بهبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی مطرح کرد:

محبوبیت فولاد خوزستان در بازارهای منطقه به دلیل کیفیت بالا

محبوبیت فولاد خوزستان در بازارهای منطقه به دلیل کیفیت بالا

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل PSI DMCC با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان بیلت در منطقه خاورمیانه به دلیل رکود شدید به وجود آمده عملا تعطیل شده‌اند و تولید خود را متوقف کرده‌اند، گفت: در همین شرایط صادرات فولاد خوزستان به صورت ماهانه ادامه دارد و فولاد خوزستان در همین شرایط توانسته رقابت سنگینی با فولاد چین در بازارهای منطقه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی، جمشید بهبهانی در حاشیه نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در هتل آتلانتیس پالم دبی عنوان کرد: شرکت فولاد خوزستان و پرسنل آن سهامدار عمده شرکت PSI DMCC هستند و این شرکت در واقع وظیفه تامین قطعات یدکی و مواد اولیه و همچنین بخشی از صادرات فولاد خوزستان را انجام می‌دهد.

وی در عین حال روند توسعه صنعت فولاد در ایران را کند توصیف کرده و گفت: با این روند بعید می‌دانم، بتوانیم به هدف تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404 برسیم.

خبرنگار ماین نیوز گفت‌وگویی با جمشید بهبهانی مدیرعامل PSI DMCC انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

در ابتدا بفرمایید که شرکت PSI DMCC در چه حوزه فعالیت می‌کند؟

سهامدار PSI DMCC شرکت فولاد خوزستان و پرسنل فولاد خوزستان هستند. تامین قطعات یدکی و مواد اولیه فولاد خوزستان و بعضا صادرات کالاهای فولاد خوزستان توسط PSI DMCC انجام می‌شود. این شرکت حدود 10 سال پیش تاسیس شد و هم اکنون اکثر کارهای مالی فولاد خوزستان و مستندسازی و صادرات کالای این شرکت از طریق ما انجام می‌شود؛ ضمن اینکه در زمینه تامین مواد اولیه و تجهیزات فولاد خوزستان نیز فعالیت زیادی داریم.

با توجه به وضعیت راکد بازارهای فولاد در حال حاضر صادرات فولاد خوزستان و حضور این شرکت در بازارهای منطقه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به وضعیت بازار تولیدکنندگان فولاد، تنها شرکتی که در ایران به صورت ماهانه صادرات دارد، شرکت فولاد خوزستان است. عملا فولاد خوزستان صادرات بیلت خود را به بازارهای منطقه و کشورهایی مانند عمان، اردن، ابوظبی و دبی صادر می‌کند. صادرات فولاد خوزستان ماهانه بین 20 تا 35 و حتی تا 50 هزار تن نیز است. بد نیست بدانید که بسیاری از کارخانه‌های بیلت‌سازی منطقه نیز به دلیل شرایط پیش آمده عملا خطوط تولید خود را خوابانده و در حال خرید و یا برنامه‌ریزی برای خرید بیلت از ایران و فولاد خوزستان هستند.

رقابت فولاد خوزستان در بازار با محصولات چینی چطور است؟

چینی‌ها در بازار قیمت‌های پایین‌تری دارند اما خریداران محصولات فولاد خوزستان به کیفیت بالای محصولات فولاد خوزستان نسبت به محصولات چینی اعتقاد دارند و در واقع کیفیت بالای فولاد خوزستان مزیت برتری این شرکت بر محصولات فولادسازان چینی است. از سوی دیگر حمل محصولات فولاد خوزستان به بازارهای منطقه نیز در سریعترین زمان ممکن و بعضا کمتر از 24 ساعت انجام می‌شود در حالی که خریداران از چین اگرچه 15 تا 20 دلار زیر قیمت می‌پردازند اما دردسرهایی مانند ابهام در بازگشایی ال‌سی و همچنین حمل 3 تا 4 هفته‌ای را دارند و ضمن اینکه کیفیت محصولات چینی نیز مطلوب نیست. این مشکلات حرف خود خریداران است و به دلیل اینکه تعهد فولاد خوزستان در تحویل محصول به خریدار نیز بالاست و هیچ‌وقت در تحویل کالا مشکلی نداشتیم، به همین دلیل فولاد خوزستان توانسته است در بازارهای صادراتی منطقه موفق عمل کند و الان شاید درآمد فولاد خوزستان از محل صادرات بیشتر از فروش داخلی هم باشد. فولاد خوزستان توانسته به شکلی خود را با وضعیت پیش آمده در بازار تنظیم کند. فولاد خوزستان برای رسیدن به صادرات 1.5 میلیون تنی در سال جاری برنامه‌ریزی کرده که فکر می‌کنم تاکنون توانسته به حدود یک میلیون تن صادرات برسد و صادرات طبق برنامه ادامه دارد.

فولاد خوزستان برنامه‌ای هم برای افزایش ظرفیت تولید دارد؟

ویژگی خاص فولاد خوزستان انعطاف پذیری آن است به طوری که هم تولید بیلت دارد و هم تولید اسلب و اگر نیاز باشد می‌تواند از تولید اسلب کم کرده و بر تولید بیلت بیفزاید. به نظر من فعلا احتیاجی به افزایش ظرفیت نیست و فولاد خوزستان می‌تواند برنامه تولید 3.5 میلیون تن محصول را در سال جاری محقق کند.

وضعیت آینده بازار و عملکرد چین را در بازار چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

چین کشور پیش‌بینی نشده‌ای است. سالهاست که در کنفرانس‌های فولاد و فروآلیاژ در کشورهای مختلف شرکت می‌کنم و همواره در این کنفرانس‌ها درباره چین صحبت و پیش‌بینی شده است اما در نهایت چین خلاف همه پیش‌بینی‌ها رفتار کرده است. این موضوع نیز به سیاست‌های داخلی چین برمی‌گردد. چین زمانی واردکننده صرف سنگ آهن می‌شود و بلافاصله اوضاع برعکس می‌شود. معلوم هم نیست سیاست‌های فعلی چین تا کی و کجا ادامه خواهد داشت. به‌هرحال چین با سیاست‌های خود به بسیاری از کارخانه‌ها آسیب زده است. بسیاری از کارخانه‌های فولادی به همین خاطر تعطیل شده‌اند اما ما در همین شرایط در حال رقابت با چین هستیم. من خبر دارم که برخی شرکت‌های تولید بیلت در عمان خط تولید خود را خوابانده و در حال واردات از فولاد خوزستان هستند.

به نظر شما با این شرایط ایران به تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404 می‌رسد؟

بعید می‌دانم به این هدف برسیم. باید روند را نگاه کنیم. توسعه کشور در این زمینه به سیاست‌های دولت بستگی زیادی دارد. روند فعلی کشور در توسعه صنعت فولاد کند است و باید سرعتمان را افزایش دهیم.

به نظر شما آیا دولت می‌تواند صرفا با دادن وام و تسهیلات فولادسازان را از وضعیت کنونی نجات دهد؟

وام دادن تنها کافی نیست و تا زمانی که فعالیت پروژه‌های عمرانی شروع نشود، اتفاق خاصی نخواهد افتاد. فولادسازان در حال حاضر تولید می‌کنند اما مشتری و خریدار ندارند. دادن وام به فولادسازان راه‌حل نیست. الان طبق آمار انجمن جهانی فولاد حدود 30 درصد از کل ظرفیت نصب شده تولید فولاد در جهان خالص است که نشان‌دهنده نبود تقاضا است.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا