قائم مقام صنعت و معدن و معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت:

آزاد سازی هزار محدوده معدنی آذربایجان شرقی از اول دی ماه آغاز می شود

آزاد سازی هزار محدوده معدنی آذربایجان شرقی از اول دی ماه آغاز می شود

گروه معادن - سید مرتضی نیرومند اسکوئی با بیان اینکه در شرایط فعلی اقتصادی کشور بهره برداری از پروژه های مهم معدنی و صنعتی یک نیاز مهم است افزود: بهره برداری از واحدهای مهم در اشتغال زایی نتیجه مهمی دارد اما متاسفانه برخی پروژه ها به نتیجه مطلوب و لازم نمی رسد .

به گزارش ماین نیوز، وی ادامه داد: واگذاری پهنه های معدنی در نقاط مختلف استان به صورت ویژه مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار دارد اما در این میان برخی پهنه ها آغاز به کار نکرده اند که مطالبه گری رسانه ها در این میان مهم است .

نیرومند افزود: از سال ۹۰ دولت پهنه بندی مناطق معدنی را در دستور کار خود قرار داده و با توجه به ریسک پذیری بالا، گرایش به سرمایه گذاری در معدن کمتر است .

وی با بیان اینکه آزاد سازی پهنه های معدنی در دولت تدبیر و امید انجام شده گفت: ۸۰ درصد پهنه ها آزاد شده و در این میان پهنه اهر به شرکت مس واگذار شده که علی رغم واگذاری یک ساله هیچ کاری در این پهنه که سرشار از مس و طلا است انجام نشده است .

وی همچنین از واگذاری پهنه چاریماق خبر داد و افزود : خوشبختانه در این پهنه اقدامات خوبی انجام شده و روند پیشرفتی وجود دارد .

نیرومند شفاف سازی بخش معدن را از ضروریات این بخش دانست و افزود : بر همین اساس سامانه کاداستر معدن راه اندازی شده که آذربایجان شرقی در این زمینه پیشرو می باشد .

وی اظهار کرد: مدیریت سامانه کاداستر نیز از طریق سازمان نظام مهندسی معدن صورت می گیرد و شفاف سازی کامل اطلاعاتی وجود دارد .

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سالانه ۱۲۰۰ درخواست اکتشاف معدن وجود دارد اضافه کرد: این تعداد درخواست در خوشبینانه ترین حالت منجر به صدور ۱۲۰ پروانه می شد و البته این تعداد در سال جاری به ۳۰ پروانه نیز نمی رسد .

وی با اشاره به بخشنامه کشوری وزیر صنعت معدن و تجارت در زمینه آزاد سازی محدوده های معدنی اظهار کرد: آزاد سازی هزار محدوده معدنی از اول دی ماه آغاز و این محدودها در سامانه کاداستر ثبت شده و رانت اطلاعاتی در این میان نخواهیم داشت و اطلاعات کامل از طریق سامانه در اختیار عموم قرار می گیرد.

نیرومند تصریح کرد: این پهنه ها پس از واگذاری در صورتی که تا دو ماه به بهره برداری نرسند، سلب امتیاز خواهد شد .

معاون امور معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: آزاد سازی محدوده ها در دیگر استان ها نیز صورت می گیرد اما در آذربایجان شرقی با تسریع در فعالیت ها شاهد آزاد سازی سریعتر هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با شروع واگذاری پهنه ها و آغاز سرمایه گذاری حدود ۴۰ میلیارد تومان سالانه در بخش معدن سرمایه گذاری شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا