طرف در کشورهای یکدیگر به صورت دقیق بررسی و در مسیر سرعت بخشی به آنها گام های اساسی برداشته شود.
افخمی راد ابراز امیدواری کرد: امکان حضور شرکت های ایرانی بیشتری برای سرمایه گذاری در بلاروس فراهم شود و شرکت هایی که بتوانند از تجربه های طرف های ایرانی فعال در بلاروس استفاده کنند، مشکلات پیشین را نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی برای حضور در بازار کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا تمایل دارد، افزود: در صورتی که نظام تعرفه ای همسانی برای تجار و بازرگانان ایرانی از سوی این اتحادیه وضع شود، ایرانی ها امکان حضور در این بازار را پیدا می کنند.
افخمی راد گفت: ایران می تواند با توجه به رویدادهای بین المللی در حوزه کشورهای اوراسیا، ظرفیت های ایجاد شده جدید را به خوبی پوشش دهد، اما این مساله در اختیار ایران نیست و نیاز به همراهی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا دارد.
رئیس سازمان توسعه تجارت، تلاش های ایران برای تبدیل شدن به عضو رسمی سازمان تجارت جهانی را یادآورشد و گفت: انتظار می رود بلاروس در این راه با ایران همراهی داشته باشد.
«ویکتور ریباک واسیلی یویچ» سفیر بلاروس در تهران نیز در این دیدار گفت: کشور متبوعش از حضور هیات های تجاری بزرگ خارجی در تهران مطلع است و مینسک پیش از برجام و پس از آن، همواره دوست ایران بوده و در دوران جدید نگران حضور دیگر کشورها در مناسبات با تهران به جای بلاروس هستیم.
وی پیشنهاد داد: همکاری های اقتصادی دو کشور بیش از گذشته گسترش یابد تا نگرانی ها برطرف شود و و این امر با داشتن چشم انداز و اولویت بندی پروژه های نیمه تمام امکان پذیر خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که دو طرف گام های عملی تری در توسعه همکاری ها بردارند.
سفیر بلاروس در تهران، ادامه ریاست دوره ای اتحادیه اوراسیا توسط کشور متبوعش را خاطرنشان ساخت و گفت: همواره به مقام های تهران اطمینان داده شده که می توانیم از آنان در همکاری با کشورهای اوراسیا حمایت کنیم.
سال گذشته روابط ایران و بلاروس در عرصه های سیاسی با سرعت توسعه یافت و همکاری های اقتصادی و بازرگانی هم گسترش یافت و درسال 2014 حجم مبادلات بازرگانی دو کشور به حدود 130 میلیون دلار رسید.
پیشتر بلاروس برای صادرات کالاها و محصولات کشاورزی به ایران به ویژه در زمینه صادرات تراکتور، کمباین، ماشین های شخم و جمع آوری محصولات کشاورزی و همچنین کود پتاس، ازته و فسفاته ابراز آمادگی کرده بود.
پیش از این معاون وزیر خارجه بلاروس گفته بود، توافق ایران و 1+ 5 در موضوع هسته ای اهمیت بسزایی دارد و برداشته شدن تحریم های ناعادلانه آمریکا و برخی کشورهای غربی به افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری ایران منجر می شود و بلاروس از روند رو به رشد مناسبات تجاری با تهران استقبال می کند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا