نرخ بهره بانکی در آمریکا افزایش خواهد داشت؟

نرخ بهره بانکی در آمریکا افزایش خواهد داشت؟

اقتصاد > جهان - اقتصادنیوز به نقل از روزنامه یو اس اس تودی نوشت: فدرال‌رزرو همزمان که تلاش می‌کند تا به بازارهای مالی اطمینان خاطر بیشتری بدهد که افزایش نرخ بهره بانکی تدریجی و پلکانی خواهد بود، با تصمیم‌گیری حساسی روبروست.

پس از ماه‌ها بحث و جدل و گمانه‌زنی‌های متعدد درباره افزایش نرخ بهره بانکی ازسوی فدرال‌رزرو آمریکا، بنظر می‌رسد که در هفته آینده شاهد اجرایی شدن این اقدام تاریخی باشیم و حالا موضوع مورد بحث، سرعت و میزان این افزایش نرخ خواهد بود.

فدرال‌رزرو همزمان که تلاش می‌کند تا به بازارهای مالی اطمینان خاطر بیشتری بدهد که افزایش نرخ بهره بانکی تدریجی و پلکانی خواهد بود، با تصمیم‌گیری حساسی روبروست.

به‌گزارش روزنامه یو اس ‌ای تودی، نشست دوروزه شورای سیاست‌گذاری فدرال‌رزرو چهارشنبه پایان می‌یابد. در این اجلاس قرار است بر سر افزایش نرخ بهره بانکی پس از نزدیک به 10 سال تصمیم‌گیری شود. اعضای سیاست‌گذاری فدرال‌رزرو، طی ماه‌های اخیر بارها تاکید کرده‌اند که احتمالا نرخ بهره بانکی را تا پایان امسال افزایش خواهند داد.

آنها برای این اقدام یک دلیل عمده را مطرح می‌کنند و آن اینکه جریان‌های بازدارنده رشد اقتصادی نظیر ضعف اقتصادی در خارج و رکود اعتبارات نفس‌های آخر خود را می‌کشند. موسسه مالی-اعتباری «مورگان استنلی»، معتقد است که فدرال‌رزرو به دو دلیل یعنی نرخ تورم که همچنان پایین‌تر از نرخ تورم هدف دو درصدی سالانه فدرال‌رزرو است و همچنین جلوگیری از آشفتگی بازارهای وابسته به نرخ بهره پایین، نرخ بهره را ناگهان افزایش نخواهد داد.

مورگان استنلی انتظار دارد که سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو افزایش بیشتر نرخ‌ها، کاملا منوط به رشد تورم باشد نه به احتمالات افزایش نرخ تورم؛ این موسسه معتقد است که مقامات فدرال‌رزرو پیش‌بینی تورمی خود را برای سال‌های 2016 و 2017 اندکی کاهش دهند و در پایان سال نیز برآوردهای خود از نرخ صندوق فدرال‌رزرو را به 1.3 درصد تقلیل دهند.

«کتی بوستیانکیک»، اقتصاددان موسسه اقتصادی آکسفورد معتقد است «جانت یلن»، رییس فدرال‌رزرو در کنفرانس مطبوعاتی خود، بر افزایش تدریجی نرخ بهره تاکید خواهد کرد، اما انتظار نمی‌رود این لحن در بیانیه پایان فدرال‌رزرو هم گنجانده شود. اما بازارهای مالی انتظار دارند این افزایش نرخ بهره فارغ از پیش‌بینی‌های فدرال‌رزرو، در مسیر کم عمق‌تری انجام شود. 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا