معاون وزیر صنعت:

ایران حذف موانع تجاری با سوئیس را خواستار شد

ایران حذف موانع تجاری با سوئیس را خواستار شد

تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران وسوئیس در سال های گذشته همکاری خوبی داشتند و برای توسعه مناسبات دو کشور، حذف موانع تجاری ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت ایران، ولی الله افخمی راد در دیدار خانم «لوی آگوستی» رئیس روابط اقتصادی دوجانبه و نماینده شورای فدرال در امور قراردادهای تجاری (SECO) سوئیس به همراه «جولیو هاس» سفیر این کشور در تهران افزود: تهران و برن در سال های گذشته از روابط خوبی برخوردار بودند و جمهوری اسلامی همکاری خوب سوئیس در سال های گذشته را فراموش نمی کند؛ اکنون نیز خواستار گسترش روزافزون مراودات است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: توافق ایران و 1+5 یک گام مهم محسوب می شود و انتظار می رود هنگام سفر هیات تجاری سوئیس به تهران در بهمن ماه امسال، تحریم های اعمال شده علیه ایران به کلی حذف شود و مذاکرات هیات تجاری سوئیس در همان زمان به نتایج عملیاتی منجر شود.
وی، جایگاه سوئیس در برنامه های تجاری ایران را مهم دانست و گفت: ایران آماده است برای حضور هیات تجاری سوئیس، برنامه ریزی های لازم را انجام دهد تا حاصل این سفر برای دو کشور مثبت و سازنده باشد.
لوی آگوستی و هیات همراه از شورای فدرال در امور قراردادهای سوئیس نیز در این دیدار، گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را ضروری دانست و درباره برنامه ریزی های لازم برای سفر هیات عالیرتبه دولتی و تجاری سوئیسی در بهمن ماه امسال به تهران مذاکره کرد.
آگوستی سفیر سابق سوئیس در تهران، نخستین سفیر زن اروپایی در ایران محسوب می شود که با پایان رسندن دوره ماموریت دیپلماتیک خود، همچنان در مسیر تحکیم روابط دو کشور تلاش می کند.
حجم روابط تجاری ایران و سوئیس در سال های گذشته نشان می دهد که دو کشور از سال 1390 تا چهار ماهه نخست امسال، بیش از 11 میلیارد و 403 میلیون دلار مبادلات تجاری داشتند.
در این دوره بیشترین حجم تجاری در سال 1391 به میزان سه میلیارد و 452 میلیون دلار بود و سوئیس در این سالها همواره یکی از 10 شریک تجاری ایران محسوب می شد.
همچنین سال 1390 ایران و سوئیس مبادلاتی به میزان 2 میلیارد و 531 میلیون دلار داشتند که 21 میلیون دلار آن مربوط به صادرات ایران به این کشور و 2 میلیارد و 509 میلیون دلار آن نیز مختص واردات ایران از سوئیس بود.
تهران و برن در سال 1391 حجم مبادلات تجاری را رشد 36 درصدی بخشیدند و به رقم سه میلیارد و 452 میلیون دلار رساندند. آمارها نشان می دهد از سال 1390 تا 1391 واردات ایران از سوئیس رشد 37 درصدی داشت، اما صادرات کشورمان به سوئیس کاهش یافت.
سال 1391 میزان واردات ایران از سوئیس سه میلیارد و 432 میلیون دلار و میزان صادرات کشورمان حدود 20 میلیون دلار ثبت شد.
بررسی مبادلات تجاری دو کشور نشان می دهد سال 1392 کاهش صادرات ایران به سوئیس ادامه یافت بطوری که در دوره 92- 1391 صادرات تهران به برن حدود 10 میلیون دلار شد و در عین حال در دوره 92- 91 ، واردات ایران از این کشور نیز 31 کاهش داشت و به 2 میلیارد و 342 میلیون دلار رسید.
سال گذشته نیز حجم تجارت ایران با این کشور رشد سه دهم درصدی را ثبت کرد و به 2 میلیارد و 353 میلیون دلار رسید، بطوری که از این رقم حدود 11 میلیون دلار آن به صادرات ایران به سوئیس و 2 میلیارد و 343میلیون دلار آن نیز به واردات ایران از این کشور اختصاص یافت.
چهارماهه نخست امسال نیز حجم تجاری دو کشور به حدود 721 میلیون دلار رسید که 719 میلیون دلار آن مربوط به واردات ایران از سوئیس بود، در حالی که رقم واردات از سوئیس در دوره مشابه سال گذشته (چهار ماهه نخست سال گذشته) 474 میلیون دلار ثبت شده بود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا