معاون نعمت زاده خبر داد:

کاهش ۸۰ درصدی ارزش شرکت‌های معدنی در بورس

کاهش ۸۰ درصدی ارزش شرکت‌های معدنی در بورس

معاون وزیر صنعت از کاهش ۸۰ درصدی ارزش شرکت‌های معدنی در بورس خبر داد و گفت: هم‌اکنون بالغ بر ۳ میلیون تن فولاد کف زمین مانده است.

مهدی کرباسیان در نشست امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از افت شدید ارزش صنایع معدنی در بورس خبر داد و گفت: ارزش شرکت‌های معدنی در بورس در سال جاری ۸۰ درصد کاهش داشته و جایگاه سهم این شرکت‌ها از ۳۴ درصد به ۱۳ درصد در سال ۹۴ رسیده است.

معاون وزیر صنعت افزود: در حوزه فولاد و سنگ آهن بیشتر معادن کشور تعطیل هستند، چرا که به دلیل کاهش ارزش کالاها در بازارهای جهانی، صادرات آنها به شدت افت کرده به نحوی که در سال ۹۲ کمتر از ۵۰۰ هزار تن فولاد صادر شده که البته در سال ۹۳ اندکی افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: در صنایع معدنی به دلیل وجود سایه نفتی، حوزه معدن نتوانسته است رشد مناسبی داشته باشد در حالی که در دنیا اتفاقات جدیدی در حوزه معدن و صنایع معدنی افتاده است.

به گفته کرباسیان، در سال ۲۰۱۴ ارزش زنجیره معدن و صنایع معدنی در دنیا ۲ هزار میلیارد دلار بوده که متاسفانه ایران سهم اندکی از آن داشته، این در شرایطی است که اگر ایران اراده کند که سرمایه‌گذاری ۵ تا ۱۰ ساله در حوزه معدن و صنایع معدنی داشته باشد، می‌تواند ضمن ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی کرده و سهم آن در توسعه را بالا برد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: بانک مرکزی آمریکا طی هفته آینده نرخ بهره را اعلام خواهد کرد که به طور قطع اگر این نرخ افزایش پیدا کند، قیمت‌ها ریزش جدی خواهد داشت که این امری نگران کننده است.

وی افزود: تحلیلگران دنیا پیش‌بینی می‌کنند که طی ۳ تا ۵ سال آینده در حوزه نفت اتفاق جدیدی رخ ندهد و بنابراین ممکن است نرخ صعودی رشد برخی کشورها نزولی شود.

کرباسیان خاطرنشان کرد: قیمت فولاد در سال ۲۰۱۶ کمتر از ۲۴۰ دلار در هر تُن خواهد بود که این موضوع بازارهای منظم را دچار چالش می‌کند اما دنیا به این نتیجه رسیده است که قیمت‌ها را پایین آورده و به شدت بر روی کاهش قیمت تمام شده کار کند.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: در مذاکراتی که سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه معدن و صنایع معدنی دارند، به شدت منتظر اعلام نرخ خوراک گاز هستند که هفته آینده قرار است این نرخ‌ها اعلام شود اما سرمایه‌گذاران می‌خواهد بدانند که در پروسه سرمایه‌گذاری ۲۰ ساله‌ای که در حوزه معدن و صنایع معدنی در ایران خواهند داشت، قیمت خوراک گاز برای آنها چقدر تمام می‌شود.

کرباسیان گفت: بزرگترین تولیدکننده فولاد دنیا هم‌اکنون چین است که ۸۳۲ میلیون تُن تولید داشته و از این رقم تنها ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن را صادر می‌کند در حالی که در سال ۲۰۱۵ این عدد به دلیل ارائه جوایز صادراتی و برخی مشوق‌های دیگر به بالغ بر ۹۰ میلیون تُن رسیده و بازار دنیا را به هم ریخته به نحوی که آمریکا تعرفه ۱۲۰ درصدی را برای واردات فولاد چین وضع کرده است.

معاون وزیر صنعت با تاکید بر ضرورت اجرای دقیق و با سرعت اقتصاد مقاومتی در کشور، گفت: اگر اکتشافات را به درستی انجام دهیم، حتما جزو کشورهای ردیف اول دنیا در حوزه معدن و صنایع معدنی خواهیم بود، ضمن اینکه ارزش معدنی شناخته شده ایران ۷۰۰ میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۳ میلیون تُن فولاد در کف زمین مانده است و البته در انبارها نیز همچنان موجودی وجود دارد که قطعا رقم را بالای ۳ میلیون تن می‌برد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا