مدیرعامل منطقه آزاد ماکو خبرداد:

حضور سرمایه گذاران هندی و چینی در منطقه آزاد ماکو

حضور سرمایه گذاران هندی و چینی در منطقه آزاد ماکو

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از ورود سرمایه گذاران هندی و چینی برای ساخت نیروگاه و فولاد فروآلیاژی خبرداد.

حسین فروزان در نشست خبری گفت: براساس آمار، سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار به روش ترانزیت خارجی از مرز بازرگان وارد کشور شده که همین میزان هم از مرزهای دیگر کشور خارج شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو افزود: این رقم در ۸ ماهه امسال کاهش یافته و به رقمی حدود ۱۰ میلیارد دلار رسیده، این در حالی است که مجموع واردات منطقه آزاد ماکو در ۸ ماه گذشته از مرز بازرگان یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار بوده که فقط ۳۵۰ میلیون دلار آن از گمرک بازرگان ترخیص شده و ۹۰۰ میلیون دلار دیگر در گمرکات نقاط مختلف کشور ترخیص شده است.

وی در خصوص صف کامیون‌های ترانزیتی پشت مرز بازرگان تصریح کرد: صف‌های کیلومتری وجود ندارند و روزانه ۴۰۰ کامیون بین دو مرز تردد می‌کنند و بر این اساس، صف کیلومتری معنا ندارد.

فروزان اظهار داشت: به دلیل مسائل امنیتی که طی یک ماه اخیر در ترکیه به وجود آمده، گمرک ترکیه چند ساعت از ساعات شب را کار نمی‌کنند که این مسئله به کندی کار دامن می‌زند و ۱۰ روز پیش صف ماشین‌ها تا ۲۵ کیلومتر هم رسیده بود.

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، اکنون یک لاین ورودی و یک لاین خروجی در مرز بازرگان برای تردد کامیون‌ها فعال است که دو لاین دیگر نیز به آن اضافه کرده‌ایم و آماده افتتاح است که قطعاً در سرعت تردد کامیون‌ها موثر خواهد بود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر هر مسافر از منطقه آزاد ماکو می‌تواند، به اندازه ۸۰ دلار کالا وارد کند که طبق جمعیت ۲۰۰ هزار نفری منطقه، این رقم ۱۶ میلیون دلار براورد می‌شود که رقمی نیست.

فروزان گفت: یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالای صادراتی از طریق گمرک بازرگان خارج شده که ۵۰ میلیون دلار آن مربوط به خود منطقه آزاد ماکو بوده و طی ۸ ماه گذشته ۲۸۰ هزار خودرو از این مرز خارج شده است.

وی از حضور ۲ شرکت چینی و هندی برای ایجاد نیروگاه و کارخانه فرو آلیاژ خبرداد و اظهارداشت: یک شرکت چینی با ۷۰ درصد سهم در حال ایجاد یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق است که فاز اول آن، ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته، همچنین کارخانه فرو آلیاژی که هندی‌ها در دست کار دارند، با ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در حال احداث است.

فروزان، نبود پرواز مستقیم به این منطقه را یکی از نقاط ضعف برشمرد و گفت: در حال حاضر فرودگاه این منطقه آماده شده و قرار بود پرواز آزمایشی آن امروز انجام شود که فعلاً منتظر تجهیز فرودگاه هستیم، چرا که سازمان هواپیمایی تجهیز آن را برعهده خود منطقه آزاد گذاشت اما در نهایت تا ابتدای سال آینده تمام خطوط پروازی این فرودگاه برقرار خواهد شد

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا