کیش و مات پوپولیست‌های فرانسه

کیش و مات پوپولیست‌های فرانسه

«جبهه ملی» که در ادبیات سیاسی با عنوان راست افراطی شناخته می‌شود، متحمل شکست سنگینی شد که حتی تصورش را هم نمی‌کرد.

اگرچه این حزب در دور اول انتخابات منطقه‌ای در فرانسه توانسته بود 6 منطقه از 13 منطقه را از آن خود کند و با کسب حدود 30 درصد از آرا در صدر قرار بگیرد؛اما در انتخابات دور دوم که روز یکشنبه 13 دسامبر (22 آذرماه) برگزار شد، دچار شکست سنگینی شد و حتی نتوانست در همان مناطقی که در دور اول رای آورده بود، پیروز شود. به گزارش ایندیپندنت، با ورود «رای‌دهندگان میانه‌رو» به پای صندوق‌های رای شکست جبهه ملی و پیروزی حزب سارکوزی مسجل شد. ایندیپندنت در ادامه می‌افزاید: در انتخابات سراسری که هم در فرانسه و هم در کل اروپا با نگرانی رصد می‌شد، مارین لوپن نتوانست به آن هدفی که در سر داشت برسد. آسوشیتدپرس در همین‌باره می‌نویسد: طرفداران محافظه‌کار حزب لوپن که علیه سوسیالیست‌های حاکم به میدان آمدند، قصد تغییر نقشه سیاسی فرانسه را داشتند اما در این راه شکست خورده و اکنون تمرکز خود را بر انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 معطوف کرده‌اند. اما دلایل شکست لوپن چیست؟ چرا او در دور اول توانست در 6 منطقه از 13 منطقه پیروز شود اما در دور دوم و در فاصله یک هفته بازنده میدان رقابت‌ها شد؟ در این میان تحلیل‌های مختلفی وجود دارد.

ایندیپندنت می‌نویسد سیاستمداران فرانسوی از جمله مانوئل والس، نخست‌وزیر، که کفه ترازو را به نفع لوپن سنگین می‌دیدند، وارد میدان شده و از مردم خواستند تا به نفع رقیب رای دهند. این رقیب کسی نبود جز حزب جمهوری‌خواه (راست میانه) سارکوزی. آسوشیتدپرس هم می‌نویسد حزب حاکم سوسیالیست از هوادارانش خواست تا در مناطقی که رقیب اصلی جبهه ملی، حزب راست میانه جمهوری‌خواه بود، به حزب راست‌میانه به رهبری سارکوزی رای بدهند. سوسیالیست‌ها پیروزی سارکوزی را به پیروزی راست افراطی ترجیح می‌دادند. حزب حاکم سوسیالیست (به رهبری اولاند) که در انتخابات ششم دسامبر سوم شد، در دو منطقه بزرگ فرانسه کاندیداهای خود را خارج کرد تا حزب جمهوری‌خواه نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه بتواند رای بیشتری در مقابل جبهه ملی به‌دست آورد. همین استراتژی به شکست سنگین لوپن ختم شد. حزب حاکم سوسیالیست هم کنترل پنج منطقه را در دور دوم به دست گرفت. از سوی دیگر، ایندیپندنت در تحلیل خود می‌افزاید: نامزدهای راست میانه با تاکتیک مشترک راست میانه (حزب جمهوری‌خواه) و چپ (سوسیالیست) توانستند راست افراطی را از دور خارج کنند. در کنار این باید به آرای خاموش هم اشاره کرد که ایندیپندنت از آن با عنوان «بهمن 5/ 3 نفری» نام می‌برد که 5/ 3 میلیون نفر ناگهان با حضور در پای صندوق‌های رای راست افراطی را از دور خارج کردند. این گزارش می‌افزاید لوپن 47 ساله امیدوار بود با کسب پیروزی در انتخابات منطقه‌ای از آن به‌عنوان سکویی برای جهش به سوی الیزه در سال 2017 استفاده کند اما اکنون الیزه برای او به یک رویا تبدیل شده است.

اما جبهه ملی هنوز یک تهدید است. مانوئل والس در سخنانی که پس از شکست جبهه ملی ایراد کرد، گفت: «من از رای‌دهندگان تشکر می‌کنم که به درخواست چپ‌ها برای ایجاد مانعی بر سر راه راست‌ افراطی پاسخی روشن دادند و اجازه ندادند که جبهه ملی حتی در یک منطقه پیروز شود اما هنوز خطر راست‌ افراطی از بین نرفته است. من هنوز هم نتایج دور اول انتخابات را از یاد نبرده‌ام.» ظاهرا حق با اوست چراکه جبهه ملی سال به سال بر آرای خود می‌افزاید و این احتمالا ناشی از سرخوردگی بخشی از مردم فرانسه از سیاست‌های حزب حاکم است. ایندیپندنت می‌افزاید: حزب متبوع لوپن در انتخابات اخیر رایی 7 میلیونی به‌دست آورد و این نشان می‌دهد که سیاست‌های ضدمهاجرتی و ضداروپایی او در میان 7 میلیون نفر از مردم فرانسه پایگاه دارد. این حزب در سال 2012 توانسته بود 4/ 6 میلیون رای در انتخابات پارلمانی به‌دست آورد. با این حال، راست افراطی هنوز یک تهدید برای فرانسه است و می‌کوشد خود را جایگزین راست میانه کرده و به‌عنوان یکی از نیروهای سیاسی رقیب در فرانسه جا بیندازد.

دیدگاه دیگری هم وجود دارد که میان لوپن و داعش پیوند برقرار می‌کند. «رِمی پی یت»، استاد سیاست عمومی، دیپلماسی و اقتصادی سیاسی بین‌الملل در دانشگاه قطر، معتقد است حمله به شارلی ابدو و سپس فاجعه 13 نوامبر پاریس باعث شد بسیاری از احزاب، گروه‌ها و سیاستمداران پشت‌سر اولاند قرار بگیرند. او معتقد است مواضع حزب لوپن ریاکارانه است.

شارلی ابدو بیش از مذهب به آماتوریسم و بیگانه‌ستیزی لوپن و دغدغه سارکوزی در مورد پول و قدرت انتقاد داشت. او با این سخن می‌خواهد نشان دهد که شارلی ابدو هم با مواضع لوپن‌ها میانه‌ای نداشت. در برهه‌ای که همه سخن از انسجام و اتحاد در فرانسه به میان می‌آوردند اما لوپن درست در زمین داعش بازی می‌کرد. همان‌طور که داعش به دنبال قطبی‌سازی در جامعه فرانسه بود؛ او با کوبیدن بر طبل اسلام‌هراسی و پرداختن به ریشه‌های عمیق رادیکالیزاسیون به تقویت ماشین تبلیغاتی داعش پرداخت تا احتمال پیروزی خود در آینده را تضمین کند اما دریغا که نتوانست پیروز میدان رقابت‌ها شود. لوپن به جای اینکه سکولاریسم و جمهوری‌خواهی را در فرانسه تقویت کند و از این سخن بگوید که جوامع مسیحی و یهودی سال‌ها است در اروپا همزیستی مسالمت‌آمیزی با هم دارند، همانند داعش درصدد بر هم زدن نظم فرانسوی و تکثرگرایی جامعه فرانسوی برآمد. لوپن به جای دفاع از ایده چندمذهبی در فرانسه بر طبل ضدمهاجرت و ضداسلام‌گرایی کوبید. به گزارش دنیای اقتصاد ، جامعه فرانسه با پی‌بردن به این حقیقت او را از پیروزی محروم کرد. شاید اگر لوپن در دیدگاه‌هایش رویکردی میانه رو‌‌تر و اندکی نرم‌تر داشت و بر اصول جمهوری فرانسه تاکید می‌کرد، می‌شد انتظار پیروزی او را داشت اما بازی در زمین داعش او را از همان پیروزی اولیه هم بازداشت.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا