رضا پدیدار، جزییات برنامه ششم توسعه را بررسی کرد

تحقق تولید 4.7 میلیون بشکه نفت خام تا پایان برنامه ششم

تحقق تولید 4.7 میلیون بشکه نفت خام تا پایان برنامه ششم

رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به تشریح جزییات برنامه ششم توسعه در بخش توسعه بخش انرژی پرداخته است

به گزارش صدای اقتصادجزیات برنامه ششم توسعه منتشر شده است. در این برنامه بخش های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به تشریح جزییات این برنامه در بخش توسعه بخش انرژی پرداخته است. مشروح گفت وگو صدای اقتصاد با رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران را در ادامه می خوانید.

چند روز پیش جزییات پیش نویس برنامه ششم توسعه منتشر شد. در این برنامه برای بخش انرژی چه تدابیری اندیشیده شده است؟

بخش عمده ای از رئوسی که در برنامه ششم توسعه آمده ، ضرروت توسعه بخش انرژی است. در دوران تحریم یکی از ضربه های بزرگی که به بدنه اقتصاد کشور وارد شد، ضربه به اقتصاد انرژی و نفتی ما بود. علت این موضوع این است که اقتصاد ایران یک اقتصاد کاملا نفتی است و من هنوز بر این باورم که مدیران کشور هنوز تفکر غالبشان ناظر بر استفاده از درآمدهای نفتی و مشتقاتش است. درست است که سهم درآمدهای نفتی در بودجه کشور کاهش داده اند و حدود 30 درصد در نظر گرفته اند، اما با همین قیمت های پایین، با توجه به محصولات واسطه ای که ما از طریق پتروشیمی، گاز و سایر مشتقات به فروش می رسانیم، این میزان وابستگی اقتصاد کشور را به درآمدهای نفتی و مشتقات نفتی را باز هم افزایش خواهد داد.

به همین دلیل در برنامه ششم توسعه با توجه به سیاست های کلی نظام که ابلاغ شد، در نشست های تخصصی شورای عالی برنامه ریزی انرژی کشور که من به عنوان نماینده بخش خصوصی در آن حضور داشتم به این نتیجه رسیدیم که ما در درجه اول باید از تولید صیانتی مان تبعیت کنیم. نکته ای بعدی این است که با توجه به اینکه قیمت تمام شده نفت و گاز ایران در مقایسه با کشورهای منطقه و همینطور سایر کشورهای جهانی پایین ترین قیمت تمام شده را دارد و پتانسیل مناسب را هم در کشور داریم، سرمایه گذاری در صنعت نفت باید کماکان ادامه پیدا کند.

به چه طریق باید این سرمایه گذاری ها صورت گیرد؟

باید با جذب سرمایه گذار خارجی و تجمیع سرمایه گذاری های داخلی و استفاده از نظام حمایتی اعتباری به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم. ما پروژه ها را اولویت بندی کردیم و در درجه اول پروژه های بالادستی را در نظر گرفتیم. در پروژه های بالادستی در برنامه ششم پیش بینی شده که با جذب سرمایه گذار خارجی که کنفرانس آی پی سی هم یکی از همان بخش های بود که نتایج آن در برنامه ششم مشخص خواهد شد، ما میزان ظرفیت تولید نفت خام خود را تا پایان برنامه ششم توسعه حداقل به 4.7 میلیون بشکه افزایش دهیم. میزان تولید نفت خام فعلی حدود 2.8 تا 3 میلیون بشکه در روز است. این میزان اگر بخواهد به 4.7 بشکه در روز برسد، حدود 1.8 تا 2 میلیون بشکه باید افزایش بدهیم.

برای رسیدن به اهداف صادراتی نفت خام چه باید کرد؟

این میزان افزایش را به این ترتیب تقسیم بندی کردیم که در سال اول برنامه ششم توسعه ما دو مرحله 500 هزار بشکه ای افزایش نفت را داشته باشیم. که این 500 هزار بشکه مستقیما در صادرات مصرف شود. یعنی ظرفیت صادراتی را از یک میلیون بشکه نفت خالص به یک و نیم میلیون بشکه افزایش دهیم که با احتساب میعانات گازی که معادل آن را به نفت تبدیل کنیم، مجموع صادرات در سال اول برنامه ششم از 1.2 میلیون بشکه به 1.8 میلیون بشکه دست پیدا می کنیم. اگر بتوانیم در آغاز سال دوم برنامه ششم را میزان صادرات نفت خام را به دو میلیون بشکه افزایش دهیم.

این روند به گونه ای قرار است برنامه ریزی شود که تا پایان برنامه ششم توسعه، میزان صادرات نفت به 2.5 میلیون بشکه در روز برسد. بر این اساس نکته ای که در برنامه دیده شده این است که سهم نفت در بودجه سنواتی برنامه ششم به عنوان بودجه حمایتی اداره کشور در دولت کاهش پیدا کند و صرفا این منابع صرف زیرساخت های اقتصادی کشور شود. یکی از زیرساخت های که باید تقویت شود همین صنعت نفت است. براساس گزارشی که در کنفرانس آی پی سی داده شد، جایگاه فعلی ما در مقام اولی گاز یا مقام سوم در اوپک اعلام شد اما این عناوین فقط روی کاغذ هستند. ما هنوز نتوانسته ایم این جایگاه را اثبات کنیم. باید از طریق سرمایه گذاری در این راه اثبات عملی صورت بگیرد و در گام بعدی با روند رشد سرمایه گذاری و تولید، قدرت چانه زنی خود را افزایش دهیم. باید بپذیریم که یکی از نقاط ضعف ایران عدم قدرت چانه زنی است.  در این زمینه در برنامه ششم در نظر داریم که با جذب سرمایه گذار خارجی بتوانیم انتقال تکنولوژی و مدیریت توسعه داشته باشم.

متاسفانه بحث مدیریت توسعه در میان رسانه های کشور مغفول مانده و زیاد به آن پرداخته نمی شود. به اعتقاد من می توان از طریق مدیریت توسعه به قدرت رسد و حرف خود را به کرسی نشاند. مدیریت توسعه به ما کمک می کند که منابع را شناسایی کنیم و بهترین شکل ممکن از این منابع بهره ببریم و بعد این منابع را در مسیر اصلی خود قرار دهیم. مدیدریت توسعه کمک می کند که تصمیم بگیریم چقدر از منابع به دست آمده از فروش نفت، گاز و مشتقات هیدروکربنی را در هزینه های جاری و یا زیرساخت ها استفاده کنیم. مدیریت توسعه باید در میان مدیران فرهنگ سازی شود که نقش رسانه ها بسیار در این راه مهم است.

ایران دارای یک ساختار بسیار قدیمی در بخش نفت است و همین موضوع قیمت تمام شده هر بشکه نفت خام در منطقه خاورمیانه را به پایین ترین شکل ممکن رسانده است. بنابراین این موضوع به اقتصاد، قدرتی می دهد که بتوانیم رقابت کنیم. زمانی که رقابت شکل می گیرد دو اتفاق مهم رخ می دهد. یکی اینکه زیرساخت های خود را درست می کنیم و در مرحله بعد بازارهای صادراتی را از آن خود می کنیم.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا