کارشناس سیاست‌گذاری انرژی:

ادغام وزارت نفت و نیرو بهره‌وری انرژی را بالا می‌برد

ادغام وزارت نفت و نیرو بهره‌وری انرژی را بالا می‌برد

یک کارشناس سیاست‌گذاری انرژی گفت: تشکیل وزارت انرژی و ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو می‌تواند فوایدی همچون ارتقاء بهره‌وری و جذب بیشتر بخش خصوصی در صنعت برق را به همراه داشته باشد.

اکبر صادقی، دکترای سیاست‌گذاری انرژی و مشاور سابق وزیر نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درخصوص طرح تشکیل وزارت انرژی و انحلال وزارت نیرو در لایجه برنامه ششم توسعه با بیان این‌که مدیریت انرژی باید به صورت جامع صورت بگیرد، اظهار کرد: اگر این طرح عملیاتی شود می‌تواند در ارتقاء بهره‌وری و کاهش موازی کاری ها موثر باشد.

وی ادامه داد: باید شکل ساختاری مدیریت انرژی به صورت یک پکیج جامع ترکیبی از نفت، گاز و برق باشد چراکه می توان از این طریق کارها را بهتر مدیریت کرد.

به گفته این کارشناس سیاست‌گذاری انرژی، با توجه به اینکه در شرایط فعلی تولید برق با انتقال گاز صورت می‌گیرد می‌توان حوزه برق را زیرمجموعه وزارت نفت قرار داد، چرا که این مساله می‌تواند بسیاری از سلسله مراتب‌ها را طی کند.

صادقی با اشاره به لزوم تعیین تکلیف حوزه آب تاکید کرد: محیط زیست می‌تواند در زیرمجموعه آب‌وفاضلاب نیز در زیرمجموعه فرمانداری و وزارت کشور قرار بگیرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های خوب طرح ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو ادامه داد: برای انجام این کار پیشنهاداتی را به سازمان مدیریت ارائه داده‌ایم که امیدواریم هرچه زودتر این کار صورت بگیرد.

مشاور سابق وزیر نیرو با بیان این‌که تحقق این امر به نفع کشور است، اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه ساختار تشکیلاتی ما متفاوت با سایر کشورهاست در بسیاری از مذاکرات با کشورهای خارجی دچار مشکل می شویم.

صادقی با اشاره به موانع موجود برای انجام این کار گفت: مشکل خاصی برای انجام طرح ادغام وزارتخانه‌ها وجود ندارد و اگر نگاه سلیقه‌ای افراد و مدیران برداشته شود، قطعا این کار می‌تواند به خوبی صورت بگیرد.

به گفته این کارشناس مدیریت انرژی، در صورت ادغام بخش خصوصی تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در حوزه برق دارد و می‌توان گفت که با انجام این کار بستر سرمایه‌گذاری و ارتقاء بهره‌وری در حوزه انرژی ارتقاء پیدا می‌کند.

مشاور سابق وزیر نیرو با بیان این‌که با اجرایی شدن طرح ادغام بیش از 80 درصد می‌توانیم موجب ارتقاء بهره‌وری در حوزه انرژی شویم، اظهار کرد: ادغام نفت و نیرو و همچنین تشکیل وزارت انرژی می‌تواند منافع خوبی را برای کشور به همراه داشته باشد.

صادقی ادامه داد: اگر کشور ما یک نگاه مدیریتی انرژی و جامع را پیش‌روی خود قرار دهد می‌تواند پیشرفت خوبی را در حوزه انرژی برای خود به ارمغان بیاورد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا