افزایش 8 درصدی قیمت بلیت قطار از فردا

افزایش 8 درصدی قیمت بلیت قطار از فردا

مدیرعامل شرکت رجا گفت: از 25 آذرماه قیمت بلیت قطار شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری به طور میانگین 8 درصد افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت رجا گفت: از 25 آذرماه قیمت بلیت قطار شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری به طور میانگین 8 درصد افزایش می‌یابد.

بنابر درخواست شرکت‌های حمل و نقل ریلی و موافقت دولت قیمت بلیت قطار مسافری از 25 آذرماه به طور متوسط 8 درصد افزایش خواهد یافت. بنابر اعلام شرکت راه آهن از 137 قطاری که در شبکه ریلی تردد می‌کند، ۹۱ قطار با ۱۰ درصد و کمتر از آن افزایش و 46 قطار نیز حدود 15 درصد افزایش قیمت خواهند داشت. حسن موسوی نژاد، مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا در خصوص جزئیات این افزایش قیمت به سؤالات پاسخ داد.

علت افزایش قیمت بلیت قطار چیست؟

آخرین افزایش قیمت بلیت قطار مربوط به 15 ماه پیش است. با توجه به افزایش هزینه‌های سالانه نمی‌توان انتظار داشت قیمت بلیت ثابت بماند و افزایش هزینه‌ها بر نرخ بلیت تأثیری نداشته باشد. در 9 ماه امسال بلیت قطار با قیمت سال‌های قبل فروخته شده است.

افزایش 8 درصدی نرخ بلیت با توجه به افزایش هزینه‌ها محاسبه شده است؟

خیر. افزایش هزینه‌ها بیشتر از افزایش 8 درصدی قیمت بلیت است. امسال 22 درصد دستمزدها در بخش حمل و نقل ریلی افزایش یافت. با افزایش قیمت دلار از حدود 2800 تومان در سال گذشته به حدود 3500 تومان در حال حاضر، هزینه خرید قطعات بالا رفت و می‌توان گفت به طور متوسط افزایش هزینه‌ها در بخش حمل و نقل ریلی امسال بیش از 15 درصد بوده است.

افزایش قیمت فقط به روزهای پیک سفر محدود می‌شود یا در روزهای غیر پیک نیز این افزایش اعمال خواهد شد؟

افزایش 8 درصدی قیمت بلیت ثابت است و در تمام روزهای سال و برای تمام خطوط حمل و نقل ریلی مسافری اجرا می‌شود. اما تخفیف قیمت بلیت در روزهای عادی و افزایش آن در ایام پرتقاضا همچنان ادامه دارد. بر اساس آمار افزایش یا تخفیف 30 تا 35 درصدی قیمت بلیت در روزهای پرتقاضا و کم تقاضا از سوی شرکت‌ها اجرا شده است.

برای کاهش هزینه سفرهای ریلی حتی در روزهای اوج تقاضا چه برنامه‌ای دارید؟

یکی از مشکلات حمل و نقل ریلی تقاضای نامتقارن است. طوری که در روزهای پرتقاضا در برخی مسیرهای رفت ظرفیت تکمیل اما در مسیر برگشت قطار تقریباً خالی از مسافر است. اگر بتوانیم سفرهای غیر ضروری را در آخر هفته‌ها یا روزهای پرتقاضا به روزهای دیگر انتقال دهیم و تخفیف مناسب برای روزهای عادی در نظر بگیریم می‌توانیم هزینه‌های سفر با قطار را کاهش دهیم. در واقع برای کنترل هزینه‌ها به مدیریت انتقال و جابه‌جایی مسافر نیاز است. بر اساس تصمیم جدید در مورد افزایش قیمت بلیت قطار، شرکت‌هایی مجاز خواهند بود تا ۲۰ درصد افزایش قیمت دهند که در روزهای غیرپیک مسافر هم تخفیف لازم را برای مسافران در نظر بگیرند و شرکت راه آهن نیز بر این موضوع نظارت خواهد کرد، ضمن اینکه با توجه به اینکه بلیت قطار ۴۵ روزه پیش فروش می‌شود، کسانی که از قبل بلیت خریده‌اند، با همان نرخ قبلی محاسبه خواهد شد.
 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا