پیشنهادهای موثر مالیاتی در برنامه ششم توسعه برای رونق اکتشافات

اکتشاف با معافیت‌های مالیاتی به عمق می‌رود

اکتشاف با معافیت‌های مالیاتی به عمق می‌رود

گروه اكتشاف و زمين شناسي - یکی از موضوع‌های مثبتی که می‌توان در برنامه ششم توسعه مشاهده کرد توجه به بخش اکتشاف معادن است. این موضوع می‌تواند در کنار توسعه بخش معدن، نقش آن در اقتصاد کشور را نیز افزایش دهد.

به گزارش ماین نیوز، اکتشاف به عنوان نخستین حلقه از زنجیره فعالیت‌های معدنی آنطور که باید مورد توجه فعالان این بخش قرار نگرفته بود اما تصمیم‌ها و پیشنهادهای جدید دولت می‌تواند تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به این بخش را افزایش دهد.

توافق مهم سازمان مالیاتی با مکتشفان معدن

در بند «۵» تبصره «۲۰» از لایحه برنامه ۵ ساله ششم توسعه آمده است هزینه‌های اکتشافات معدنی در هر مرحله از مطالعات زمین‌شناسی، اکتشافات تکمیلی و اکتشاف حین استخراج، جزو هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی دارندگان مجوز مراجع قانونی به شمار می‌آید. این مصوبه در زمینه ارتقای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف بخش صنعت و معدن در برنامه ششم توسعه گنجانده شده است. این اقدام می‌تواند توسعه حوزه اکتشاف را به همراه داشته باشد زیرا این حوزه به دلیل هزینه‌بر بودن و ریسک بالا چندان مورد علاقه فعالان بخش معدن نبوده اما امروز با توجه به دیدگاه ویژه‌ای که نسبت به بخش معدن وجود دارد باید فعالیت‌ها در حوزه اکتشاف افزایش‌یافته تا ذخایر معدنی موجود در عمق نیز مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. اهمیت اکتشاف به اندازه‌ای است که فعالان بخش معدن ازجمله کمیته اکتشاف بارها بر آن تاکید داشته‌اند، چندی پیش نیز کمیته اکتشاف خانه معدن در جلسه‌ای به موضوع هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی دارندگان مجوزهای اکتشافی اشاره کرده بود.

تشویق سرمایه‌گذاران

علی اصغرزاده، مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) درباره این موضوع، اظهار کرد: در تمام دنیا این موضوع مرسوم است که هزینه‌های اکتشافی به عنوان هزینه‌های مالیاتی قابل‌قبول است اما نکته‌ای که در این میان مطرح است معمولا شرکت‌هایی که درحال اکتشاف هستند چندین سال تنها برای انجام فعالیت هزینه می‌کنند اما درآمدی نداشته و به همین دلیل مالیاتی به آنها تعلق نمی‌گیرد و پس از پایان اکتشاف و با شروع بهره‌برداری مالیات به آنها تعلق می‌گیرد. وی ادامه داد: بهتر است در سال‌هایی که معدن به بهره‌برداری می‌رسد، هزینه‌هایی که در سال‌های گذشته و در زمان اکتشاف صرف شده به عنوان مالیات برای این دوره در نظر گرفته شود و برای مدتی از مالیات معاف شوند در غیر این صورت شرکت‌ها نمی‌توانند از معافیت‌های مالیاتی بهره ببرند.

به گفته اصغرزاده، بهتر است هزینه‌های صرف شده در اکتشاف در زمان بهره‌برداری به عنوان درآمد کسر شود. این موضوع به شرکت‌هایی که کار اکتشافی انجام می‌دهند کمک بسیاری می‌کند.

وی افزود: نکته مهم این است که در این تبصره باید سعی بر آن باشد تا هزینه‌های صرف شده در اکتشاف در زمان بهره‌برداری دیده شده و به عنوان هزینه مالیاتی به شمار آید. درواقع این موضوع باعث می‌شود، هزینه‌های اکتشافی در سال‌های آینده برای مباحث دیگر ازجمله مالیات حساب شود. مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در ادامه تصریح کرد: در این میان شرکت‌ها از لحاظ انجام فعالیت‌های معدنی به ۲گروه تقسیم می‌شوند؛ شرکت‌هایی که تنها کار اکتشافی انجام داده و شرکت‌هایی که مانند ایمیدرو هم کار اکتشافی و هم بهره‌برداری را انجام می‌دهند. برای شرکت‌هایی که تنها کار اکتشافی انجام می‌دهند، این اقدامات کمک موثری خواهد کرد. به گفته اصغرزاده، این موضوع، رونق اکتشاف را به همراه دارد و باعث می‌شود سرمایه‌گذاران بیشتری وارد حوزه اکتشاف شوند. این بحث می‌تواند قوت قلبی برای سرمایه‌گذارانی باشد که تمایل دارند به بخش اکتشاف ورود پیدا کنند.

احکامی مشخص برای سازمان زمین‌شناسی

محمدرضا بهرامن، رییس هیات‌مدیره خانه معدن ایران نیز درباره قابل قبول بودن هزینه‌های اکتشاف به عنوان مالیات و تاثیر آن بر توسعه اکتشاف، اظهار کرد: یکی از مسائلی که امروز مطرح می‌شود، افزایش انگیزه در حوزه اکتشاف است. زیرا اکتشاف ماهیت سرمایه‌گذاری داشته و از سویی دیگر با ریسک بالایی همراه است بنابراین فعالان بخش معدن شاید تمایلی برای ورود به این حوزه نداشته یا در صورت ورود، تمایلی ندارند که از اکتشافات سطحی به سوی اکتشافات عمقی بروند. وی گفت: اکتشاف، حوزه‌ای هزینه‌بر بوده و از سویی دیگر ممکن است این هزینه‌ها به سرانجام نرسد.

مباحثی که امروز مطرح می‌شود این است که اگر بخش خصوصی در این حوزه وارد شود می‌تواند برای مدتی مشخص مانند ۵سال از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شود.

به گفته بهرامن، برخی از کشورهای معدن‌خیز برای اینکه کشور خود را از نگاه ذخایر معدنی خوب شناسایی کنند، معافیت‌های مالیاتی در یک دوره مشخص را اجرا می‌کنند. رییس هیات‌مدیره خانه معدن ایران تاکید کرد: نباید این موضوع را فراموش کنیم که تنها این کار منجربه توسعه اکتشاف نخواهد شد، بلکه باید در برنامه ششم توسعه احکامی وجود داشته باشد که منجربه توسعه اکتشاف شود.

به عنوان مثال باید در این احکام مشخص شود، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران نقشه‌های یک ۲۵هزارم را به صورت کامل تهیه و ارائه کند. بدون شک تهیه نقشه‌های یک ۲۵هزارم انقلاب بزرگی در حوزه اکتشاف ایجاد خواهد کرد. وی تصریح کرد: البته این موضوع جزو وظایف دولت بوده و باید با در اختیار قرار دادن بودجه کافی به سازمان زمین‌شناسی انجام شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا