آیا قیمت نفت در تاریکی پیش از سپیده‌دم است؟

جنگ نفتی قیمت را به زیر 35دلار رساند

جنگ نفتی قیمت را به زیر 35دلار رساند

مت اگان/گزارشگر

نفت به سطوح قیمتی رسیده‌است که تا پیش از دوران بحران بزرگ اقتصادی به آن نرسیده بود.

صبح روز دوشنبه قیمت نفت به 34.53دلار در ازای هر بشکه رسید. این کمترین قیمت نفت از فوریه سال 2009 تا کنون است. نگرانی‌ها در مورد افزایش تولید نفت از سوی ایران باعث تشدید روند کاهشی قیمت شده‌است. این کشور در انتظار برداشته شدن تحریم‌ها در سال 2016 است.

این سقوط دیگری برای نفت است که باعث کاهش 14درصدی ارزش آن در یک ماه شده‌است. اگر این روند کاهشی ادامه پیدا کند قیمت نفت به زیر قیمت دوران بحرانی خواهد رسید. در دسامبر 2008 قیمت نفت به 32.40دلار در ازای هر بشکه رسید. به این ترتیب سطوح قیمت به دوران آوریل 2004 خواهد رسید.

در آن سال‌ها قیمت نفت به دلیل فشارهای اقتصادی در جهان کاهش یافته بود اما امروز مازاد عرضه نفت در بازار باعث کاهش شدید قیمت نفت شده‌است. این مازاد عرضه توسط ایران شدیدتر خواهد شد. این کشور قصد دارد تولید نفت خود را به سطوح پیش از تحریم برساند.

ایران قصد دارد بلافاصله پس از برداشته شدن تحریم‌ها، تولید خود را 500هزار بشکه در روز افزایش دهد. این اتفاق احتمالاً ماه آینده خواهد افتاد.

به نظر می‌رسد این عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) دست از تلاش خود بر نخواهد داشت و وعده خود را عملی خواهد کرد.

در حال حاضر مصرف‌کنندگان امریکایی بیشترین نفع را از قیمت ارزان نفت می‌برند. قیمت یک گالن بنزین برای نخستین بار از سال 2009 تا کنون به 2دلار رسیده‌است

امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت ایران در امور بین‌الملل نیز به بلومبرگ گفته‌است که ایران هیچ تأخیری در برنامه‌های خود نخواهد داشت.

ورود دوباره ایران به بازارهای جهانی نفت احتمال تولید بیشتر نفت از سوی عربستان سعودی را افزایش می‌دهد چرا که این کشور خود را در رقابت با ایران می‌بیند. سعودی‌ها سال‌هاست که ایران را رقیب خود می‌بینند به همین خاطر می‌داند که قیمت بالای نفت احتمال بهبود وضعیت اقتصادی ایران را افزایش می‌دهد.

به همین خاطر است که بسیاری از تحلیل‌گران در انتظار کاهش قیمت شدیدتر برای نفت هستند. روسیه نیز اعلام کرده‌است که در انتظار قیمت‌های زیر 30دلار برای سال 2016 است. این کاهش قیمت می‌تواند تولیدکنندگان بزرگ نفت را به دردسر بزرگی بیندازد.

نفت ارزان پرسش‌هایی را در وال‌استریت درباره سلامت اقتصادی برانگیخته‌است. بسیاری از شرکت‌های نفتی ارزش سهام خود را از دست داده‌اند.

البته قیمت نفت در یک روز گذشته رو به بهبود رفته‌است و به 36دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است.

متیو اسمیت مدیر موسسه تحقیقاتی کلیپر دیتا می‌گوید: «تاریک‌ترین زمان پیش از سپیده‌دم است. من اگر همه چیز به صورت ناگهانی تغییر کند و قیمت نفت رو به بهبود بگذارد تعجب نمی‌کنم.»

در حال حاضر مصرف‌کنندگان امریکایی بیشترین نفع را از قیمت ارزان نفت می‌برند. قیمت یک گالن بنزین برای نخستین بار از سال 2009 تا کنون به 2دلار رسیده‌است.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا