توافقنامه پاریس و نگرانی هند از محدودیت استفاده از زغالسنگ

توافقنامه پاریس و نگرانی هند از محدودیت استفاده از زغالسنگ

گروه معادن >زغال‌سنگ - هند هرچند از توافقنامه تغییر اقلیمی که بعد از دو هفته رایزنی گسترده نمایندگان 195 کشور جهان شنبه شب در پاریس نهایی شد، راضی است ولی گنجانده شدن کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و به خصوص زغالسنگ دراین توافقنامه برای این کشور آزار دهنده است .

به گزارش ماین نیوز، درحال حاضر هندوستان به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان درمیان پنج کشور نخست ،تولید کننده گازهای گلخانه ای قرار دارد .هم اکنون تعداد زیادی از مردم این کشور حتی برای گرم کردن خانه های خود و مصرف روزانه از زغالسنگ ، چوب و حتی کودهای حیوانی استفاده می کنند.

حساسیت این کشور در قبال کاهش استفاده از زغالسنگ وقتی قابل درک است که بدانیم زغال سنگ یکی از پنج منبع تامین انرژی این کشور محسوب می شود .

ذخایر زغالسنگ هند درسال 2010 حدود 66.8 میلیارد تن تخمین زده شده است که از آن برای تولید برق ،فولاد و سیمان استفاده می شود.

بسیاری از کارشناسان اذعان دارند که با وجود فقر گسترده در هند و هزینه بر بودن تامین انرژی تجدید پذیر ، این کشور به تنهایی قادر به جایگزینی سوخت های فسیلی به جای انرژی تجدیدپذیر نیست .

یکی از شرکت کنندگان هندی با ابراز ناخرسندی از کاهش استفاده از زغالسنگ برای تولید انرژی می گوید این مساله جزئی از شروط مهم و اساسی توافقنامه نیست.

کاهش استفاده از زغالسنگ برای نخستین بار پنجشنبه شب گذشته در پیش نویس توافقنامه پاریس گنجانده شد ولی به دلیل اعتراض برخی از کشورها به خصوص هند اصلاح شد.

در توافقنامه پاریس آمده است کشورها باید حمایت بین المللی از سرمایه گذاری در بخش هایی که آلودگی هوا به همراه دارد را کاهش دهند.

کشورهای غربی در نشست پاریس بارها به استفاده از زغالسنگ برای تولید انرژی اعتراض کرده بودند.

در بخشی از توافقنامه پاریس آمده است :کشورهای توسعه یافته از برنامه کشورهای دیگر برای کاهش گازهای گلخانه ای حمایت می کنند.

هند در نظر دارد میزان استفاده از زغالسنگ برای تولید انرژی خود از 61 درصد به 57 درصد تا پایان سال 2032 عملی کند.

به گفته مقامات برق هند، این کشور در نظر دارد میزان تولید برق از 260 گیگاوات را به 800 گیگاوات افزایش دهند.

این کشور درحال برنامه ریزی برای تولید انرژی تجدید پذیر از 12 درصد فعلی را به 29 درصد است.

درتوافقنامه پاریس راه های کمک مالی به هند برای افزایش انرژی تجدید پذیر در نظر گرفته شده است .

به گفته مقامات هندی ؛ این کشور 27 میلیون دلار در پنج سال آینده برای ساخت زیربناها برای استفاده از انرژی تجدید پذیر هزینه می کند.

نارندرا مودی نخست وزیر هند در واکنش به توافقنامه پاریس گفت که این کنفرانس برنده و بازنده ندارد و همه رهبران جهان برای داشتن آینده ای سبزتر تصمیم مهمی گرفتند.

وی افزود: کشورهای توسعه یافته متعهد شدند که سالانه 100 میلیارد دلار به کشورهای درحال توسعه از سال 2020 کمک کنند.
«پراکاش جاوادیکار» وزیر محیط زیست هند نیز گفت که این تصمیمات پاریس برگ دیگری از امید و ارزوی ساکنان کره زمین است .

«سونیتا ناراین» رییس بخش آموزش مدارس ایالت اندراپرادش هند نیز گفت که کشورهای درحال توسعه وعده دریافت پول برای کاهش گازهای گلخانه ای گرفتند.

نشست تغییر اقلیم در پاریس شنبه شب پس از دو هفته رایزنی گسترده با انتشار سندی که مورد توافق 195 کشور جهان قرار گرفت به کار خود پایان داد.

هدف اصلی کنفرانس کاهش گازهای گلخانه ای و پایین آوردن میزان استفاده از سوخت های فسیلی به عنوان دلیل اصلی گرمایش زمین است .

براساس توافق پاریس میزان افزایش گرمایش زمین تا سال 2050 باید زیر دو درجه باقی بماند.

همه کشورهای شرکت کننده از این توافق حمایت و برلزوم اجرای آن تاکید کردند

دراین توافق قید شده است که خطر تغییر های اقلیمی بسیار بشتر از آن چیزی است که پذیرفته شده است مساله ای که لزوم تکرار و گفت وگوها را بیش از پیش برجسته کرده است .
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا