عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پاسخ می‌دهد: بررسی برنامه ششم توسعه به سال 95 موکول می‌شود؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پاسخ می‌دهد: بررسی برنامه ششم توسعه به سال 95 موکول می‌شود؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید بعید به نظر می رسد نمایندگان بتوانند در مجلس همزمان هم لایحه بودجه 95 و هم برنامه ششم توسعه را بررسی کنند.

به گزارش نامه نیوز، بر اساس آیین نامه داخلی مجلس دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا 15 آذرماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. اما در شرایطی که 8 روز از موعد قانون تحویل لایحه بودجه به مجلس سپری می شود دولت همچنان این لایحه را به مجلس ارائه نکرده است و آنچنان که مسئولان دولتی اعلام کرده اند دلیل اصلی این تاخیر تدوین لایحه برنامه ششم توسعه است.

در این شرایط بسیاری از کارشناسان معتقدند بررسی همزمان دو لایحه برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده کل کشور مشکلاتی را به همراه دارد. محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نامه نیوز در این رابطه گفت: یکی از مشکلات جدی که ما امسال داریم این است که لوایح بودجه 95 و برنامه ششم توسعه و همچنین احکام دایمی بودجه همزمان به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود.

وی ادامه داد: البته در کنار این لوایح بحث انتخابات مجلس دهم را نیز داریم ،یعنی قانون بودجه ،احکام دایمی بودجه و برنامه ششم و بحث انتخابات همزمان شده است و نمایندگان قطعا برای سرکشی و کارهای تبلیغاتی به حوزه انتخابیه خود می روند .

پورابراهیمی با بیان اینکه زمان مناسب برای بررسی لایحه بودجه 95در مجلس وجود ندارد گفت: دولت باید طبق قانون برنامه ششم توسعه را در شهریورماه به مجلس ارایه می کرد تا مجلس در فرصت مناسب این لایحه را بررسی می کرد و یا حداقل احکام دایمی را ارایه می کرد تا مجلس قبل از لایحه بودجه آن را بررسی و مصوب کند و لایحه بودجه نیز براساس آن مدون و مصوب می شد.

وی گفت: بعید به نظر می رسد نمایندگان بتوانند در مجلس همزمان هم لایحه بودجه 95 و هم برنامه ششم توسعه را بررسی کنند و امکان دارد برنامه ششم را در سال 94 نتوانیم بررسی کنیم و بررسی آن در مجلس به اوایل سال 95 موکول شود.

پورابرهیمی تاکید کرد: قاعدتا وقتی ما برنامه ششم توسعه را مصوب نکرده ایم مجبوریم لایحه بودجه 95 را براساس برنامه پنجم توسعه مورد بررسی قرار دهیم و این موضوع باعث می شود آغاز برنامه ششم توسعه با یکسال تاخیر همراه باشد.

وی خاطرنشان کرد: اینگونه تصویب کردن بودجه انضباط مالی و رویه بررسی ها را بهم می زند و شرایط را خاص می کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا