آمانو: آژانس مدرکی دال بر نظامی بودن برنامه هسته ای ایران نیافته است

آمانو: آژانس مدرکی دال بر نظامی بودن برنامه هسته ای ایران نیافته است

در این بیانیه که متن آن در سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شده آمده است: آژانس هیچ مدرک معتبری دال بر فعالیت های مربوط به ساخت وسیله هسته ای انفجاری در ایران پس از سال 2009 در دست ندارد.

به گزارش صدای اقتصاد به نقل از ایرنا، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین الملل انرژی اتمی در بیانیه مقدماتی خود خطاب به شورای حکام این نهاد بین المللی اعلام کرد: آژانس مدرکی دال بر اقدام ایران برای ساخت وسیله انفجاری هسته ای پس از سال 2009 نیافته است.

 

در این بیانیه که متن آن در سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شده آمده است: آژانس هیچ مدرک معتبری دال بر فعالیت های مربوط به ساخت وسیله هسته ای انفجاری در ایران پس از سال 2009 در دست ندارد.
همچنین آژانس هیچ مدرک معتبری دال بر انحراف مواد هسته ای در ارتباط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران(پی ام دی) پیدا نکرده است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی 167 عضو و شورای حکام 35 عضو دارد که هر کدام یک حق رای دارند.
آرژانتین ، استرالیا ، بلاروس ، برزیل ، کانادا ، شیلی ، چین ، مصر، فنلاند ، فرانسه ، آلمان ، غنا ، هندوستان ، ایرلند ، ژاپن ، کره جنوبی ، لاتویا(لتونی) ، مالزی ، مکزیک ، نامیبیا ، نیوزلند ، نیجریه ، پاکستان ، پاراگوئه ، فیلیپین ، روسیه ، عربستان سعودی ، آفریقای جنوبی ، اسپانیا ، سوییس ، مقدونیه ، ترکیه ، انگلیس ، آمریکا و اروگوئه، 35 عضو شورای حکام برای دوره سال 16-2015 هستند.
ریاست کنونی شورای حکام را سفیر و نماینده برزیل برعهده دارد،دو سفیر و نماینده آلمان و لتونی معاونان وی هستند و آلمان به نمایندگی از اعضای 1+5 قطعنامه این گروه را برای بستن پرونده پی ام دی قرائت می کند.
' ورسیو آنتونیو وینهاس' سفیر و نماینده برزیل برای دوره (16-2015 میلادی) رییس این شورا است. 'فردریش دائوبل' سفیر و نماینده آلمان در آژانس و 'باهتیجورز هاسانز' نماینده لتونی هم معاونان وی هستند. 
شورای حکام امروز برای بررسی موضوع هسته ای ایران و جمع بندی این موضوع تشکیل جلسه داده است. قرار است در پایان جلسه امروز شورای حکام، پرونده ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران را پس از 12 سال مختومه شود.
پرونده ادعایی موسوم به پی.ام. دی (ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران) ، مجموعه ای از ادعاهای بدون مدرک در خصوص فعالیت های هسته ای ایران است که سالهاست توسط برخی کشورهای غربی تکرار می شود اما گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، بی اساس بودن آن را نشان داد و شورای حکام قرار است در نشست امروز خود بر مبنای همین گزارش ، به بسته شدن نهایی آن رای دهد. 
با بسته شدن پرونده پی ام دی قرار است اجرای برنامه جامع مشترک اقدام (برجام) آغاز شود.
به گزارش ایرنا متن کامل بیانیه آمانو مدیرکل آژانس انرژی اتمی خطاب به اعضای شورای حکام به شرح ذیل است :
آقای رئیس، 
درخواست کردم که جلسه شورای حکام تشکیل گردد تا گزارش من تحت عنوان برآورد نهایی در مورد گذشته و حال موضوعات باقیمانده در مورد برنامه هسته ای ایران بررسی گردد. همانطور که به خاطر می آورید من 12 حوزه مورد نگرانی در مورد ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران را در پیوست گزارش خود به شورا در نوامبر 2011 ارائه کردم. 
بیان کردم که اطلاعات در دسترس آژانس نشان می دهد که ایران فعالیتهایی در ارتباط با ساخت وسیله انفجاری هسته ای انجام داده بود. آژانس آن اطلاعات را در مجموع موثق ارزیابی کرده بود. 
در واکنش به گزارش من، شورا قطعنامه ای تصویب کرد که ایران و آژانس را ترغیب می کرد تا گفتگوهای خود را شدت بخشند تا موضوعات باقیمانده روشن شوند. در پی مذاکرات طولانی با ایران، سرانجام بر سر یک نقشه راه برای روشن ساختن این موضوعات توافق کردیم. 
این گزارش نتیجه بیشترین تلاش های آژانس و در انطباق با روشهای راستی آزمایی مسبوق ما برای روشن ساختن موضوعات مربوط به ابعاد احتمالی نظامی می باشد. در حالیکه ممکن نبود که آژانس تمام جزئیات فعالیت های انجام شده ایران در گذشته را بازسازی کند، توانستیم که عناصر کافی برای ارائه برآوردی از کل موضوع را روشن سازیم. 
جناب رئیس، 
برآورد نهایی من پاسخ های روشنی به دو سوال بسیار مهم می دهد: آیا ایران مشغول فعالیت های مرتبط با ساخت وسیله انفجاری هسته ای بوده است؟ اگر اینطور بوده آیا هنوز مشغول به این فعالیت ها است؟اجزاء اصلی گزارش من به شرح ذیل است: 
آژانس برآورد می کند که بخشی از فعالیتهای مربوط به ساخت وسیله انفجاری هسته ای به صورت اقداماتی هماهنگ پیش از پایان سال 2003 در ایران انجام شده بود و برخی فعالیت ها نیز پس از 2003 انجام گرفته است. 
آژانس همچنین برآورد می کند که این اقدامات فراتر از مطالعات علمی و امکان سنجی و تهیه قابلیتها و توانمندیهای مشخص فنی مربوطه پیش نرفته است. آژانس نشانه موثقی از فعالیتهای مربوط به ساخت وسیله انفجاری هسته ای در ایران پس از سال 2009 نیافته است. 
آژانس همچنین نشانه معتبری از انحراف مواد هسته ای در ارتباط با ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران نیافته است. 
همانند سایر گزارش هایم، این برآورد نیز بر مبنای حقیقت و از لحاظ فنی دقیق و متوازن می باشد. روش شناسی و اطلاعاتی که بر مبنای آن برآوردهای من شکل گرفته اند مشخص شده است. 
امیدوارم که این گزارش بتواند شورا را قادر سازد تا در مورد اقدامات آتی تصمیم گیری نماید.
آقای رئیس، 
باید فوراً به دو موضوع مهم رسیدگی کرد 
نخست، ایران باید گامهای مقدماتی لازم برای آغاز انجام تعهدات خود در برجام را انجام دهد. روز اجرای برجام زمانی خواهد بود که آژانس تائید نماید ایران اقدامات مشخص شده در توافق را اجرا نموده است. زمانی که آژانس تائید نماید که گامهای مقدماتی برداشته شده است شورا را آگاه خواهم کرد. 
دوم، چگونگی تامین مالی فعالیتهای اضافی مربوط به برجام آژانس در ایران 
اجرای پروتکل الحاقی و تائید و نظارت بر تعهدات هسته ای ایران ذیل برجام شامل فعالیتهایی می شود که تامین مالی قابل تخمینی نیاز دارند. مطابق روشهای مسبوق تامین مالی، تخمین هزینه های اضافی سال 2017 را در پیش نویس بودجه ژانویه سال 2016 درج خواهم کرد. 
در سالهای اخیر این تخمین های اولیه شامل هیچ افزایشی به جز تعدیل قیمت در سال دوم دوساله نشده است. اما در این مورد لازم خواهد شد که تامین مالی اضافی را برای عمل به مسئولیتهایمان ذیل برجام درخواست کنم. 
حال که مشغول آماده سازی تخمین های اولیه برای سال 2017 هستم و در این مورد تصمیم گیری می کنم که آیا تمام هزینه ها در یک سال در بودجه عادی گنجانده شود یا در چند سال تقسیم شوند، محتاطانه و همانند گذشته ظرفیت کشورهای عضو را برای مشارکت مالی در نظر می گیرم. 
آقای رئیس، 
پیشرفت زیادی در موضوع هسته ای ایران به دست آمده است اما اکنون زمان استراحت نیست. این موضوع سابقه ای طولانی و پیچیده دارد و میراث بی اعتمادی بین ایران و جامعه جهانی باید برطرف شود. کار فراوانی پیش روی ما است. تمام طرف ها باید تعهدات خود را ذیل برجام تمام و کمال انجام دهند. نیل به این توافق مستلزم تلاش فراوانی بود. اجرای آن نیز مستلزم تلاش مشابه و مداومی است. آژانس در رسیدگی به موضوع هسته ای ایران همچون گذشته حرفه ای عمل خواهد کرد. در آینده نیز گزارش های خود را به شورا ارائه خواهم داد. 
از خیل همکاران آژانس در گذشته و حال به خصوص معاونت پادمانها که در این موضوع بیش از یک دهه به سختی فعالیت کردند سپاسگزاری می کنم. همچنین از حمایت مداوم شورای حکام نیز قدردانی می نمایم. 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا