معاون وزیر کشاورزی اعلام کرد

10 سال؛ 350 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری!

10 سال؛ 350 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری!

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: طی 10 سال گذشته بیش از 350 میلیارد تومان در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری نشده است و بازگشت سرمایه در این بخش به ازای هر ریال 25 ریال است که از استاندارد جهانی بسیار کمتر است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، اسکندر زند امروز - سه شنبه - در چهلمین سالگرد تاسیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درخصوص ضعیف شدن سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی اظهار کرد: در 10 سال گذشته فقط 350 میلیارد تومان در حوزه کشاورزی سرمایه‌گذاری شده است و برگشت سرمایه در کشاورزی طبق گزارش تحقیقاتی سال 2014 که می‌بایست بین 20 تا 40 درصد باشد در ایران این برگشت سرمایه از سرمایه‌گذاری یک ریالی به سودآوری 25 ریالی می‌رسد که بسیار پایین‌تر از استاندارد بازگشت سرمایه در بخش کشاورزی جهانی است.

وی با بیان اینکه 90 درصد تلاش‌ها و سرمایه‌ها را باید برای تحقیقات هزینه کرد، گفت: اول از همه تحقیقات و در درجه دوم شبکه دانش و در آخرین مرحله اعزام نوآوری باید در روند اجرا درنظر بگیریم. اخیراً بخشنامه‌ای برای فرصت‌های اجرایی تهیه کردیم تا شاهد ایفای نقش کامل محققان در عرصه اجرایی باشیم که امید است با رسوخ تحقیقات در بدنه اجرایی شاهد کاهش تغییرات سیاست‌های مدیریتی و معاونتی شویم، چراکه در گذشته غفلت از تحقیقات باعث عقب‌ماندگی می‌شد اما امروزه منجر به نابودی خواهد شد.

زند با اشاره به رویکرد جدید این سازمان در برون‌سپای فعالیت‌های غیرحاکمیتی افزود: تاکنون 16 دستاورد را به بخش خصوصی واگذار کردیم و در تدوین سیاست‌های واگذاری و استقرار، حدود 100 شرکت دانش‌بنیان و تجاری‌سازی 105 دانش فنی به بخش خصوصی اقدام کردیم.

معاون وزیر جهاد کشاوری همچنین با شعار هر موسسه یک مرکز رشد اظهار امیدواری کرد تا سال آینده بتوانیم هشت مرکز رشد ایجاد کنیم تا جایی که با ضریب رشد معین بتوانیم برای هر موسسه یک مرکز رشد در کشور داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه سهم تحقیقات از تولید ناخالص داخلی پایین است، افزود: سهم تحقیقات در ایران 0.48 درصد از کل تولید ناخالص داخلی است درصورتیکه در کشورهای همسایه چون ترکیه این میزان یک درصد است که امیدواریم با عملی شدن بخش‌نامه جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در بخش تحقیقات روح جدیدی دمیده شود.

زند با بیان اینکه تحقیقات سیاست‌زده شده است، تشریح کرد: پراکندگی جمعیتی به جای اقلیمی می‌بایست در تحقیقات مورد توجه قرار گیرد و از سیاسی شدن تحقیقات جلوگیری کند، چراکه انتظار از تحقیقات در حد حمایت نیست و ارتباط علمی ایران با دنیا ضعیف است و به تحقیقات کشاورزی همچون تحقیقات صنعتی توجه نمی‌شود؛ از این رو می‌بایست تلاش مضاعفی برای فعالیت در 550 گرایش تحقیقاتی صورت گیرد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا