سخنان وزیر ICT در اجلاس نخست وزیران سازمان همکاریهای شانگهای

سخنان وزیر ICT در اجلاس نخست وزیران سازمان همکاریهای شانگهای

وزیر ارتباطات تاکید کرد: برای مقابله با بحران‌های امنیتی و سیاسی در منطقه و زدودن پدیده‌هایی همچون تروریسم و افراطی گری که به بلای جهانی تبدیل شده است، باید به دنبال راه‌های رشد و توسعه فرهنگی و اقتصادی بین دولتها و ملتهای خود باشیم.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در رأس هیاتی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در اجلاس نخست وزیران سازمان همکاریهای شانگهای به چین سفر کرده است، در سخنرانی خود در این اجلاس، با اشاره به عضویت ناظر جمهوری اسلامی ایران در 10 سال گذشته گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس راهبرد اصولی و پایدار خود در سیاست خارجی که مبتنی بر " حسن همجواری " و " گسترش " همکاری های منطقه‌ای با ارزیابی مثبت از چشم انداز سازمان برای ملت‌های منطقه ، در نشست‌هایی که دعوت شده ، فعالانه شرکت کرده است.

واعظی در بخشی از سخنانش اظهار کرد: از زمان همکاری شانگهای با توجه به کارکردهای گوناگونی که برای خود در حوزه‌های اقتصادی ، تجاری ، بانکی ، فرهنگی ، سیاسی و امنیتی تعریف کرده ، اینک با گذشت 14 سال ، باید بیش از پیش با بهره‌برداری از ظرفیت‌های خود، گام های عملی در جهت رسیدن به اهداف تعیین شده بردارد.

وی افزود: فهرست کردن ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای برای همکاری در عرصه‌های مختلف ، گرفتن وقت میهمانان گرامی است که خود آگاهی کامل دارند و باید خاطر نشان ساخت که رشد و شکوفایی اقتصادی و تعامل و همکاری در این حوزه ، تنها در یک بستر و محیط امن محقق می‌شود. ما معتقدیم که امنیت هر کشور را منطقه پیرامون آن تامین می کند، در یک محیط پیرامونی نا امن، امنیت با هر میزانی از قدرت ، تامین شدنی نیست و یا به سختی تامین می‌شود.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: برای مقابله با بحران‌های امنیتی و سیاسی در منطقه و زدودن پدیده‌هایی همچون تروریسم و افراطی گری که به بلای جهانی تبدیل شده است ، باید به دنبال راه‌های رشد و توسعه فرهنگی و اقتصادی بین دولتها و ملتهای خود باشیم تا گروه و مراجع دخیل در این پدیده‌ها ، نتوانند از مفاهیم زیبای عدالت و آزادی برای گمراه کردن جوانان و جذب آن سوء استفاده کنند. توجه صرف به معیارهای سیاسی با توجه به احتمال غیر عینی بودن آنها ، می‌تواند باعث تاخیر در بهره‌مندی ظرفیت‌های سازمانی شود و در اینجا ، اعضای سازمان همکاری شانگهای باید هر روز به این باور نزدیک‌تر شوند که همکاری‌های منطقه‌ای را بیشتر ارج نهند و در این راه هماهنگ‌تر از پیش حرکت کنند.

وی افزود: ما همیشه به دوستان خود می‌گفتیم باید پذیرفت که خطر تفکر " تکفیری " محدود به یک کشور ، منطقه ، دین یا آیین نیست، بلکه افراط و خشونتی که از این پدیده‌ی متعفن بر می‌خیزد نه انسانی است و نه اسلامی، همه دنیا را تهدید می‌کند.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ، بر اساس همین نیاز منطقه ای ، سالهاست آمادگی خود را در عمل، برای در اختیار گذاردن امکانات و ظرفیت‌های خود اعلام و از مشارکت دیگر کشورهای منطقه در این طرح‌ها استقبال کرده است. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره بر ارتقای روابط با همسایگان و منطقه استوار بوده و این مسیر با قوت در دولت جناب آقای روحانی نیز پیگیری می‌شود و در کنار همکاری‌های دو و چند جانبه ، حضور و تقویت ساختارهای منطقه‌ای از جمله اکو و سازمان‌های همکاری شانگهای را نیز از همین منظر مورد توجه و اهمیت قرار داده است.

واعظی تاکید کرد: در شرایط جدید که جمهوری اسلامی ایران توانسته ، موضوع هسته‌ای را تبدیل به تعامل مبتنی بر عقل و بلوغ با جامعه جهانی حل و فصل کند و بزودی نیز شاهد لغو تحریم‌ها بر ایران خواهیم بود. لغو این تحریم‌های نادرست و ناحق ، ضمن رفع موانع تعامل بیشتر و فعال تر جمهوری اسلامی ایران با جامعه جهانی،‌ فضای مساعدی را برای تعاملات بهتر منطقه‌ای و از جمله همکاری با سازمان همکاری شانگهای به ویژه در دوران پسا تحریم فراهم می‌سازد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: این سازمان با گردآوردن کشورهایی که در طول هزاران سال مراکز تمدن بشری بودند و بلوغ خود را در جاده ابریشم باستانی ، بعنوان نماد همکاری و تعامل مبتنی بر عقل و فرهنگ شکوفا کردند ، اینک نیز باید بر پایه‌ی چنین الگویی ، روابط حوزه‌های آسیا و اوراسیا را بگونه‌ای تنظیم کند تا ملت‌های ما در محیطی امن ، ایمن و صلح آمیز در مسیر رشد و توسعه و رفاه زیست کنند.

او گفت: امیدواریم با مساعدت و اقدام جمعی کشورهای منطقه و به ویژه اعضای سازمان همکاری شانگهای ، شاهد آبادانی و شکوفایی هر چه بیشتر کشورهای منطقه بویژه افغانستان باشیم. در پایان با اغتنام فرصت، ضمن قدردانی از تلاش‌های برگزار کنندگان این اجلاس از خدواند متعال برای تمامی مردم منطقه و بویژه مردم عزیزچین، موفقیت و سربلندی روزافزون خواستارم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا