در راستای افزایش و تقویت صادرات غیرنفتی در کشور؛

۲۰۰ میلیارد تومان به سازمان توسعه تجارت ایران اختصاص پیدا می کند

۲۰۰ میلیارد تومان به سازمان توسعه تجارت ایران اختصاص پیدا می کند

مشهد- به منظور افزایش و تقویت بخش صادرات غیرنفتی در کشور ۲۰۰ میلیارد تومان به سازمان توسعه تجارت ایران تا پایان سال جاری اختصاص پیدا می کند.

مجتبی خسرو تاج شامگاه دوشنبه در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر خراسان رضوی که در تالار اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: تا پایان سال جاری به منظور افزایش و تقویت صادرات غیرنفتی در کشور اعتباری بالع بر ۲۰۰ میلیارد تومان به سازمان توسعه تجارت ایران اختصاص پیدا می کند که البته با توجه به نسبت سهم ۵۰ میلیارد دلاری بخش صادرات غیرنفتی این اعتبار کمتر از چهار دهم درصد را شامل می شود.

وی با بیان اینکه جایگاه نفت خام در اقتصاد و بودجه کشور کمتر شده است، عنوان کرد: در بهترین شرایط ممکن سهم درآمدهای نفتی کشور بین ۲۲ تا ۲۸ میلیارد دلار است در حالیکه سهم درآمدهای غیرنفتی کشوردر سال گذشته به ۵۰ میلیارد دلار رسیده بود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور اضافه کرد: خراسان رضوی درخصوص اجرای و پیاده سازی مفاهیم اقتصاد مقاومتی می تواند الگو سایر استانها بوده و در زمینه صادرات غیرنفتی در کشور پیشتاز باشد.

وی گفت: خراسان رضوی اگر تنها به صنعت گردشگری توجه ویژه کند می تواند ضمن مثبت نگهداشتن نرخ ارز خود تمام نیازهای خود را در این صنعت پایه گذاری کند.

خسروتاج با اشاره به پیشبرد اقتصاد کشور به سمت دانش بنیان شدن تاکید کرد: نکته بسیار مهمی که دراین زمینه مطرح است افزایش صادرات غیر نفتی با تشکیل جلسات دوره ای و مستمربین تشکل ها و اتحادیه های است که بتوان برنامه ریزی ها و چشم اندازهای هر صنعت و صنف را مشخص و مجزا کرد.

وی با اشاره به شناسایی موانع و الزمات توسعه صادرات در هر بخش و صنف اظهار داشت: یکی دیگر از راهکارهای توسعه صادرات هدفگذاری و برنامه ریزی بوده که در این خصوص تجربه نیز نشان دهنده رشد و موفقیت توسعه صادرات بوده است.

وی سهم صادرات غیرنفتی در هشت ماهه نخست امسال را ۲۹ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: در همین راستا صادرات پتروشیمی از نظر وزنی ۳۶ درصد رشد و میانگین صادرات میادین گازی ۴۲ درصد کاهش ارزی داشته است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور با تاکید بر نگاه منطقه ای در بازاریابی تولیدات استان ها عنوان کرد: تولید کنندگان نباید با هدف برطرف کردن نیازهای بازارداخلی وارد عرصه تجارت  شوند بلکه باید در این زمینه نیازها و ظرفیت های بازار خارجی را مد نظر صنعت خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ ارز موجب زیاندهی در صادرات می شود، خاطرنشان کرد: در این خصوص باید با تقویت بخش خصوصی زمینه حضور جدی و پررنگ آن را درعرصه بازارهای جهانی فراهم کرد.

وی با تاکید بر تقویت دیپلماسی اقتصادی در بازاریابی صادرات و تولیدات داخلی بیان کرد: نرخ ارز در کوتاه مدت می تواند مفید باشد اما دربرنامه های بلندمدت باید سرمایه گذاری های جدی تری در بخش صادرات انجام شود.  

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا