دولت انگلیس درصدد ملی کردن شرکت رولز رویس برای نجات آن از بحران مالی

دولت انگلیس درصدد ملی کردن شرکت رولز رویس برای نجات آن از بحران مالی

لندن - منابع انگلیسی روز دوشنبه گفتند که دولت انگلیس درصدد ملی کردن بخش های حساس هسته ای و هوافضای شرکت رولزرویس، به منظور نجات آن از بحران مالی و جلوگیری از نفوذ بیشتر سهامداران خارجی در این شرکت، برآمده است.

این منابع عنوان کردند که دولت انگلیس نگران است که تشدید بحران مالی شرکت رولزرویس که از 20 ماه پیش شروع شده است، سبب شود که نفوذ سرمایه گذاران خارجی در این شرکت که تامین کننده اصلی تجهیزات دفاعی و زیردریایی های هسته ای این کشور است، افزایش یابد.
روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی در این خصوص گفت: در صورت عمیق تر شدن بحران مالی شرکت رولزرویس، دولت انگلیس ممکن است ملی کردن بخش هسته ای اش که سازنده موتورهای زیردریایی هسته ای است و نیز بخش هوافضا این شرکت که سازنده موتورهای هواپیما شمرده می شود را مدنظر قرار دهد .
بخش هسته ای رولزرویس در سال در حدود 500 میلیون پوند( 760 میلیون دلار) از تولیدات نظامی اش درآمد دارد و هم اینک سازنده بخش های کلیدی برنامه هسته ای ترایدنت انگلیس بشمار می آید.
فایننشال تایمز نوشت: وزارت دفاع انگلیس در ماه اکتبر گذشته طرحی اضطراری که دربرگیرنده چندین گزینه هست، آماده کرده است که دولت این کشور به واسطه آنها می تواند از منافعش در این شرکت بسیار قدیمی در مقابل هرگونه اقدام خصمانه سرمایه گذاران خارجی حفظ کند.
این روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشت: مقامات انگلیس نگران از آن هستند که مدیریت رولزرویس تجربه کافی برای دفاع از این شرکت در مقابل 'تصاحب های خصمانه' ( سرمایه گذاران خارجی ) نداشته باشد.
فایننشال تایمز افزود: وزارت دفاع انگلیس پیشنهاد کرده است که حداقل 25 درصد از سهام این شرکت که برای انجام هر گونه تغییری در این شرکت لازم است، به دست آورد.
این روزنامه افزود: 'فیلیپ دونه' معاون وزیر دفاع انگلیس هفته گذشته گفت که دولت این کشور همچنین نگران از توانایی این شرکت در اجرای تعهدات هسته ایش است .
فایننشال تایمز اضافه کرد: یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس نیز گفته است که شرکت رولزرویس نقش مهمی در اقتصاد انگلیس بازی می کند و یکی از تهیه کنندگان ملزومات دفاعی این کشور است.
این روزنامه همچنین عنوان کرد که ادغام برخی از بخش های شرکت رولزرویس با شرکت 'بی ای ای ' که بزرگترین شرکت دفاعی انگلیس شمرده می شود، یکی دیگر از گزینه های وزارت دفاع این کشور شمرده می شود.
به نوشته این روزنامه در حال حاضر دولت انگلیس در شرکت رولزرویس دارای 'سهم طلایی ' است که بدین معناست که هرگونه معامله ای در این شرکت بایستی با رضایت دولت این کشور صورت گیرد. درحال حاضر میزان سهام افراد خارجی دراین شرکت در حد 15 درصد محدود شده و این بخشی از توافق صورت گرفته در زمان خصوصی سازی آن در سال 1987 میلادی بوده است.
شبکه 'بی بی سی' نیز روز دوشنبه در گزارشی گفت که درحال حاضر دو نگرانی در مورد شرکت رولزرویس وجود دارد که نخستین آن این است که مشکلات مالی این شرکت ممکن است بر روی تعهداتش در حوزه هسته ای تاثیر منفی بگذارد.
به گزارش این شبکه خبری، دومین مشکل به فعالیت صندوق سرمایه گذاری 'والیو آکت ' که مقر آن در سانفرانسیسکو است بازمی گردد . این شرکت درصدد افزایش میزان سهامش در رولزرویس است و این مساله می تواند منجر به نفوذ بیشتر آن در این شرکت انگلیسی شود.
شرکت رولزرویس که ارزش سهام آن در یک سال گذشته 30 درصد کاهش داشته است، در آخرین پیش بینی ها میزان افت سود خود در سال 2016 میلادی را 650 میلیون پوند ارزیابی کرده است. پیشتر در ماه ژوئیه سال جاری این میزان از افت 300 میلیون پوند اعلام شده بود.
به گفته 'وارن ایست' مدیر اجرایی رولزرویس سود این شرکت یک میلیارد دلار نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داشت که دلیل اصلی این مسئله کاهش شدید تقاضا برای محصولات هوافضا و فراساحلی رولزرویس عنوان شده است.
بنا به گفته این مقام شرکت رولزرویس یک برنامه جدید صرفه جویی هزینه ها باهدف کاهش 150 تا 200 میلیون پوندی در هزینه های این شرکت برای سال 2016 اجرایی خواهد شد.
شرکت رولزرویس در سال 1906 میلادی توسط 'چارلز رولز ' و 'هنری رویس'، تحت نام 'رولز-رویس لیمیتد' تأسیس شده است.
در سال 1971 میلادی برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت رولز-رویس، دارایی های این شرکت از سوی دولت انگلیس، ملی اعلام شد و سپس در سال 1973 میلادی شرکت رولز-رویس به دو شرکت تفکیک شد و بخش خودروسازی رولز-رویس موتورز نام گرفت و بخش هوافضای آن نیز تحت عنوان رولز-رویس هلدینگ ثبت گردید.
مدیریت رولز-رویس موتورز در سال 1980 میلادی به شرکت 'ویکرز' سپرده شد و در سال 1987 میلادی توسط گروه فولکس واگن خریداری شد، که درنهایت در سال 1998 به 'ب ام و' واگذار گردید و نام آن نیز به 'رولز-رویس موتور کارز ' تغییر پیدا کرد. این شرکت هم اکنون به عنوان زیرمجموعه ای از شرکت خودروسازی 'ب ام و ' به شمار می آید.
اما شرکت رولز-رویس هلدینگ، در حال حاضر در چهار حوزه فعالیت می نماید، که شامل: فناوری هوافضا، صنایع دفاعی، تجهیزات دریایی و انرژی می باشد. این شرکت هم اکنون دومین تولیدکننده موتورهای جت هواپیماهای مسافربری می باشد، همچنین در رتبه دوم سازندگان موتور هواگردهای نظامی نیز قرار دارد.
دفتر مرکزی شرکت رولز-رویس در شهر وست مینستر، در حومه لندن قرار دارد. این شرکت سومین تولیدکننده موتورهای هواگرد در جهان است، همچنین در رتبه 16 از فهرست بزرگترین پیمانکاران پروژه های نظامی جهان قرار دارد.
بخشی از سهام شرکت رولز-رویس هلدینگ در بازار بورس لندن معامله می شود.
در ماه ژوئن 2013 مجموع ارزش بازار سرمایه این شرکت بیش از 22 میلیارد پوند برآورد شد، که رولزرویس را در جایگاه24 از بزرگترین شرکت های فعال در بورس لندن قرار می داد.
این شرکت در حال حاضر بیش از 54 هزار نفر در استخدام دارد که 15 هزار نفر از آنها مهندس و از 50 کشور مختلف است.
میزان ثبت سفارش های این شرکت در حال حاضر 73 میلیارد و 700میلیون پوند اعلام شده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا